Plan: | ABC cluster Liendert e.o. |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0307.BP00084-0301 |
Met Amersfoort Vernieuwt werken de gemeente Amersfoort, de Alliantie en Portaal aan betere buurten met goede woningen. Buurten waar mensen zich veilig voelen en prettig met elkaar samenleven, leren en werken. Dat is de kernboodschap van Amersfoort vernieuwt, een samenwerkingsverband tussen de gemeente Amersfoort en de woningcorporaties de Alliantie en Portaal. Het doel van Amersfoort Vernieuwt is om het leven in de wijken op veel gebieden prettiger te maken. Het wonen bijvoorbeeld, maar
ook het samenleven en de voorzieningen in de wijk. Hiervoor zijn plannen bedacht die tussen 2007 en 2020 worden uitgevoerd. Bewoners en organisaties in de wijk hebben meegedacht over die plannen en worden zoveel mogelijk betrokken bij het verder uitwerken ervan.
Op www.amersfoortvernieuwt.nl is een uitgebreide beschrijving opgenomen van alle plannen die samen Amersfoort vernieuwt vormen.
Overzicht van Amersfoort vernieuwt projecten in Liendert, via de website
De ontwikkeling van een ABC cluster en van nieuwe woningen in de omgeving is binnen het project Amersfoort vernieuwt aangewezen als één van de maatregelen om Liendert verder te verbeteren en te ontwikkelen. Een ander Amersvoort vernieuwt project binnen het plangebied is proeftuin 't Vogelnest: bij speeltuin 't Vogelnest in Liendert is op 20 april 2011 een buurt- en schoolmoestuin geopend. Kinderen van de huidige ABC School kunnen er samen met hun ouders in werken en spelen. Ook buurtbewoners kunnen in de proeftuin terecht. De tuin moet bijdragen aan gezondere leef- en eetgewoonten en aan een grotere betrokkenheid bij de buurt en bij elkaar. De tuin is vanaf dat moment dagelijks geopend van zonsopgang tot zonsondergang. Onder schooltijd gaan leerkrachten en leerlingen in de tuin aan het werk. Na schooltijd kan de BSO van de ABC School er terecht. De proeftuin is een tijdelijk project. Zodra het ABC cluster wordt gerealiseerd inclusief de omliggende nieuwbouwwoningen, zal de preoftuin verplaatst worden richting de Horsten, vlakbij het Waterwingebied. |
In deze Structuurvisie is geen nieuw beleid geformuleerd, maar is het ruimtelijk relevante bestaande beleid in samenhang gepresenteerd. Het gaat in hoofdlijnen om beleidsnota's en ruimtelijke kaders die voor projecten zijn bepaald.
Structuurvisie Amersfoort: ruimtelijke hoofdstructuur 2009
Structuurvisie Amersfoort: ontwikkelingsbeeld
In de structuurvisie Amersfoort is het plangebied aangeduid als woongebied. Verder staat in de structuurvisie dat het ABC-concept in elke wijk gerealiseerd is, maar dat in een aantal wijken nog kleine specifieke aanpassingen in de schoolinfrastructuur vologen. In de Amersfoort Vernieuwt wijken gaat het om grotere aanpassingen. Hierbij is Liendert als voorbeeld genoemd. De genoemde 'grotere aanpassingen' uit de structuurvisie worden met dit bestemmingsplan verder uitgewerkt. |
In het eerste kwartaal van 2013 verschijnt een nieuwe structuurvisie.
In het coalitieakkoord hebben de vier grootste fracties van Amersfoort afspraken gemaakt die voor de betrokken partijen en de inwoners van Amersfoort van belang zijn, alsmede over de financiële dekking.
Voor het plangebied van dit bestemmingsplan zijn de volgende afspraken van belang:
De nieuwbouw van woningen in Liendert biedt kansen voor starters en doorstromers in de omliggende buurten om een woning te betrekken die voldoet aan de nieuwste (woon)eisen. Liendert is een naoorlogse woonwijk, waar door vernieuwing van het woningbestand een meer gevarieerd woonmilieu kan ontaan. De Amersfoortse groene saldo regeling wordt ook in het plangebied van dit bestemmingsplan toegepast. Langs de Ibisstraat realiseren we een nieuwe groenstrook zodat er een groene verbinding richting het Waterwingebied ontstaat. Het te realiseren appartementengebouw wordt ingepast in het groen. Beeldbepalende bomen in het gebied proberen wij zoveel mogelijk in te passen in de planontwikkeling. Voor dit plangebied is een bomeneffectrapportage gemaakt en is onderzoek verricht naar de effecten op het gebied van Flora en Fauna. In de toelichting van dit bestemmingsplan is een duurzaamheidsparagraaf toegevoegd, waarin wordt ingegaan op de vraag in hoeverre de ontwikkeling van het ABC cluster en de omgeving bijdraagt aan de gemeentelijke duurzaamheidsdoelen (milieu en sociaal). De duurzaamheidsparagraaf is in hoofdstuk 4 opgenomen, onder paragraaf 4.11. |
In de woonvisie Amersfoort 2011 – 2020 (vastgesteld 27 september 2011) staat beschreven met welk woonbeleid de gemeente aan de slag gaat. Het is een van de bouwstenen voor de gemeentelijke structuurvisie. In de koers voor de Structuurvisie Amersfoort 2030 is als ambitie vastgesteld dat Amersfoort zich verder ontwikkelt tot een duurzame, vitale stad met een centrumfunctie voor de regio. De kracht van Amersfoort zit in de goede mix van stedelijkheid en groene leefbare wijken, met een waardevol historisch centrum in een groene omgeving.
Programma voor de stad
De vraag naar wonen in Amersfoort is en blijft groot. Voldoende nieuwbouw is belangrijk om de doorstroming op gang te houden zodat er in alle segmenten van de markt woningen beschikbaar komen. Het streven is om in de komende jaren gemiddeld 900 woningen per jaar toe te voegen.
Programma voor Liendert / ABC cluster en omgeving
Het versterken van de naoorlogse wijken, waaronder Liendert, is één van de uitgangspunten voor het woningbouwprogramma. De vernieuwingsopgave verloopt hier via het programma Amersfoort Vernieuwt. In de naoorlogse wijken richt de aanpak zich vooral op het tegengaan van de veroudering van de voorraad en segregatie in de wijk. Tevens richt de aanpak zich op het vasthouden van hogere en middeninkomens in de wijk. Met de vernieuwingsslag van sloop, nieuwbouw, renovatie en verbetering van de kwaliteit van de openbare ruimte wordt ook de kans aangegrepen om voldoende geschikte woningen voor een brede doelgroep te realiseren en bewoners zo meer mogelijkheden te geven om binnen de wijk door te stromen.
Het woningbouwprogramma in dit bestemmingsplan leidt tot de toevoeging van nieuwe, moderne woningen die voldoen aan de eisen van deze tijd. Hiermee krijgen bewoners in de wijk de kans om door te stromen en wordt de woningvoorraad in Liendert minder verouderd. |
Vanuit het woonbeleid geeft de gemeente geen randvoorwaarden mee over het programma op kleine locaties (tot circa 30 woningen). Bij grotere nieuwbouwlocaties in bestaande wijken vragen wij aan de ontwikkelende partijen om op basis van een analyse van de woningbehoefte in de wijk of buurt tot planontwikkeling te komen. Dit moet passen bij de sfeer en schaal van de buurt. Ontwikkelaars en corporaties geven daar zelf invulling aan en wij geven daarvoor alleen een procesvereiste mee.
In het plangebied worden ongeveer 46 woningen van twee lagen en een kap gerealiseerd. De al bestaande woningen die grenzen aan het plangebied hebben ook twee lagen en een kap, het plan sluit goed aan bij de omgeving. Het appartementengebouw bevat ongeveer 12 nieuwe woningen in vier bouwlagen. Rondom het plangebied komen al flats voor van vier of meer bouwlagen, waardoor ook hier het plan goed aansluit bij de omgeving. De woningbouw vormt onderdeel van Amersfoort vernieuwt. Voor de nieuw te bouwen woningen is door de Alliantie een woningbehoefteonderzoek verricht, deze is als bijlage 5 opgenomen bij deze toelichting. |
In de woonvisie is aandacht besteed aan het aanbod van woonruimte voor woonconsumenten die zijn aangewezen op het sociale woningsegment. Daarbinnen is maatwerk nodig voor bijzondere doelgroepen die extra zorg en begeleiding nodig hebben.
Voor het appartementengebouw wordt gedacht aan zelfstandige huisvesting voor doelgroepen die extra begeleiding nodig hebben. De invulling wordt verder uitgewerkt met de Alliantie. Aangezien de nadruk hier ligt op zelfstandig wonen, is ter plekke een woonbestemming opgenomen (Woongebied-2). |
Wij willen ruimte geven voor functiemenging omdat dat past binnen de stedelijke dynamiek en de veranderende woonwensen. De vervlechting van wonen en werken zien we in alle stedelijke woonmilieus, maar met verschillende accenten. Functiemenging kan op verschillende schaalniveaus gestalte krijgen: binnen de woning, in de straat, in de buurt, in delen van de stad. De mate van stedelijkheid speelt een rol bij de kansen voor combinaties van wonen en werken. Functiemenging draagt bij aan de reuring, sociale veiligheid, levendigheid en afwisseling in de woonomgeving.
n de nieuw te bouwen woningen worden kleine, niet publieksgerichte beroepen en bedrijven aan huis mogelijk gemaakt. Wonen en werken zijn hierbij makkelijker in de woning te combineren. |
Voor een duurzame stad is het nodig dat nieuwbouwwoningen voldoende kwaliteit en toekomstwaarde hebben. Vooruitlopend op de komende vergrijzing is levensloopgeschikt bouwen het uitgangspunt, plannen worden dan ook daarop getoetst. Vanuit woonbeleid zijn energiebesparende maatregelen en energiezuinige nieuwbouw belangrijk omdat energielasten een steeds groter onderdeel vormen van de woonlasten. Mensen met lage inkomens wonen veelal in slecht geïsoleerde woningen en worden daardoor extra getroffen door de stijgende energieprijzen. In de bestaande woningbouw is veel energie te besparen door na-isolatie van de woningen. Bij nieuwbouw moet zoveel mogelijk gestreefd worden naar energieneutraal bouwen. In paragraaf 4.11 van deze toelichting is een nadere toelichting opgenomen op het aspect duurzaamheid.
Op 27 september 2011 heeft de gemeenteraad van Amersfoort besloten om de huisvestingsverordening Amersfoort 2011 vast te stellen. Deze huisvestingsverordening bevat bepalingen over huisvesting waar iedere burger in Amersfoort zich aan moet houden. In de verordening zijn onder andere regels over verdeling van woonruimte, inschrijving woningzoekenden, toelating, urgentie, leegmelding, kamerverhuur en splitsing opgenomen. Beleid zoals verwoord in de Woonvisie Amersfoort 2011-2020 wordt met de huisvestingsverordening in feite omgezet naar te hanteren en handhaafbare regels voor een ieder. Op deze manier krijgt het beleid een (juridische) vertaling.
Voor dit bestemmingsplan zijn de regels voor de omzetting van een zelfstandige woonruimte (woning met alle bijbehorende voorzieningen, zoals keuken en toilet) in onzelfstandige woonruimten (veelal kamers) van belang. De gemeenteraad wil onder voorwaarden de mogelijkheid bieden om een woning om te zetten in kamers om te zetten en deze vervolgens te verhuren. Hiervoor moet op grond van de huisvestingsverordening een (omzettings)vergunning worden verleend. In de verordening wordt verwezen naar de 'beleidsregels woonruimteverdeling gemeente Amersfoort', waarin (onder andere) de toetsingscriteria voor het omzetten van een pand in een kamerverhuurpand staan gemeld. Zo is bepaald dat het gebruiksvloeroppervlak per persoon minimaal 25 m2 moet zijn, dat per 5 bewoners minimaal één afsluitbare toiletruimte aanwezig moet zijn, dat vanaf 4 kamer een gemeentelijke parkeertoets plaatsvindt en dat het pans moet voldoen aan bepaalde brandveiligheidseisen. Het voert te ver om hier alle eisen op te sommen, hiervoor verwijzen wij naar de geldende huisvestingsverordening en naar de bijbehorende beleidsregels woonruimteverdeling gemeente Amersfoort.
In dit bestemmingsplan is kamerverhuur binnen de woonbestemming niet
direct
mogelijk. De reden hiervoor is dat directe toestemming voor kamerverhuur kan leiden tot vele planschadeclaims, aangezien tot op heden in de bestemmingsplannen geen mogelijkheden voor kamerverhuur aanwezig waren. Omwonenden van een pand dat wordt omgezet naar een kamerverhuurpand hebben op grond van de Wet ruimtelijke ordening het recht om een planschadeclaim in te dienen. Om toch aan te sluiten bij de huisvestingsverordening en de beleidsregels woonruimteverdeling gemeente Amersfoort is in dit bestemmingsplan bij de woonbestemmingen een afwijkingsmogelijkheid opgenomen voor het gebruiken van een woning als kamerverhuurpand. Hierbij wordt verwezen naar de voorwaarden zoals opgenomen in de huisvestingsverordening en het bijbehorende beleid. Het voordeel van een afwijkingsbevoegdheid is dat met een initiatiefnemer tijdig een planschadeovereenkomst kan worden getekend zodat eventuele kosten niet voor rekening van de maatschappij komen en dat er een goede samenhang is tussen huisvestingsbeleid en het bestemmingsplan. Een omzettingsvergunning en een afwijking van het bestemmingsplan kunnen gelijktijdig worden aangevraagd. |
Op 26 april 2011 heeft de gemeenteraad de Visie werklokaties 2030 vastgesteld. In deze visie is de ambitie uitgesproken om nadrukkelijk een woon- én werkstad te blijven met een goede balans tussen wonen en werken. Met de Visie Werklokaties is de koers aangegeven voor het verbeteren van randvoorwaarden om een aantrekkelijke woon- en werkstad te blijven.
Voor het plangebied van dit bestemmingsplan zijn de volgende elementen uit de Visie werklocaties van belang:
Meer functiemenging en werkgelegenheid in wijken en gemengde gebieden
We zien de verschuiving van werkgelegenheid van reguliere werklocaties naar wijken en gemengde gebieden (de ‘verspreide werklocaties’) en de verwachting is dat deze trend verder doorzet. Verspreide werklocaties worden dan ook steeds belangrijker: gezien de trend is er behoefte aan en ze zijn steeds meer nodig om voldoende ruimte te bieden voor banengroei. Wij willen voor werkfuncties op verspreide werklocaties meer ruimte bieden. Dit past bij de stedelijke dynamiek: wij staan positief tegenover functiemenging en gaan hier dan ook ruimhartig mee om. Dit past ook in ons streven naar meer stedelijke woonmilieus, met name in en rond het centrum, zoals ook opgenomen in de Woonvisie. Vooral de schil rond het centrum biedt kansen: de centrumvoorzieningen zijn dichtbij, er wordt de komende jaren veel vernieuwd en de wijken en buurten kennen al een bepaalde mate van menging en levendigheid die bijvoorbeeld in de wijken in Amersfoort Noord minder aanwezig is.
Ten noorden en oosten van het centrum liggen wijken die al de nodige levendigheid (stedelijkheid) hebben. De komende jaren worden hier diverse plekken via Amersfoort Vernieuwt herontwikkeld. Dit zorgt al voor de nodige dynamiek en verandering. Meer menging van wonen en werken is daardoor kansrijk. In deze wijken mikken wij op meer functiemenging via een min of meer geleidelijke, spontane weg die wordt ingezet door initiatieven uit de markt. Wij staan positief tegenover initiatieven voor functiemenging. Bij nieuwe ontwikkelingen zal het bestaande karakter van de wijk of buurt het uitgangspunt zijn, waarbij overigens een toename van stedelijkheid best passend kan zijn.
Wij hanteren hier een breed begrip van ‘werken’ (of bedrijven, bedrijvigheid). Naast kantoren of bedrijfsruimte kan het ook gaan om voorzieningen, cultuur, zorg, onderwijs en dergelijke. Bij functiemenging op verspreide werklocaties hebben we het over schone bedrijvigheid. Bovendien zal het in pure woongebieden overwegend gaan om kleine bedrijven. In meer gemengde en/of stedelijke gebieden zullen vaker ook grote bedrijven passen. Wij kunnen niet op voorhand bepalen waar en hoe meer functiemenging gaat ontstaan, daarvoor zijn marktpartijen aan zet.
De planlocatie in Liendert is in de huidige situatie al een gemengd gebied: woningen worden afgewisseld met scholen, kinderopvang en een supermarkt. Een groot "bedrijf" als een ABC school past wat dat betreft in dit gebied, het versterkt het al aanwezige gemengde karakter van de omgeving van de Wiekslag. |
Regeling bedrijven en beroepen aan huis
Begin 2010 hebben wij de mogelijkheden voor bedrijven en beroepen aan huis verruimd. De regeling bedrijven en beroepen aan huis geldt voor de hele stad. Het is onder voorwaarden toegestaan om aan huis een bedrijf te hebben met maximaal drie werkzame personen (eigenaar/bewoner en twee werknemers). Deze regeling zetten wij voort. Voor het grootste deel van de stad voorzien we hiermee in de mogelijkheden die er voor functiemenging zijn. Deze regeling is bedoeld om kleinschalige bedrijvigheid gekoppeld aan de woonfunctie in woongebieden mogelijk te maken, waarbij het woon- en leefklimaat behouden blijft.
De regeling bedrijven en beroepen aan huis is in dit bestemmingsplan opgenomen. |
In de "nota parkeernormen Amersfoort 2009' is aangegeven hoeveel parkeerplaatsen voor een functie nodig zijn bij een bepaalde rekeneenheid: voor woningen bijvoorbeeld kan een norm van 1,7 parkeerplaats per woning worden aangehouden en bij kantoren wordt het aantal parkeerplaatsen gerelateerd aan het bruto vloeroppervlak. Ook de ligging van de functie is relevant: zo geldt voor de binnenstad een andere norm dan in de wijken eromheen. Parkeernormen worden alleen gebruikt bij aanvragen voor een omgevingsvergunning voor nieuwe ontwikkelingen of functiewijzigingen.
In de nota is gesteld dat het gebruik van juiste parkeernormen bijdraagt aan een gunstig leef- en woonklimaat: "met voldoende parkeerplaatsen wordt parkeeroverlast voorkomen, en met een lager aanbod van plaatsen voor bepaalde functies kunnen mensen gestimuleerd worden tot een bewuster mobiliteitsgedrag en een andere vervoerswijze. Sturing in het aanbod van parkeerplaatsen via parkeernormen kan daarbij een middel zijn".
Parkeernormen zijn op dit moment opgenomen in de Bouwverordening. Bij de invoering van de Wet ruimtelijke ordening was het de bedoeling dat stedenbouwkundige bepalingen, waaronder de parkeernormen, niet meer in de bouwverordening te regelen zijn. Gevolg zou zijn dat parkeernormen geregeld moeten zijn in de bestemmingsplannen, al dan niet via een verwijzing naar een nota parkeernormen. Echter, deze regeling is uiteindelijk niet doorgevoerd, waardoor de parkeernormen voorlopig nog in de bouwverordening blijven staan. Vanwege onvolkomenheden in het overgangsrecht van de Wro is besloten om de bouwverordening op dit punt 'intact' te houden. Het is de verwachting dat in de toekomst alsnog parkeernormen in de bestemmingsplannen moeten worden opgenomen. Uiteindelijk zal de bouwverordening als instrument geheel verdwijnen. Uitgangspunt hiervoor is vooralsnog 1 juli 2013. Het is daarom van belang om in bestemmingsplannen nu al voor te sorteren op de toekomstige wetswijzigingen en parkeernormen vast te leggen.
Bij de nieuwe bestemmingen in dit bestemmingsplan is opgenomen dat voorzien dient te worden in voldoende parkeergelegenheid conform de gemeentelijke parkeernormen zoals vastgelegd in de Nota parkeernormen Amersfoort van 27 januari 2009. |
De uitgangspunten van de nota worden elke 5 jaar onderzocht. Eventueel kan de nota tussentijds worden aangepast naar de nieuwste inzichten.
Om te voorkomen dat de nota wijzigt en in het bestemmingsplan blijft verwijzen naar de 'oude' nota, is een mogelijkheid opgenomen om af te wijken van het bestemmingsplan voor het wijzigen van de parkeernormen in verband met een nieuw vast te stellen parkeernota of een wijziging van de parkeernormen. |
De gemeente Amersfoort beschikt sinds 2012 over vastgesteld bomenbeleid. Belangrijkste doel is op een pro-actieve en efficiente wijze zorg te dragen voor behoud van waardevolle bomen en groenstructuren door minder regels voor inwoners en gedeelde verantwoordelijkheid voor een groene leefomgeving. In het nieuwe bomenbeleid draait de gemeente de verplichting van een kapvergunning om. Van de ruim 63.500 bomen die in de straten, plantsoenen en parken van Amersfoort staan komen ruim 11.000 waardevolle bomen op een lijst. Voor die bomen geldt een kapverbod, waarvoor alleen bij hoge uitzondering een ontheffing mogelijk is. Er komen ook particuliere bomen op de bomenlijst. Voor de andere bomen geldt geen kapverbod.
Het nieuwe bomenbeleid betekent dat van tevoren voor iedereen duidelijk is welke bomen niet mogen worden gekapt. De waardevolle bomen zijn in drie categorieën ingedeeld: monumentale bomen, belangrijke beeldbepalende bomen en bomen langs hoofdstructuren zoals het Valleikanaal en de invalswegen zoals de Utrechtseweg, Leusderweg en Arnhemseweg. De indeling is van belang bij de beoordeling van ontheffingsaanvragen. Monumentale bomen krijgen de grootste bescherming. Deze mogen in principe niet worden gekapt. Voor de overige categorieën geldt dat bij het kappen van een boom, een nieuwe boom van moet worden geplaatst.
Zodra de bomenlijst is vastgesteld door het college van B&W kan dit worden doorgevoerd in de Algemeen Plaatselijke Verordeningde (APV). Wanneer een boom van de lijst toch moet worden gekapt is daarvoor een ontheffing nodig op basis van de APV. Voor het bestemmingsplan betekent dit dat er geen monumentale bomen, karakteristieke bomen en / of laanstructuren meer worden opgenomen.
De bescherming van bomen regelen we niet meer via het bestemmingsplan, aangezien hiervoor al het bomenbeleid van kracht is. |
In de Amersfoort Vernieuwt wijken is de Groene Saldo regeling van toepassing. Dat betekent dat als er openbaar groen wordt weggehaald, dat in dezelfde wijk moet terugkomen. “Het wijk- en buurtgroen mag namelijk niet het kind van de rekening worden bij de binnenstedelijke vernieuwing”, zo is te lezen in de notitie groene saldo regeling. Amersfoort Vernieuwt biedt de kans om de kwaliteit van het openbare groen in de stad integraal op te pakken en te verbeteren. Het versterken van de groene kwaliteit wordt het uitgangspunt voor elke wijk. De groene saldo regeling is de methode om dit te realiseren.
Het beoogde effect van groencompensatie is het leefbaar en gezond houden van de stad en het in stand houden of verbeteren van de natuurwaarden en soortenrijkdom. Onder openbaar groen verstaan wij het groene deel van het publieke domein, wat voor iedereen vrij toegankelijk is en waar iedereen gebruik van kan maken.
Om invulling te geven aan de groene saldoregeling compenseren wij het groen in het plangebied en beschermen wij bestaande waardevolle bomen. Eventueel te kappen bomen worden gecompenseerd en voor het plangebied is een 'bomeneffectrapportage' uitgevoerd. In paragraaf 4.7 gaan wij specifiek in op de groencompensatie in het plangebied, alsmede op de bomen in de huidige en in de nieuwe situatie. |