De mate waarin het geluid het woonmilieu mag belasten, is geregeld in de Wet geluidhinder (Wgh). De kern van de wet is dat geluidsgevoelige bestemmingen worden beschermd tegen geluidhinder ten gevolge van wegverkeer, spoorweg en industrie. Het beschermen van bijvoorbeeld het woonmilieu gebeurt aan de hand van vastgestelde zoneringen. De belangrijkste geluidsbronnen die in de Wet geluidhinder worden geregeld zijn industrielawaai, wegverkeerslawaai en spoorweglawaai. Verder gaat deze wet onder meer in op geluidwerende voorzieningen en geluidbelastingkaarten en actieplannen.
De Wet geluidhinder wordt gewijzigd. In de nieuwe wet wordt voor de rijksinfrastructuur een nieuw normenstelsel ingevoerd. Voor dit bestemmingsplan zal de wetswijziging geen consequenties hebben gezien de conserverende aard ervan.
Binnen een geluidszone geldt een voorkeurswaarde voor de geluidsbelasting op geluidsgevoelige bestemmingen. Voor wegverkeer bedraagt deze 48 dB. Hierbij geldt een toetsing per weg en per geluidsbron. Als de voorkeurswaarde wordt overschreden moet onderzocht worden of geluid reducerende maatregelen getroffen kunnen worden (bron- en overdrachtsmaatregelen) om aan de voorkeurswaarde te kunnen voldoen. Pas als blijkt dat niet aan de voorkeurswaarde kan worden voldaan kan het college van burgemeester en wethouders ontheffing verlenen van de voorkeurswaarde. Hierbij geldt wel een maximale ontheffingswaarde. Voor wegverkeer is de maximale ontheffingswaarde afhankelijk van een aantal eigenschappen van de locatie. In onderstaande tabel zijn de voorkeurswaarden en maximale ontheffingswaarden kort samengevat.
Bron | Voorkeurswaarde | Maximale ontheffingswaarde | |
| | Volgens Wet geluidhinder | Volgens gemeentelijk beleid |
A12 | 48 dB | 53 dB | 53 dB |
Wegen in plangebied | 48 dB | 63 dB | 58 dB |
In de Wgh zijn geluidgevoelige objecten benoemd. Voor deze objecten gelden de geluidswaarden die de Wgh opgeeft. Geluidsgevoelige objecten zijn woningen, woonwagenstandplaatsen, onderwijsgebouwen, ziekenhuizen en verpleeghuizen, en speciaal benoemde gezondheidszorggebouwen.
De gemeente draagt zorg voor een zo goed mogelijke akoestische kwaliteit van de leefomgeving in situaties waar geluidsniveaus boven de wettelijke voorkeurswaarden niet kunnen worden voorkomen. Het college van burgemeester en wethouders heeft daarom de beleidsregel hogere waarden Wgh vastgesteld. De beleidsregel is op 1 juni 2011 in werking getreden. In deze beleidsregel worden randvoorwaarden genoemd voor het toestaan van hogere geluidsbelastingen dan de voorkeurswaarde. De voorwaarden zijn geformuleerd als eis of als inspanningsverplichting.
Planspecifiek
Het bestemmingsplan heeft een conserverend karakter. Dit betekent dat er geen nieuwe ontwikkelingen zijn opgenomen en daarom is een toetsing aan de Wgh niet aan de orde. Ter informatie zijn in de hiernavolgende afbeelding de (gecumuleerde) geluidscontouren voor wegverkeer weergegeven, de contouren voor wegverkeer zijn inclusief aftrek ex. art. 110g Wgh. Met name de A12 en de N229 beïnvloeden het plangebied.
Geluidscontouren wegverkeer, gecumuleerd, inclusief aftrek ex. art. 110gWgh (bron: Milieudienst Zuidoost-Utrecht)
Conform de Wetgeluidhinder hebben alle wegen een geluidszone, met uitzondering van wegen met een maximumsnelheid van 30 km/uur en wegen in een woonerf. De breedte van de zone is afhankelijk van een aantal factoren. Voor de wegen in het plangebied geldt dat deze aan beide zijden een zone hebben van 200 meter. Daarnaast grenst het plangebied aan de A12 en de N229. De A12 is aan beide zijden voorzien van een zone van 600 meter. De provinciale weg N229, de Zeisterweg en de Rijnseweg zijn voorzien van een geluidzone van 250 meter. Het plan wordt nauwelijks beïnvloed door het spoor Utrecht – Arnhem en valt ruim buiten de geluidszone van 400 meter.
De geluidsituatie is in beeld gebracht, met name de A12 en N229 hebben invloed op het plangebied. Het bestemmingsplan is conserverend van aard en er worden geen ontwikkelingen mogelijk gemaakt. Nader geluidsonderzoek en het vaststellen van hogere grenswaarden is niet nodig.