Plan: | Castellum Novum, De meern |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0344.BPCASTELNOVUMDEM-0601 |
In dit artikel is een opsomming gegeven van in het plan opgenomen begrippen. Deze begrippen worden in dit artikel gedefinieerd, dat wil zeggen dat in dit artikel wordt bepaald op welke wijze de begrippen uitgelegd dienen te worden.
In dit artikel wordt uitgelegd op welke wijze, de in het plan bepaalde maatvoeringen moeten worden berekend.
Op een aantal bestemmingen is in deze paragraaf een nadere toelichting opgenomen.
Het pand ligt in het centrumgebied van De Meern en maakt hier qua schaal en functies onderdeel van uit.
Door een menging van functies blijft het gemengde karakter van de het centrumgebied behouden. In het bestemmingsplan heeft dit pand dan ook een bestemming gekregen die menging van functies mogelijk maakt. Naast wonen is bijvoorbeeld ook detailhandel, horeca alsmede zakelijke en publieke dienstverlening (kappers, reisbureaus, kantoren met baliefunctie) toegelaten op de begane grond. Op de verdiepingen mag uitsluitend worden gewoond. Binnen de bestemming is tevens een gebouwde parkeervoorziening mogelijk. De plek waar deze parkeervoorziening mag komen heeft de aanduiding parkeergarage gekregen. Ten behoeve van de parkeergarage zijn binnen de hele bestemming in- uit en opritten ten behoeve van de parkeergarage mogelijk. De ontsluiting van de parkeergarage zal in de parktijk echter plaatsvinden vanaf de Castellumlaan.
In het plangebied is horeca gelegenheid voorzien met een maximale oppervlakte van 400 m². Uit oogpunt van goede ruimtelijke ordening is, in verband met de overlast die horecabedrijven voor omwonenden kunnen meebrengen, in het bestemmingsplan een onderscheid gemaakt in vier categorieën horecabedrijven. De categorie-indeling is opgenomen in de "Lijst van Horeca-inrichtingen" en is tot stand gekomen aan de hand van ruimtelijk relevante criteria als aard en omvang van het bedrijf en de parkeerdruk. De regeling geeft een kwalitatieve beperking ten aanzien van het type horecabedrijf dat zich mag vestigen in de woonomgeving. De regeling beoogt de nadelige invloeden van de vestiging van horecabedrijven op het woon- en leefklimaat in de omgeving te voorkomen. Zie ook paragraaf 1.8, de toelichting op de lijst van horeca-inrichtingen.
Artikel 4 Verkeer - Verblijfsgebied
De openbare ruimte om de bebouwing heen is opgenomen in de bestemming 'Verkeer- en verblijfsdoeleinden'. Binnen deze bestemming zijn ontsluitingen voor het perceel toegestaan. Ook stoepen en pleinen, de bermen van wegen en het snippergroen maken deel van uit van deze bestemming. Er zijn kleine gebouwtjes toegestaan bijvoorbeeld voor het realiseren van fietsenstallingen.
Artikel 5 Waarde - Archeologie
Ter bescherming van de ter plaatse te verwachten archeologische waarden is de dubbelbestemming "Waarde - Archeologie" opgenomen.
Artikel 6 Antidubbeltelbepaling
Deze bepaling is opgenomen om te voorkomen dat een stuk grond dat al eens was betrokken bij het verlenen van een omgevingsvergunning voor het bouwen bij de beoordeling van latere bouwplannen nogmaals wordt betrokken.
Artikel 7 Algemene bouwregels
In de bouwverordening zijn ook voorschriften opgenomen. Het bestemmingsplan gaat vóór deze bepalingen, maar in dit artikel is bepaald welke voorschriften uit de bouwverordening naast het bestemmingsplan van kracht blijven. Het gaat daarbij om voorschriften van stedenbouwkundige aard, zoals de bereikbaarheid van bouwwerken voor wegverkeer en brandblus-voorzieningen, bereikbaarheid van gebouwen voor gehandicapten, de ruimte tussen bouwwerken en parkeergelegenheid bij gebouwen.
Artikel 8 Algemene gebruiksregels
Deze bepaling geeft aan dat het verboden is om een bouwwerk te gebruiken, te doen of te laten gebruiken in strijd met de bestemmingen. In lid 2 is bepaald wat daar in elk geval onder wordt verstaan, zoals gebruik van vrijstaande bijgebouwen voor aan-huis-verbonden beroepen of bedrijven en gebruik van gronden en bouwwerken ten behoeve van seksinrichtingen. Van dit verbod kan bij omgevingsvergunning worden afgeweken door burgemeester en wethouders als het meest doelmatige gebruik er te zeer door wordt belemmerd en daar geen dringende redenen voor zijn.
Artikel 9 Algemene afwijkingsregels
In dit artikel is een algemene afwijkingsbevoegdheid opgenomen voor kleine afwijkingen in het plan. Het gaat dan om een afwijking van maten, afmetingen en percentages, het plaatsen van objecten van beeldende kunst, het realiseren van kleine nutsgebouwtjes.
Artikel 10 Overgangsrecht
Dit artikel bestaat uit twee delen. Het overgangsrecht voor bebouwing en het overgangsrecht voor gebruik.
10.1 Overgangsrecht bouwwerken
Deze bepaling heeft tot doel een regeling te creëren voor bebouwing die afwijkt van het plan.
In principe mag die bebouwing worden gehandhaafd en zelfs gedeeltelijk worden vernieuwd of veranderd. Alleen als deze bebouwing door een calamiteit verloren gaan, is algehele herbouw mogelijk. Voorwaarde daarbij is wel, dat de aanvraag om omgevingsvergunning voor het bouwen binnen 2 jaar na het teniet gaan van het bouwwerk wordt ingediend.
Burgemeester en wethouders kunnen bij omgevingsvergunning afwijken van de regels voor een eenmalige vergroting van de inhoud van een bestaand bouwwerk dat afwijkt van het plan. Deze vergroting is echter beperkt tot maximaal 10 % van de inhoud.
Van de overgangsbepaling zijn die bouwwerken uitgezonderd die bestaan op het moment van ter inzage legging van het ontwerp van dit bestemmingsplan maar die zijn gebouwd in strijd met het voorgaande bestemmingsplan en waartegen nog wordt of kan worden opgetreden. Het overgangsrecht is dus niet van toepassing op illegale bebouwing.
10.2 Overgangsrecht gebruik
Deze bepaling heeft tot doel een regeling te creëren voor gebruik dat afwijkt van het plan. Het tijdstip waarop gebruik als bestaand gebruik in de zin van deze bepaling wordt aangemerkt is, op grond van vaste jurisprudentie, de datum van inwerkingtreding van het bestemmingsplan.
In principe mag het afwijkende gebruik worden gehandhaafd en mag er zelfs een wijziging in worden aangebracht. Die wijziging moet dan wel leiden tot een vermindering van de gebruiksafwijking, zowel naar aard als naar omvang. Dit betekent, dat in gevallen van afwijkend gebruik een intensivering van dat afwijkende gebruik niet is toegestaan.
Ook hier is een uitzondering op. Het gebruik dat al in strijd was met het voorgaande bestemmingsplan en waartegen nog wordt of kan worden opgetreden, valt niet onder deze overgangsregeling.
Artikel 11 Slotregel
In dit artikel is de naam van het bestemmingsplan, de citeertitel, omschreven.
Prostitutie
In het plangebied van dit bestemmingsplan zijn geen prostitutiebedrijven gevestigd met een vergunning op basis van de APV. Gezien het in Utrecht gehanteerde maximumstelsel zijn nieuwe prostitutiebedrijven niet toegestaan en zijn prostitutiebedrijven uitgesloten in de gebruiksbepaling en in de begripsbepaling "aan huis verbonden beroep en bedrijf". Gelet op het binnen de gemeente gehanteerde maximumstelsel betekent de regeling in dit bestemmingsplan geen algeheel verbod, maar wel een verbod op prostitutiebedrijven binnen dit plangebied.