Plan: | ABC cluster Liendert e.o. |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0307.BP00084-0301 |
Het nieuwe ABC cluster en de nieuwe woningen in het plangebied leiden tot een wijziging van de parkeerdruk en een wijziging van de verkeersbewegingen in het plangebied. In het kader van een goede ruimtelijke ordening is beoordeeld in hoeverre de parkeerdruk in het plangebied toeneemt, of de verkeersstromen sterk wijzigen en welke maatregelen genomen kunnen worden om de verkeers- en parkeersituatie ter plekke zo optimaal mogelijk te laten verlopen. Leidraad hierin is de Amersfoortse 'Nota parkeernormen 2009'.
In het plangebied wordt in de bestaande situatie veelal aan één zijde van de weg op de rijbaan geparkeerd: hetzij omdat de straat te smal is voor tweezijdig parkeren, of omdat aan één zijde een parkeerverbod geldt. Daarnaast is er een aantal parkeerterreinen, zoals bij de supermarkt. De locaties waar in de huidige situatie geparkeerd wordt zijn in onderstaande figuur met onderbroken lijnen aangegeven:
Uitgangspunt bij de nieuwbouw van het ABC cluster en de nieuwe woningen is dat alle bestaande parkeervoorzieningen gehandhaafd blijven en dat de nieuwe voorzieningen zelf voorzien in de extra parkeerbehoefte.
Parkeren ABC cluster:
Tussen de Wiekslag en de Leeuwerikstraat komt het ABC cluster. Het benodigde aantal parkeerplaatsen voor personeelsleden bij deze functie is als volgt berekend:
In het linkerdeel van bovenstaande tabel zijn de te huisvesten functies in het ABC cluster opgenomen. Per functie geldt een parkeernorm die wordt berekend aan de hand van voorgeschreven eenheden. Als de parkeerbehoefte van alle te huisvesten functies bij elkaar worden opgeteld, komt de totale parkeerbehoefte uit op 16 parkeerplaatsen. Door wisselende aanwezigheidspercentages komt de parkeerdruk op het maatgevende moment, de middag, uit op 15 parkeerplaatsen.
De school De Wiekslag heeft in de huidige situatie 7 parkeerplaatsen op eigen terrein en deze komen in het nieuwe stedenbouwkundig plan terug. Dat betekent dat de netto toename van de parkeerdruk van het ABC-cluster dus 15- 7 = 8 parkeerplaatsen is. Dit wordt opgelost door langs de Vinkenbaan 16 nieuwe haakse parkeerplaatsen aan te leggen.
Halen en brengen ABC-cluster:
Naast het parkeren van personeel is gekeken naar de parkeerbehoefte voor het halen en brengen. In de huidige situatie vindt het halen en brengen van zowel “De Wiekslag” als “De Windroos” plaats op de openbare weg, in de straten en parkeergelegenheden rondom de scholen. Het halen en brengen rond “De Wiekslag” verschuift naar de nieuwe ABC-locatie. Ook hier is weer gekeken naar de netto toename van de parkeerdruk, omdat er nu al een school en peuterspeelzaal op de ABC-locatie zit. De parkeerbehoefte voor het halen en brengen wordt berekend aan de hand van een formule uit de Nota Parkeernormen (zie pagina 15 Nota Parkeernormen 2009). Hierbij is uitgegaan van de situatie dat het huidig aantal leerlingen van 300-350 nog met 25% toeneemt tot circa 400.
Aantal leerlingen | Minimum aantal parkeerplekken | Maximum aantal parkeerplekken | |
Groep 1-3 | 162 | 18 | 36 |
Groep 4-8 | 241 | 3 | 24 |
Peuterspeelzaal | 52 | 5 | 8 |
Totaal parkeren: | 26 | 68 |
Het maatgevende tijdstip is als de scholen en peuterwerk gelijktijdig in gebruik zijn. Op basis hiervan ligt het aantal benodige parkeerplaatsen van totale ABC-cluster op het maatgevende tijdstip tussen de 26 en de 68. In de huidige situatie is er echter al een peuterspeelzaal en de school “De Windroos”. Dat betekent dat alleen de komst van “De Wiekslag” zorgt voor extra haal- en brengverkeer. Op basis van het aantal leerlingen neemt “De Wiekslag” hiervoor ongeveer 2/3 voor zijn rekening, wat betekent dat er ten opzichte van nu een extra parkeerbehoefte is van 17 tot 45 plekken.
Uit een verplaatsingonderzoekje onder leerlingen van "De Windroos" (uit 2008) is gebleken dat het autogebruik van deze relatief laag is (destijds 13%). De resultaten van dit onderzoekje zijn opgenomen in bijlage 10 van deze toelichting. Het is niet aannemelijk dat dit voor leerlingen van "De Wiekslag" erg zal afwijken of in de loop der jaren erg veranderd is. In de praktijk zal de toename daarom naar verwachting veel dichter bij de 17 dan bij de 45 liggen. Om deze toename op te vangen kan in de eerste plaats gebruik worden gemaakt van van 8 van de 16 geplande extra parkeerplaatsen langs de Vinkenbaan.
Daarnaast is vanuit het oogpunt van doelmatig ruimtegebruik onderzocht of gebruik kan worden gemaakt van bestaande parkeerruimte in het openbaar gebied om de resterende vraag op te vangen. Omdat voor het halen en brengen sprake is van weliswaar dagelijks terugkerende maar kortdurende pieken (2 x max. 30 minuten), is de vraag legitiem of het noodzakelijk is daarvoor extra parkeerruimte aan te leggen. In 2008 (zie bijlage 11 bij deze toelichting) en 2011 (bijlage 12 bij deze toelichting) zijn parkeeronderzoeken gedaan in de omgeving van de ABC-locatie en daaruit blijkt dat er in de omliggende straten en parkeergelegenheden voldoende ruimte is de extra druk van het halen en brengen op te vangen.
Om te voorzien in de extra parkeerbehoefte en in ruimte voor het halen en brengen, realiseren we nieuwe parkeerplaatsen langs de Vinkenbaan, direct grenzend aan het te realiseren ontmoetingsplein. De bestemming Verkeer- en Verblijfsgebied is hier verruimd, zodat in totaal 16 parkeerplaatsen haaks op de Vinkenbaan kunnen worden gerealiseerd. In het stedenbouwkundig plan voor het ABC cluster zijn deze parkeerplaatsen ook ingetekend en als randvoorwaarde meegenomen. Het aantal is eventueel nog uit te breiden naar 19 parkeerplaatsen.
De bestemming Verkeer- en Verblijfsgebied in de oude (links) en de nieuwe (rechts) planologische situatie.
De nieuw te realiseren parkeerplaatsen volgens het stedenbouwkundig plan, bestaande uit 7 eigen parkeerplaatsen voor school de Wiekslag en 16 haaks parkeerplaatsen aan de Vinkenbaan.
Parkeren woningen tussen Ibisstraat en pelikaanstraat:
In het bestemmingsplan is voorzien in de bouw van nieuwe rijwoningen van twee lagen en een kap binnen het bestemmingsvlak "Woongebied-1". De parkeernorm voor deze woningen bedraagt, conform de nota parkeernormen 2009, 1,7 parkeerplaats per woning. Uitgaande van maximaal 50 woningen levert dit een parkeereis op van 50 x 1,7 = 85 nieuwe parkeerplaatsen.
In de regels van het bestemmingsplan is bepaald dat per woning voorzien dient te worden in voldoende parkeergelegenheid zoals vastgelegd in de Nota parkeernormen zoals die geldt ten tijde van de ontvangst van de aanvraag (van een omgevingsvergunning). Langs de Wiekslag is is rekening gehouden met de aanleg van nieuwe parkeerplaatsen haaks op de Wieksslag en langs de oostzijde van de Pelikaanstraat. De bestemming Verkeer- en Verblijfsgebied is hiervoor verruimd, zodat 16 parkeerplaatsen langs de Wiekslag en 19 of 20 parkeerplaatsen langs de Pelikaanstraat aangelegd kunnen worden. De overige parkeerplaatsen (bij 50 woningen zijn dat er 90 - 16 - 19 = 55) moeten in het bestemmingsvlak zelf worden gerealiseerd. Dit betekent dat de extra parkeerdruk binnen het bestemmingsvlak "woongebied 1" moet worden opgelost en dat het maximum aantal woningen ter plekke afhankelijk is van de hoeveelheid parkeerplaatsen dat binnen het bestemmingvlak te realiseren is.
De bestemming Verkeer- en Verblijfsgebied in de oude (links) en de nieuwe (rechts) situatie. Bij de Wiekslag en Pelikaanstraat is de bestemming verruimd om nieuwe parkeergelegenheid mogelijk te maken.
De nieuw te realiseren parkeerplaatsen volgens het stedenbouwkundig plan, bestaande uit 16 parkeerplaatsen langs de Wiekslag en 19 a 20 parkeerplaatsen langs de Pelikaanstraat
Parkeren woningen Wiekslag
In het bestemmingsplan is voorzien in de bouw van een appartementengebouw van maximaal 4 bouwlagen binnen het bestemmingsvlak "Woongebied-2". De parkeernorm voor deze woningen bedraagt, conform de nota parkeernormen 2009, 1,7 parkeerplaats per woning. Uitgaande van maximaal 4 bouwlagen, waarbij 1 bouwlaag gebruikt wordt voor bergingen en entrees en 3 bouwlagen voor telkens 4 woningen, komt de maximale parkeerbehoefte uit op 1,7 x 12 = 21 parkeerplaatsen.
In de regels van het bestemmingsplan is bepaald dat per woning voorzien dient te worden in voldoende parkeergelegenheid zoals vastgelegd in de Nota parkeernormen zoals die geldt ten tijde van de ontvangst van de aanvraag (van een omgevingsvergunning). Dit betekent dat de extra parkeerdruk binnen het bestemmingsvlak "woongebied 2" moet worden opgelost. De parkeerplaatsen worden ten oosten van het bouwvlak gesitueerd en zijn opgenomen in het stedenbouwkundig plan.
De bestemming Verkeer- en Verblijfsgebied in de oude (links) en de nieuwe (rechts) situatie. Binnen de woonbestemming is parkeren mogelijk gemaakt buiten het bouwvlak.
Locatie van de nieuw te realiseren parkeerplaatsen volgens het stedenbouwkundig plan. Het definitieve aantal parkeerplaatsen zal 21 bedragen, conform de gestelde parkeernorm in dit bestemmingsplan.
In de huidige situatie zijn er in het plangebied geen problemen bekend met betrekking tot de ontsluiting. Het aantal verkeersbewegingen is niet dermate hoog dat er verkeersmaatregelen genomen moeten worden. In onderstaande afbeelding is te zien hoe de ontsluiting van het plangebied momenteel is georganiseerd:
In de huidige situatie is er sprake van twee dicht bij elkaar gelegen scholen die worden samengevoegd op één nieuwe locatie. Het totaal aantal verkeersbewegingen rondom de scholen of de verhouding tussen lopen/fiets/auto zal daarom niet substantieel wijzigen. Er mag wel enige toename van het aantal verkeersbewegingen worden verwacht rondom de ABC-locatie vanwege de verhuizing van “De Wiekslag”. Naar schatting zal dat gaan om ongeveer 200 extra motorvoertuigbewegingen per dag rondom de nieuwe locatie (en een zelfde afname rondom de huidige locatie van "De Wiekslag".
De bouw van de maximaal 50 woningen aan de Pelikaanstraat brengt extra verkeersbewegingen met zich mee. Volgens de CROW-publicatie 317 “Kencijfers parkeren en verkeersgeneratie” moet, uitgaande van koopwoningen, rekening worden gehouden met gemiddeld 7,1 voertuigbewegingen per woning per dag. Voor 50 woningen gaat het dan om ca. 350 autoritten per dag. Omdat de huidige school “De Wiekslag” met zijn haal- en brengverkeer verhuist, en dat verkeer afneemt, zal de netto toename lager zijn.
In de Pelikaanstraat geldt nu éénrichtingverkeer richting de Trekvogelweg. In het stedenbouwkundig plan is voorzien dat 8 woningen via een parkeerstraat parallel aan de Wiekslag worden ontsloten. Vanwege de nabijheid van de Wiekslag ligt het voor de hand dat verkeer vanuit deze parallelweg rechtstreeks naar de Wiekslag kan en mag rijden, om zo de Pelikaanstraat niet te belasten. Ook is een aantal parkeerplaatsen gesitueerd aan de Trekvogelweg. Dat betekent dat in de praktijk de extra verkeersdruk in de Pelikaanstraat naar schatting een kleine 20% lager zal zijn dan de eerder genoemde 350 en uitkomt op circa 300 extra autoritten per etmaal (verminderd met het verkeer van "De Wiekslag" dat is verplaatst naar de ABC-locatie). Gelet op het huidige aantal woningen in de Pelikaanstraat zal verhoudingsgewijs sprake zijn van een behoorlijke toename van het aantal verkeersbewegingen, maar in absolute zin komt de verkeersdruk in de Pelikaanstraat uit op hooguit enkele honderden auto's per etmaal. Voor een woonstraat in een 30km-zone is dat niet ongebruikelijk.
De realisatie van 12 appartementen brengt, afhankelijk van koop- of huurwoningen, tussen 3,6 en 5,6 autoritten per dag met zich mee. Deze woningen worden ontsloten op de Wiekslag en dat brengt een toename van circa 40 tot 70 autoritten per etmaal met zich mee.
Vanuit de woonstraten rondom de ABC- en woningbouwlocaties kan het verkeer zich via wegen als de Wiekslag en Trekvogelweg afwikkelen naar de wijkontsluitingswegen Liendertseweg en Van Randwijcklaan en zo naar de stedelijke hoofdwegenstructuur. Er zijn daar geen problemen met de verkeersafwikkeling te verwachten. De geplande ontwikkelingen geven daarom geen aanleiding voor aanpassingen aan de infrastructuur.
Samenvattend
De komst van de ABC-locatie en de woningbouw brengen respectievelijk een verschuiving en een toename van het aantal verkeersbewegingen met zich mee. Dat geeft, afgezien van het realiseren van parkeervoorzieningen, geen aanleiding voor aanpassingen in de infrastructuur. Dat laat onverlet dat het mogelijk blijft om, als daar bijvoorbeeld op basis van praktijkervaringen aanleiding voor is, door middel van verkeersbesluiten wijzigingen in de verkeerscirculatie aan te brengen.