Plan: | Eemdijk |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0313.Eemdijk0400-0301 |
Verkeersstructuur
De verkeersstructuur van Eemdijk is vrij helder. Het dorp kent twee ontwikkelingsassen, de Eemdijk volgt de Eem en de Vaartweg verbindt het dorp met Bunschoten/ Spakenburg. Waar de wegen kruisen aan de Eem is een aanlegplaats voor de veerpont; aan de overzijde kan men via de Wiggertsweg zijn weg vervolgen richting Eemnes.
Alle wegen in de kom zijn aangewezen als 30 km-zone en dientengevolge aangelegd overeenkomstig de inrichtingsprincipes van Duurzaam Veilig. Op een aantal plaatsen, waaronder de dorpsentrees, zijn verkeersremmende maatregelen getroffen.
Parkeergelegenheid
Een groot deel van de woningen in Eemdijk is vrijstaand of halfvrijstaand. Hier kunnen bewoners parkeren op eigen erf. In het geval van de rijtjeswoningen zijn er niet of nauwelijks parkeermogelijkheden op eigen erf. In de buurt van deze woningen zijn openbare parkeergelegenheden gecreƫerd.
Op diverse plaatsen langs de Eemdijk en de Ringweg kan binnen een breed klinkerprofiel parallel aan de rijbaan worden geparkeerd. Aanvullende parkeergelegenheid in de vorm van insteekhavens wordt aangetroffen nabij de kruising van de Vaartweg en het Kerkepad. Deze parkeerfunctie is in het bijzonder bedoeld voor de gebruikers van het nabij gelegen schoolgebouw en de kerk. Voor zover bekend doen zich binnen het dorp geen specifieke parkeerproblemen voor.
Groen
In het 'oude' dorp zijn geen grote groenvoorzieningen aanwezig. Enkele verspreid liggende groenstrookjes en de groene taluds langs de watergangen vormen de belangrijkste dragers voor het openbaar groen. De beperkte groenvoorzieningen in het dorp zelf worden echter ruimschoots gecompenseerd door het 'groen' van het buitengebied. Het buitengebied is middels diverse doorzichten in het dorp nadrukkelijk aanwezig en ervaarbaar. Ook de dijk, de openheid van voormalige agrarische erven en de diepe tuinen, (met name langs de Eemdijk) dragen bij aan het groene landelijke karakter. Rondom het verenigingsgebouw 'Amalia' aan de oude Loswal is een semi-openbare groene ruimte ontstaan. Ze compenseren daarmee deels de afwezigheid van groen- en speelvoorzieningen in het 'oude' dorp.
Langs het Kerkepad zijn in Ringweg - Noord naast parkeerplaatsen ook incidentele groenstroken aangebracht. De kwaliteit van de openbare ruimte wordt versterkt door de aanwezigheid van open water en bijbehorende groen ingerichte taluds. Op een centrale plaats in deze buurt een gezamenlijke kinderspeelplaats is gerealiseerd. Bij de ontwikkeling van het Kerkepad is aan de dorpsrand tevens een trapveld gecreƫerd.