direct naar inhoud van 4.8 Opname van detailhandelsmogelijkheden
Plan: Cartesiusweg e.o.
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0344.BPCARTESIUSWEG-0401

4.8 Opname van detailhandelsmogelijkheden

Ondernemers hebben gevraagd om verruiming van detailhandelsactiviteiten op het bedrijventerrein. Gelet op het economische beleid van de gemeente is een grootschalige verruiming van detailhandel niet wenselijk (zie hiervoor tevens paragraaf 2.4.4.4). Voor het nieuwe bestemmingsplan zijn de volgende situaties te onderscheiden:

4.8.1 Bestaande detailhandel

Het betreft enkele winkels bouwmaterialen, haarden en kachels. De huidige detailhandel heeft geen meerwaarde voor de gevestigde detailhandel in winkelgebieden. Deze winkels moeten dan ook in het bestemmingsplan mogelijk worden gemaakt. De bestaande winkels worden dan ook positief bestemd in onderhavig bestemmingsplan.

4.8.2 Detailhandel als nevenactiviteit

In het plangebied Cartesiusweg e.o. wordt detailhandel als nevenactiviteit toegestaan. Detailhandel als nevenactiviteit via een binnenplanse afwijkingsbevoegdheid toegestaan. Hiervoor gelden de volgende voorwaarden:

  • voor Cartesiusweg gaat het om aan de hoofdactiviteit productie en/of installatie gerelateerde, of die hoofdactiviteit ondersteunende detailhandel;
  • de detailhandel is ondergeschikt in termen van omzet en/of benutte bedrijfsruimte;
  • de verkoopruimte mag maximaal 250 m2 vvo omvatten;
  • de detailhandel betreft niet voedings- en genotmiddelen, kleding, schoenen en daarbij behorende accessoires, behoudens werkkleding en -schoenen.


Webwinkels

In het in 2011 door het college vastgestelde concept 'Ontwikkelingskader detailhandel' is ten aanzien van internetwinkels het volgende opgenomen over internetwinkels op bedrijventerreinen:

Internetwinkels die geen ruimtelijke uitstraling hebben passen in principe binnen de toepasselijke bedrijvenbestemming. Internetwinkels met een beperkte afhaal- en afrekenmogelijkheid, betreffen een vorm van detailhandel.

Internet wordt in toenemende mate een concurrent van fysieke aankooplocaties. Gezien het feit dat internetzaken vaak bestaan uit een magazijn al dan niet in combinatie met een afhaalpunt richt de vraag naar ruimte voor deze bedrijven zich voor een groot deel op bedrijventerreinen. Concurrentie met de bestaande winkellocaties in Utrecht is een belangrijk aandachtspunt en wordt voorkomen door uitsluitend een afhaalpunt toe te staan en geen showroom. Een webwinkel zonder afhaalpunt past binnen de bestemming bedrijventerrein. Burgemeester en wethouders kunnen met gebruikmaking van een afwijkingsmogelijkheid een afhaalpunt toestaan bij een webwinkel onder de volgende voorwaarden:

  • a. het afhaalpunt is gevestigd bij een bedrijf dat opslag en distributie als primaire bedrijfsactiviteit heeft;
  • b. het afhaalpunt maximaal 50 m2 bedraagt;
  • c. een showroom niet is toegestaan;
  • d. geen sprake is van onevenredige gevolgen voor de omgeving, in de vorm van verkeers- of parkeeroverlast.