Plan: | Beekweide-plus |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0339.BPBeekweideplus-vg01 |
De structuur in het plangebied wordt bepaald door het patroon van sloten, greppels en houtwallen in het gebied die kenmerkend is voor het kampenlandschap van dit deel van de Gelderse Vallei. Bijzonder element in het gebied is het Dickerijsterlaantje dat al sinds 1900 als route in gebruik is.
Afbeelding 5: Stedenbouwkundig plan Beekweide I,
bron: SVP Architectuur en Stedenbouw
Deze structuren vormen de basis van het stedenbouwkundig plan waarbij bestaande houtwallen en boom groepen zoveel mogelijk gerespecteerd zijn en zal worden aangevuld met nieuwe structuur bepalende groen- en water elementen. De ontwikkelingen die met voorliggend bestemmingsplan mogelijk worden gemaakt bestaan uit de bouw van maximaal 60 woningen in verschillende segmenten verdeeld over twee locaties (zie afbeelding 5).
Op verschillende plaatsen worden directe en indirecte relaties met het buitengebied gelegd in de vorm van nieuwe wandel- en fietsroutes en zichtlijnen. Plan Beekweide-plus bouwt letterlijk voort op de principes die voor het plan Beekweide I als uitgangspunt hebben gediend en kent een opzet van bebouwing in een mozaïek-achtige structuur die worden omzoomd door houtwallen en watergangen.
De groenstructuur wordt ondersteund door de stedenbouwkundige verkaveling van de woningen die strak parallel aan de groenstructuur lopen. Tussen de groenzones en de dorpsranden bevinden zich 'kamers' met woningen. Ten aanzien van de architectuur en massa van de woningen is het uitgangspunt dat deze moet aansluiten bij de typologie van de bestaande woningen in Renswoude.
De hoofdtoegang van plan Beekweide-plus wordt gevormd door de ontsluitingswegen voor het bestaande deel van de uitbreiding "Beekweide I". De hoofdontsluiting loopt aan de noordzijde van het gebied in oost-westrichting. De ontsluitingswegen van de woongebieden takken hier haaks op aan. De gebiedsontsluitingswegen lopen evenwijdig aan de nieuwe groenstructuur in de vorm van houtwallen. In het hele plangebied geldt een maximum snelheid van 30 km/uur. De profielen van de wegen kennen eenzelfde indeling als in het plan Beekweide I.
Het parkeren wordt waar mogelijk op eigen terrein opgelost. Waar dat niet mogelijk is, zal het parkeren worden opgelost in het openbaar gebied in de vorm van parkeerkoffers of langs parkeren. Voor de wijk geldt een parkeernorm van 2 auto's per woning, inclusief bezoekers parkeren.