Type plan: bestemmingsplan
Naam van het plan: Miep Giesstraat 44-48
Status: vastgesteld
Plan identificatie: NL.IMRO.0335.BpMiepGiesstraat-VG01

4.4 Verkeer en parkeren

Onderdeel van een goede ruimtelijke ordening is het effect van een beoogd nieuwe project op de verkeersstructuur en het parkeren in en rondom het plangebied.
 
De nieuwe woningen zullen worden ontsloten vanaf de Miep Giesstraat. De Miep Giesstraat ligt in een lus aan de Anne Franklaan. Via de Anne Franklaan wordt in noordelijke richting ontsloten naar de N228. In oostelijke richting kan over de N228 naar Utrecht worden gereden en in westelijke richting naar Oudewater. Vanaf de N228 kan via de N204 ter hoogte van Linschoten worden aangesloten op de A12. De Miep Giesstraat is gecategoriseerd als erftoegangsweg binnen de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 30 km/h.
 
Het fietsverkeer wordt eveneens afgewikkeld via de Miep Giesstraat. Conform de richtlijnen van Duurzaam Veilig vindt gemengde afwikkeling plaats. De verkeersveiligheid rondom de locatie is dan ook voldoende gewaarborgd. De locatie is beperkt bereikbaar per openbaar vervoer. De dichtstbijzijnde bushalte is gelegen langs de N228. De afstand van de woningen tot de bushalte bedraagt circa 400 m. Bij
deze halte halteren de openbaarvervoersdiensten in de richtingen Utrecht en Gouda via Montfoort en Oudewater, in de richtingen Montfoort en Woerden en in de richtingen Woerden en Oudewater via Linschoten. Deze diensten hebben een frequentie van een tot twee keer per uur per richting. In Utrecht, Gouda en Woerden kan worden overgestapt op het NS-railnetwerk. 

Parkeren
Voor het bepalen van de parkeerbehoefte wordt uitgegaan van de parkeerkencijfers uit de publicatie 182 (CROW). De parkeernorm bedraagt 1,7 parkeerplaatsen per woning (rest bebouwde kom). Uitgaande van 5 nieuwe woningen zijn 9 parkeerplaatsen benodigd. Er zullen in totaal 13 nieuwe parkeerplaatsen worden aangelegd, die deels de bestaande 7 parkeerplaatsen gaan vervangen. 2 van de 13 zijn gesitueerd op eigen terrein.
 
Beoogde situatie (incl. parkeren)
 
De bestaande kwantiteit parkeervoorzieningen is afgestemd op de voorheen aanwezige 3 woonwagens. Uitgaande van de parkeernorm van 1.7 betekent dit dat er na beëindiging van het gebruik van de gronden ten behoeve van woonwagens een overdimensionering van afgerond 5 parkeerplekken is ontstaan.
 
Door deze overdimensioring zijn er in feite niet 9 maar slechts 4 parkeerplekken extra nodig. In het totaal worden er 6 extra gerealiseerd. Hiermee wordt voldoende voorzien in de parkeerbehoefte.
 
Verkeersgeneratie
De 5 nieuwe woningen zullen worden gerealiseerd op een voormalige woonwagenstandplaats waar 3 woonwagens stonden. Om het extra verkeer ten gevolge van de nieuwe woningen te bepalen kan uit worden gegaan van drie extra woningen. Uitgaande van 6 mvt/etmaal per woning bedraagt de verkeersgeneratie 18 mvt/etmaal. Aangenomen kan worden dat deze geringe extra verkeersbewegingen niet zullen leiden tot problemen in de verkeersafwikkeling.
 
Verkeersgegevens
Op de Miep Giesstraat zijn geen verkeersintensiteiten bekend. Gezien het feit dat dit geen doorgaande route betreft, kan worden aangenomen dat de intensiteit niet meer dan 500 mvt/etmaal bedraagt. Voor deze weg is uitgegaan van een standaardverdeling van het verkeer op basis van algemene kencijfers van een buurtverzamelweg. De wegdekverharding bestaat uit klinkers. De extra verkeersbewegingen (12 mvt/etmaal) ten gevolge van de nieuwe woningen zullen geen noemenswaardige bijdrage aan de verkeersintensiteit leveren.
 
Conclusies
De ontsluiting voor het gemotoriseerde en langzaam verkeer is goed te noemen. Eveneens is de verkeersveiligheid rondom de locatie voldoende gewaarborgd. De ontsluiting per openbaar vervoer is beperkt te noemen. De ontwikkeling van de nieuwe woningen leidt tot een zeer geringe toename in het verkeer, welke niet zal leiden tot problemen in de verkeersafwikkeling. Tevens zijn voor de ontwikkeling 9 nieuwe parkeerplaatsen benodigd. Deze parkeerplaatsen worden gerealiseerd binnen het plangebied met de aanleg van 13 parkeerplaatsen.