direct naar inhoud van 5.10 Verkeer en parkeren
Plan: Het Bosje fase 3, Elst
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0340.BPHetBosje3-VA01

5.10 Verkeer en parkeren

Gezien de voorgenomen ontwikkelingen, nemen de verkeersbewegingen ten gevolge van de realisatie van de bouwplannen met een aantal toe.

Bestaande verkeerstructuur in Elst
In de woonkern van Elst vallen de wegen in de categorie van erftoegangsweg. Uitzondering hierop zijn de provinciale wegen, de N225 en de N416, welke gebiedsontsluitingswegen zijn. Alle erftoegangswegen in Elst vallen binnen een 30km zone. Daarnaast is op de N225 het wegvak van Ingense Veerweg tot en met de Vissersweg aangewezen als 30 km zone.

Binnen deze verkeerstructuur vormt de verbinding N225 - Schoolweg - Franseweg - N416 de busroute door Elst heen. De overige wegen zijn hoofdzakelijk verblijfsgebieden.

Verkeerstructuur bestemmingsplan Het Bosje
De ontsluiting van de wijk het Bosje wordt gerealiseerd door:

  • de Tabaksweg in noordelijke richting naar de Franseweg welke aansluit op de N416
  • de Tabaksweg in zuidelijke richting naar de Schoolweg welke aansluit op de N225
  • de Larekamp in westelijke richting naar de Houweg welke aansluit op de N225.

afbeelding "i_NL.IMRO.0340.BPHetBosje3-VA01_0010.jpg"

Verkeersstructuur

Langzaam verkeer
Onderdeel van de ontwikkelingen in het bestemmingsplan het Bosje is de realisatie van een langzaam verkeerroute evenwijdig aan de N225. Met de ontwikkeling van deze derde fase wordt deze route gecompleteerd en is er sprake van een verbinding evenwijdig aan de N225 vanaf de Veenendaalsestraatweg tot de Vissersweg. Door de ligging en inrichting van deze route zal een groot aantal verkeersbewegingen op de fiets worden uitgevoerd.

Mobiliteitstoets
Het plan voorziet in de realisatie van ca. 60 woningen en een multifunctioneel gebouw. Het multifunctioneel gebouw biedt onderdak aan 2 lagere scholen, een wijkcentrum, een kinderdagverblijf, een bibliotheek en een medisch centrum. Voor het dorp Elst betekent dit geen uitbreiding van de voorzieningen, maar een verplaatsing van de voorzieningen. De voorzieningen zijn op dit moment deels gelegen aan de provinciale route de N225 en in woonstraten in Elst.

In het plangebied Het Bosje wordt het MFG in de derde fase gerealiseerd tegen de Tabaksweg. Een erftoegangsweg met een ontsluitingsfunctie in deze inbreiding. Het MFG en de daarbij behorende parkeerplaats is bereikbaar en wordt ook ontsloten via deze weg. Om door de samenvoeging van faciliteiten te voorkomen dat de verkeersbewegingen een eenzijdige belasting vormen voor de bestaande wegenstructuur, is in de uitbreiding de aanleg van een extra ontsluiting meegenomen. Deze is aan de oostzijde van het plangebied en vormt een directe ontsluiting op de Schoolweg. Een onderdeel van de busroute in Elst.

Effecten van het plan
Door het centraliseren van de diverse functies in het multifunctioneel gebouw zal er een verplaatsing van verkeersbewegingen optreden in Elst. De bestemming van het verkeer wat eerst verspreid over de woongebieden in Elst plaats vond, zal zich concentreren in het bestemmingsplan het Bosje. Door de situering van het gebouw aan een erftoegangsweg met ontsluitingsfunctie direct gelegen en ontsloten op de busroute in Elst wordt er geen negatief effect verwacht. Temeer omdat alle functies een plaatselijk karakter hebben en geen verkeer van buitenaf genereren.

Door de aanwezigheid van voldoende parkeergelegenheid ontstaat er bij het MFG ook geen negatief effect.

Dit rechtvaardigt de conclusie dat met de voorgestelde dimensionering van de wegen en parkeerplaats er sprake is van een afgewogen planontwikkeling.

Parkeren multifunctioneel gebouw
Parkeren voor bezoekers wordt geheel binnen het gebied opgelost. Door ICS Adviseurs is een inschatting van het aantal gebruikers van mogelijke functies in het multifunctioneel gebouw gemaakt. De functies en bijbehorende oppervlakte zijn nog niet definitief bekend. Door de gemeente is voor de mogelijke functies een eerste berekening opgesteld voor het parkeren. Hierbij is de parkeereis afgeleid van de parkeernorm. Voor de diverse functies zijn circa 100 parkeervakken nodig. Omdat er een overlap zit in de bezettingsgraad (met in achtneming van de landelijke groei) wordt door de gemeente Rhenen een reductie factor van 20% gehanteerd. Dat wil zeggen dat voor dit gebied circa 80 parkeervakken moeten worden gerealiseerd. Bij de definitieve invulling van functies en de bijbehorende oppervlakten dient de parkeereis nader te worden bekeken.

Door de interne ontsluitingsweg wordt getracht een doorgaande wegenstructuur te creƫren, waardoor zo min mogelijk overlast wordt veroorzaakt.

Rondom het multifunctioneel gebouw worden circa 90 parkeervakken gerealiseerd. Voor het gebied geldt een parkeereis van circa 80 parkeervakken. Met name het parkeren legt een grote druk op het ruimtegebruik, temeer daar zo min mogelijk overlast van moet worden ondervonden. Het parkeren kan worden onderverdeeld in het langdurig parkeren en een kiss&ride zone. Het langdurig parkeren dient zich in de buurt van de hoofdentree, de grote zaal en de sportzaal te bevinden. Aan de oostzijde van het multifunctioneel gebouw komt een parkeerstrook danwel kiss&ride zone. In deze zone zijn geen insteekhavens. Door het multifunctioneel gebouw gedeeltelijk te omringen met een natuurlijke begrenzing wordt de beeldkwaliteit van het gebied bevorderd. Op detailniveau zal verder invulling gegeven moeten worden aan de diverse onderdelen

In het gebied zijn voldoende parkeervakken aanwezig.

Parkeren woningen
Parkeren voor de woningen wordt zoveel mogelijk op eigen terrein opgelost. Het resterend aantal parkeerplaatsen zal in het openbare gebied binnen de plangrenzen van het plangebied worden opgelost. Op deze manier zal de parkeerdruk buiten het plangebied niet toenemen.