Plan: | Duurstedelaan, Hoograven |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0344.BPDUURSTEDLAANHOOG-0601 |
De toegang tot de brede school vindt plaats vanaf de Duurstedelaan (westzijde) en voor fietsers en voetgangers bovendien vanaf het woonpad en het Camminghaplantsoen (zuid- en oostzijde).
De nieuwe woningen zijn bereikbaar (met de auto) vanaf de Duurstedelaan. De verkeersdruk op de Duurstedelaan is laag, ook in de toekomst. Er zijn geen grote ontwikkelingen in de omgeving die via deze weg ontsloten worden. Voor de planontwikkeling geldt de Herijking parkeernormen 2008.
In de Duurstedelaan zijn tussen de Wijnesteinlaan en de Rijnenburglaan in totaal 64 parkeervakken aanwezig. Voor de bestaande woningen aan de westzijde van de Duurstedelaan zijn 51 parkeerplaatsen noodzakelijk en voor de aanwezige bedrijven en het rouwcentrum 8 parkeerplaatsen.
Voor de nieuw te bouwen woningen geldt dat er minimaal 1 parkeerplaats per woning op eigen terrein gerealiseerd moet worden. De parkeerplaatsen op eigen/collectief terrein mogen niet anders worden ingericht (als bijvoorbeeld fietsenstalling of extra tuin) om te voorkomen dat deze parkeerplaatsen verdwijnen. Dit wordt juridisch vastgelegd. Het resterende aantal parkeerplaatsen (0,5 parkeerplaats per woning) kan op de bestaande parkeerplaatsen langs de Duurstedelaan worden opgevangen.
De parkeerplaatsen in de Duurstedelaan zijn overdag deels beschikbaar voor de school. Het aantal parkeerplaatsen dat voor de school nodig is 0,5 per lokaal, voor de BSO geldt 0,6 parkeerplaats per arbeidsplaats. Ook deze parkeervraag kan in de Duurstedelaan worden opgevangen met de aanwezige parkeerplaatsen.
Niet in de normen opgenomen is het parkeren door ouders of verzorgers die de kinderen naar school brengen. Afhankelijk van het autogebruik moet rekening worden gehouden met de gelijktijdige aanwezigheid van ongeveer 1 auto per lokaal. Voor een deel kunnen deze auto’s parkeren in de vrije parkeervakken langs de Duurstedelaan. Indien de kinderen alleen uitstappen is het door het eenrichtingsverkeer ook veilig mogelijk door kort stil te houden op de rijbaan zelf.
Duurstedelaan/Wijnesteinlaan
De herinrichting van de Duurstedelaan is onlangs uitgevoerd, de herinrichting van de Wijnesteinlaan vindt nog plaats in het kader van de ontwikkeling van het Hart van Hoograven Zuid. De inrit van de parkeerplaatsen van de nieuwe woningen wordt gerealiseerd aan de Duurstedelaan. Aan de Duurstedelaan wordt de overgang van openbaar naar privé in de vorm van een voortuin voor de woningen gemaakt.
Aan de Duurstedelaan wordt de overgang van openbaar naar school in de vorm van een groenzone gemaakt (eventueel in combinatie met een afscheiding/muurtje in de materialisering passend bij de school).
Camminghaplantsoen
Het bestaande pad tussen plangebied en Camminghaplantsoen wordt een fietspad en uitgebreid met een trottoir voor voetgangers, niet in het park, maar op het terrein van de scholen. De route wordt voorzien van goede verlichting. Langs de woningen grenzend aan het park ligt dit trottoir eveneens, de voordeuren van de woningen grenzen hieraan.
Woonpad
De doorsteek naar het Camminghaplantsoen wordt openbaar en alleen toegankelijk voor voetgangers en fietsers (en hulpdiensten in noodgevallen). Er grenzen voorzijdes van woningen aan de doorsteek zodat sprake is van een woonpad. Het woonpad krijgt een groen karakter met een separaat voet- en fietspad, en wordt voorzien van goede verlichting .
Aan het woonpad wordt de overgang van openbaar naar privé in de vorm van een kleine voortuin of een gebouwd terras bij de woningen gemaakt. Het te realiseren openbaar gebied moet in ingerichte staat om niet worden overgedragen aan de gemeente Utrecht.
Groen en ecologie
De visie voor het stedelijk groen is vastgelegd in het Groenstructuurplan (2007). De visie gaat uit van een verbetering van de kwaliteit van het huidige stedelijke groenareaal en het realiseren van groene verbindingen naar de omringende landschappen. De parkzone functioneert als verbinding in de ecologische hoofdstructuur en moet gerespecteerd worden.
Schoolpleinen
De bestaande bomen worden zoveel mogelijk gehandhaafd. Als een boom op de plek niet te handhaven is, wordt deze in de directe omgeving zo veel als mogelijk verplant dan wel gecompenseerd. De hekwerken van de schoolpleinen volgen evenals een deel van de gevels de aangegeven rooilijnen. De schoolpleinen zijn in principe ook bruikbaar voor de kinderen uit de buurt.