Plan: | Bouwinitiatief startblok, Kanaleneneiland |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0344.BPBOUWINISTARTBLOK-0401 |
Inleiding
Wanneer in een plan nieuwe geluidsgevoelige ruimten, zoals woningen worden gerealiseerd, stelt de Wet geluidhinder (Wgh) de verplichting akoestisch onderzoek uit te voeren naar de geluidsbelasting op deze geluidsgevoelige bebouwing ten gevolge van omliggende wegen. Deze geluidsbelasting mag de voorkeursgrenswaarde van 48 dB niet overschrijden.
Onderzoek
Voorliggend bestemmingsplan maakt de realisatie van maximaal 360 woningen en 1.500 m2 aan commerciële voorzieningen mogelijk. In dit kader is door SAB in december 2012 een akoestisch onderzoek uitgevoerd. De conclusie van het onderzoek luidt als volgt:
Beneluxlaan
Uit dit onderzoek blijkt dat op alle verdiepingen de voorkeursgrenswaarde van 48 dB wordt overschreden. De hoogste geluidsbelasting ten gevolge van de Beneluxlaan bedraagt 58 dB, inclusief aftrek ex artikel 110g Wgh.
De hoogste toelaatbare geluidsbelasting voor nieuw te bouwen woningen langs een bestaande weg in stedelijk gebied bedraagt 63 dB (artikel 83 lid 2 van de Wgh). De optredende geluidsbelastingen zijn hiermee lager dan de hoogste toelaatbare geluidsbelasting.
Europalaan
Uit dit onderzoek blijkt dat bij geen van de verdiepingen de voorkeursgrenswaarde van 48 dB wordt overschreden. De hoogste geluidsbelasting ten gevolge van de Europalaan bedraagt 46 dB, inclusief aftrek ex artikel 110g Wgh.
Ventweg
Uit dit onderzoek blijkt dat bij alle verdiepingen de voorkeursgrenswaarde van 48 dB wordt overschreden. De hoogste geluidsbelasting ten gevolge van de ventweg bedraagt 59 dB, inclusief aftrek ex artikel 110g Wgh.
De hoogste toelaatbare geluidsbelasting voor nieuw te bouwen woningen langs een bestaande weg in stedelijk gebied bedraagt 63 dB (artikel 83 lid 2 van de Wgh). De optredende geluidsbelastingen zijn hiermee lager dan de hoogste toelaatbare geluidsbelasting.
Rijnlaan
Uit dit onderzoek blijkt dat bij geen van de verdiepingen de voorkeursgrenswaarde van 48 dB wordt overschreden. De hoogste geluidsbelasting ten gevolge van de Rijnlaan bedraagt 37 dB, inclusief aftrek ex artikel 110g Wgh.
Hogere grenswaarden
Het doel van de Wgh is geluidhinder te voorkomen. Maatregelen om de voorkeursgrenswaarde te bereiken zijn bijvoorbeeld het toepassen van stil wegdek op de Beneluxlaan en de ventweg, het vergroten van de afstand tussen de woningen en de weg of het toepassen van dove gevels. Gezien de ligging van de wegen is het niet mogelijk of gewenst om effectieve maatregelen te treffen die de geluidsbelastingen terugbrengen tot een waarde die lager is dan de voorkeursgrenswaarde van 48 dB.
Voor voorliggend project kunnen door de gemeente hogere grenswaarden worden verleend. Om een hogere waarde aan te kunnen vragen moet de situatie passen in het gemeentelijk geluidsbeleid ten aanzien van het aanvragen van hogere waarden.
De gemeente Utrecht heeft in de “Geluidnota Utrecht 2007-2011” ruimtelijke situaties omschreven waarbij de verlening hogere waarden mogelijk is. Dit wordt gedaan op basis van zogenaamde ontheffingscriteria. Eén van deze criteria uit dit beleid is: 'De woningen vervangen bestaande bebouwing'. In het plangebied staan momenteel bedrijfsgebouwen, welke worden gesloopt ten behoeve van woningbouwontwikkeling en commerciële ruimten. Hiermee past het plan binnen de ontheffingscriteria uit het gemeentelijke geluidbeleid.
De verlening van de hogere grenswaarden vindt plaats in een aparte hogere waarde-procedure gelijktijdig met de bestemmingsplanprocedure. De aan te vragen hogere waarden zijn weergegeven in bijlage D va het akoestisch onderzoek, dat als bijlage bij dit bestemmingsplan is opgenomen.
Conclusie
Het aspect geluid vormt geen belemmering voor de uitvoerbaarheid van het plan.