direct naar inhoud van 2.2 Ruimtelijke structuur
Plan: Bestemmingsplan Loerik VI-Albers Pistoriusweg
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0321.0280BPLOERIKVI-VAST

2.2 Ruimtelijke structuur

Het plangebied kent twee delen. Het westelijk deel van het plangebied is ruim opgezet met vrijstaande woningen, tuinen en openbaar groen. In het oostelijk deel van het plangebied is al geruime tijd een landbouwmechanisatiebedrijf gevestigd dat uit het gebied wordt geplaatst. Daarnaast bevinden zich er in dit deel van het plangebied enkele vrijstaande woningen. In het plangebied bevindt zich een nog braakliggend open terrein met een groen karakter, dat in de toekomst ontwikkeld wordt. Het terrein is geschikt voor bedrijven, maatschappelijke functies, wonen en kantoren. Zowel ruimtelijk als functioneel is er in dit deel nog geen invulling bekend. De ontsluiting van de delen van het plangebied vindt voor het autoverkeer plaats door middel van de Rondweg en De Koppeling. Het plangebied ligt in de nabijheid van het Station Houten Castellum. Ten westen van het braakliggende deelterrein is de spoorlijn Culemborg-Utrecht gelegen.

De beoogde invulling van het gebied met een uit te werken bestemming is beschreven in paragraaf 1.1. Parallel aan de procedure van onderhavig bestemmingsplan wordt gewerkt aan de nadere invulling van die gronden. Gestreefd wordt om snel na vaststelling van het onderhavige plan een uitwerkingsplan vast te stellen teneinde de beoogde bestemmingen te kunnen realiseren. Dit uitwerkingsplan doorloopt zijn eigen procedure.

Zoals in paragraaf 1.1 is aangegeven wordt het landbouwmechanisatiebedrijf uitgeplaatst naar een locatie buiten het plangebied. Een landbouwmechanisatiebedrijf past niet in de beoogde invulling met woningen, kantoren en lichte bedrijven. Het bedrijf veroorzaakt bovendien milieuhinder in de directe omgeving en het leidt tot hinder van verkeer vanwege landbouwvoertuigen op de toeleidende routes. Een en ander blokkeert de beoogde ontwikkeling naar woningen en is niet in te passen in de beoogde ontwikkeling naar kantoren en lichte bedrijven.

Bedrijfswoningen zijn niet meer nodig vanwege betere bereikbaarheid en bewaking van bedrijven op afstand en niet wenselijk in verband met de hoge milieubelasting nabij een bedrijf.