direct naar inhoud van 5.1 Archeologie
Plan: bedrijventerrein
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0339.BDTR-vg01

5.1 Archeologie

5.1.1 Inleiding

Op 1 september 2007 is de Wet op de Archeologische Monumentenzorg (Wamz) in werking getreden. In het kader van de Wet op de Archeologische Monumentenzorg (WAMZ) dienen gemeenten er voor te zorgen dat de archeologische waarden en verwachtingen binnen de gemeente bekend zijn.

5.1.2 Archeologische waarden en verwachtingen

De gemeenten Renswoude en Woudenberg hebben in mei 2010 door RAAP Archeologisch Adviesbureau een archeologische verwachtings- en beleidskaart laten opstellen. De Archeologische Verwachtings- en Beleidskaart geeft op perceelsniveau aan welke archeologisch bekende waarde of welke verwachting van toepassing is. Op basis daarvan kan in een vroeg stadium van ruimtelijke planvorming gekeken worden of en hoe archeologische waarden beschermd kunnen/moeten worden: middels aanpassing van het plan of het behoud van informatie door opgraven. Bij elke voorgenomen activiteit om de bodem te verstoren in een gebied met archeologische waarde of verwachting moet namelijk in een zo vroeg mogelijk stadium worden bepaald of een nader archeologisch onderzoek noodzakelijk is.

Conform het gemeentelijk archeologisch beleid ligt het plangebied in meerdere zones. Op de onderstaande verbeelding zijn de voorkomende verwachtingswaarden weergegeven.

afbeelding "i_NL.IMRO.0339.BDTR-vg01_0005.jpg"

afbeelding - uitsnede archeologische verwachtings- en beleidskaart Renswoude

Het betreft hier twee archeologische waardevolle gebieden en twee archeologische waardevolle verwachtingsgebieden:

  • Archeologisch Waardevol Gebied
    • 1. overige AMK-terreinen met attentiezone;
    • 2. cultuurhistorische elementen.
  • Archeologisch waardevol Verwachtingsgebied
    • 1. zones met een middelhoge archeologische verwachting;
    • 2. zones met een lage archeologische verwachting.

De verschillende archeologische waarden en verwachtingswaarden brengen aanvullende regels met zich. Per zone geldt het volgende beleidsregime:

(Verwachtings)waarde   Beleidsadvies  
overige AMK-terreinen met attentiezone   bodemingrepen dieper dan de huidige verstoringsdiepte (30 cm -Mv) vermijden. Indien niet mogelijk archeologisch onderzoek noodzakelijk. Bij bodemingrepen nabij AMK-terreinen groter dan 100 m² is voorafgaand aan ruimtelijke planvorming archeologisch onderzoek noodzakelijk.  
cultuurhistorische elementen   bodemingrepen dieper dan de huidige verstoringsdiepte (30 cm -Mv) vermijden. Indien niet mogelijk: bij bodemingrepen groter dan 100 m² is voorafgaand aan ruimtelijke planvorming archeologisch onderzoek noodzakelijk.  
middelhoge archeologische verwachting   bodemingrepen dieper dan de huidige verstoringsdiepte (30 cm -Mv) vermijden. Indien niet mogelijk: bij bodemingrepen groter dan 1000 m² is voorafgaand aan ruimtelijke planvorming archeologisch onderzoek noodzakelijk.  
lage archeologische verwachting   bodemingrepen dieper dan de huidige verstoringsdiepte (30 cm -Mv) vermijden. Indien niet mogelijk: bij bodemingrepen groter dan 10.000 m² is voorafgaand aan ruimtelijke planvorming archeologisch onderzoek noodzakelijk.  

Het onderhavige bestemmingsplan is conserverend van aard en staat met recht geen nieuwe grootschalige ontwikkelingen toe. In het kader van dit bestemmingsplan vinden derhalve geen activiteiten plaats waardoor mogelijk aanwezige archeologische waarden verstoord kunnen worden. Indien er in de toekomst binnen het plangebied bouwplannen zijn, dient bij het opstellen van die plannen rekening te worden gehouden met het beleidsadvies van de ter plaatse aanwezige archeologische verwachtingswaarde.

Op de verbeelding hebben de verwachtingszones die in het plangebied voorkomen, een passende archeologische dubbelbestemming gekregen. Omdat enkele waarden en verwachtingswaarden samengevoegd kunnen worden in eenzelfde dubbelbestemming is in dit bestemmingsplan sprake van drie verschillende archeologische dubbelbestemmingen. In paragraaf 6.2.11 wordt ingegaan op de juridische kant van de in het plangebied voorkomende archeologische verwachtingswaarden.