direct naar inhoud van 7.3 Maatschappelijke uitvoerbaarheid
Plan: Park Schothorst e.o.
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0307.BP00068-0301

7.3 Maatschappelijke uitvoerbaarheid

7.3.1 Inleiding

De procedure voor vaststelling van een bestemmingsplan zijn door de wetgever geregeld. Aangegeven is dat tussen gemeente en verschillende instanties waar nodig overleg over het plan moet worden gevoerd alvorens een ontwerpplan ter visie gelegd kan worden. Bovendien is het noodzakelijk dat belanghebbenden de gelegenheid hebben om hun visie omtrent het plan te kunnen geven. Pas daarna kan de wettelijke procedure met betrekking tot de vaststelling van het bestemmingsplan van start gaan.

7.3.2 Inspraak

De Wet ruimtelijke ordening zelf bevat geen bepalingen omtrent inspraak. Dat neemt niet weg dat het de gemeente vrij staat toch inspraak te verlenen b.v. op grond van de gemeentelijke inspraakverordening. In relatie daarmee bepaalt artikel 150 van de Gemeentewet onder meer dat in een gemeentelijke inspraakverordening moet worden geregeld op welke wijze bovenbedoelde personen en rechtspersonen hun mening kenbaar kunnen maken.

Volgens de notitie "Rol van de raad in RO procedures" is voor het bestemmingsplan Amersfoort Oost de procedure van model 2 gevolgd. Dit betekent dat voorafgaand aan de start van de formele bestemmingsplanprocedure (de wettelijke procedure zoals beschreven in de Wet ruimtelijke ordening) geen inspraak plaatsvindt. Wel wordt een inloopavond voor belanghebbenden georganiseerd.

Aanvullend op het voorgaande hebben we bij de totstandkoming van het bestemmingsplan Amersfoort Oost de belangrijkste stakeholders in het gebied, zoals de alliantie of de diverse scholen, een brief gestuurd met een aankondiging van het nieuwe bestemmingsplan. Deze brieven zijn op 28 september 2011 verzonden. In de brief vroegen we naar eventuele ontwikkelings-, uitbreidings- of verhuisplannen in de komende 10 jaar en naar eventuele ruimtelijk relevante aandachtspunten voor het bestemmingsplan. Twaalf stakeholders hebben naar aanleiding van de brief op- of aanmerkingen aan ons doorgegeven. Deze stakeholders hebben allemaal een schriftelijke reactie van ons ontvangen en zijn op de hoogte gehouden van de vervolgstappen in de bestemmingsplanprocedure.

Verder hebben we op 5 oktober 2011 een vooraankondiging geplaatst in de stadsberichten van het huis-aan-huisblad Amersfoort Nu dat het bestemmingsplan Amersfoort Oost wordt voorbereid.

Daarna, op 18 november 2011, zijn alle personen binnen het plangebied per brief uitgenodigd om het concept van het bestemmingsplan tijdens een inloopavond te bekijken. Het concept van dit bestemmingsplan is ook op internet geplaatst. Reageren op het conceptbestemmingsplan kon per email of via een opmerkingenformulier tijdens de inloopavond.

Op 7 en 8 december 2011 zijn de inloopavonden voor alle personen in Kruiskamp/Koppel (7 december) en Liendert/Rustenburg (8 december) gehouden. Wij schatten in dat in totaal ongeveer 180 personen de inloopavonden hebben bezocht. Na afloop hebben wij van 25 personen een ingevuld formulier met opmerkingen ontvangen. Daarnaast ontvingen wij 7 emails met opmerkingen. Al deze personen hebben een persoonlijk bericht ontvangen en zijn op de hoogte gehouden van het vervolg van de procedure.

Nadat de opmerkingen van de stakeholder en van de bezoekers van de inloopavonden zijn verwerkt is op 24 januari 2012 het concept-ontwerpbestemmingsplan naar diverse partijen verzonden in het kader van het wettelijk verplichte vooroverleg.

 
7.3.3 Wettelijk (voor)overleg

In het Besluit ruimtelijke ordening staat bij artikel 3.1.1. dat ..."burgemeester en wethouders bij de voorbereiding van een bestemmingsplan overleg plegen met de besturen van betrokken gemeenten en waterschappen en met die diensten van provincie en rijk die betrokken zijn bij de zorg voor de ruimtelijke ordening of belast zijn met de behartiging van belangen welke in het plan in het geding zijn".

Op 12 oktober 2012 is het vooroverleg voor het concept ontwerp van het bestemmingsplan gestart. Het plan is toegestuurd aan de volgende instanties:

  • Provincie Utrecht
  • Rijksdienst voor het cultureel erfgoed
  • Natuur en Milieufederatie Utrecht
  • Waterschap Vallei en Eem
  • KPN Infra
  • Vitens
  • Stedin
  • Veiligheids Regio Utrecht
  • Fietsersbond
  • Servicebureau gemeenten
  • Gasunie
  • Samenwerkende groeperingen leefbaar Amersfoort
  • Amersfoortse sporfederatie
  • Vereniging tot bescherming en behoud van stadsdeelpark Amersfoort Noord

Hierna volgt een overzicht van de ingekomen vooroverlegreacties en de gemeentelijke reactie hierop. Per reactie is aangegeven welke gevolgen deze heeft voor het bestemmingsplan of de bestemmingsplanprocedure. Indien een instantie niet in het overzicht staat betekent dit dat deze instantie niet heeft gereageerd.

Provincie Utrecht  
Het bestemmingsplan is niet strijdig met de provinciale ruimtelijke belangen zoals wij deze hebben opgenomen in de Provinciale Ruimtelijke Verordening en de Beleidslijn nieuwe Wro.
 
Gemeentelijke reactie:  
Ter kennisname aangenomen.  
 
Servicebureau Gemeenten:  
Het servicebureau gemeenten heeft een reactie gegeven op hoofdstuk 5 "milieuaspecten", zoals vermeld in de toelichting op het concept ontwerp bestemmingsplan.

1)
In de toelichting van het bestemmingsplan staat: "...om aan deze onbeheerste groei een einde te maken en geluidgevoelige objecten beter te beschermen wordt het deel uit de Wet geluidhinder dat de rijksinfrastructuur bestrijkt herzien en ingevoegd in de wet milieubeheer". Opmerking: de desbetreffende wetgeving is al aangepast.

2)
De algemene informatie op pagina 70 onder het kopje geluid combineren met de tekst op pagina 65.

3)
Op pagina 71 is in de eerste alinea aangegeven dat het plangebied is aangewezen als 30 kilometer zone. Geldt dit ook voor de Schothorsterlaan?

4)
In de toelichting is bij 5.4 het volgende aangegeven: "Op 12 november 2009 heeft overleg plaatsgevonden met een medewerker van de dienst regelingen van LNV over evenementen op de dekzandrug in relatie tot de Flora en Faunawet. Daarbij is afgesproken dat de organisatie van het Highlands blues- en rockfestival in samenwerking met een ecoloog van de gemeente Amersfoort aan de Dienst Regelingen ter beoordeling vooraf een plan zal voorleggen. Daarin wordt specifiek voor dit festival aangegeven welke maatregelen worden genomen om te voorkomen dat artikel 11 van de Flora en Faunawet (het verstoren van nesten), wordt overtreden.
Hoe zit het met de milieugevolgen van het feestweekend Hoogland (4 dagen) op het evenemententerrein?

5)
Verzocht wordt om de algemene informatie over luchtkwaliteit in paragraaf 5.2 te verplaatsen naar paragraaf 5.1, waar de kaders zijn beschreven. Verder wordt verzocht om in paragraaf 5.2 de volgende tekst op te nemen dan wel te laten staan:
"De luchtkwaliteit als gevolg van de aanwezige infrastructuur is weergegeven op
topografische kaarten en wordt jaarlijks in heel Nederland gemonitord. Directe
aanleiding voor het op deze manier monitoren van de luchtkwaliteit is dat Nederland
moet voldoen aan Europese grenswaarden voor luchtkwaliteit.
Overheden, waaronder de gemeente Amersfoort, leveren jaarlijks invoergegevens aan
zodat de kaarten kunnen worden geactualiseerd. De door de gemeente opgegeven
gegevens ... etc..."

6)
In paragraaf 5.1 (hoofdlijnen milieubeleid/kaders) is vermeld dat parkeerterreinen beperkt kwetsbare objecten zijn. Uit een uitspraak van de Raad van State van 28 februari 2007 (200601450/1 Heumen) blijkt dat een parkeerterrein niet zonder meer als beperkt kwetsbaar object kan worden aangemerkt.

7)
In paragraaf 5.1, bij de kop 'Circulaire risiconormering vervoer gevaarlijke stoffen', is schematisch de aandacht voor externe veiligheid weergegeven. Dit is een figuur welke wordt gebruikt bij het basisnet. Dit is toekomstige wetgeving.

8)
In paragraaf 5.1 is aangegeven dat er geen sprake is van risico's in verband met infrastructuur. Dit klopt niet. De Bunschoterstraat N199) is een aangewezen route voor het vervoer van gevaarlijke stoffen. Het plangebied ligt in de invloedssfeer van deze route.

9)
In paragraaf 5.1 wordt bij leidingen gerefereerd naar het Bevi. Dit moet het besluit externe veiligheid buisleidingen zijn. Het hele hoofdstuk over leidingen kan uit de tekst, aangezien er geen leidingen door het gebied lopen. In paragraaf 5.2.2. is vermeld dat er geen buisleidingen in het plangebied liggen. Dat is reeds geconcludeerd in paragraaf 5.1, uit de risicokaart blijkt reeds dat er geen buisleidingen in het plangebied liggen. De tekst in paragraaf 5.2.2. is hiermee een dubbeling (inclusief de tekst over de spoorlijn) en kan verwijderd worden.

10)
In paragraaf 5.2 staat dat het aandachtsgebied waarbinnen het groepsrisico moet worden verantwoord 200 meter bedraagt. Dit is niet juist.

11)
In paragraaf 5.1 is onder de kop 'bedrijven en milieuzonering:nationaal beleid' een beschrijving opgenomen over het Activiteitenbesluit. Deze beschrijving klopt niet helemaal. Voorgesteld wordt om het als volgt aan te passen:
"In het kader van de milieuwetgeving is een bedrijf relevant wanneer het bedrijf een inrichting is ingevolge de Wet Milieubeheer. Er is sprake van een inrichting wanneer bedrijfsmatige activiteiten plaatsvinden of een activiteit in een omvang van bedrijfsmatig. In het Besluit omgevingsrecht (Bor) is aangegeven of een inrichting wel of niet vergunningplichtig is. Voor een niet vergunningplichtige inrichting gelden de regels uit het Besluit algemene regels voor inrichtingen milieubeheer (Activiteitenbesluit). Een vergunningplichtige inrichting dient te voldoen aan de vergunningvoorschriften en, in de meeste gevallen, deels aan de voorschriften uit het Activiteitenbesluit".

12)
In paragraaf 5.2.3. zijn de individuele bedrijven beschreven in het plangebied.
Niet vermeld is dat aan de Schothorsterlaan diverse bedrijven (Centrum voor Natuur en Mileu Educatie, Amfors, (afval- / compostopslag), atletiekbaan en andere sportinrichtingen.

13)
Op het terrein tussen de Hamseweg en de atletiekbaan vinden ook diverse evenementen plaats, kermis, circus en religieuze bijeenkomsten. Daarnaast wordt het terrein gebruikt voor het opstijgen van luchtballons.

14)
De beschrijving van milieuwetgeving in paragraaf 5.3.2. klopt niet.

15)
In paragraaf 5.3.2. wordt ingegaan op de individuele bedrijven. Specifiek wordt de biologisch-dynamische boerderij heerlijkheid Groot Weede aan de van Boetzelaerlaan 3 vermeld. Bij nieuwe ontwikkelingen rondom dit bedrijf dient er vanwege de agrarische activiteiten, het houden van vee, op grond van het besluit landbouw milieubeheer een geurafstand van 100 meter van een emissiepunt van een dierverblijf tot een nieuw te realiseren geurgevoelig object dat gelegen is binnen de bebouwde kom in acht te worden genomen. Bestaande geurgevoelige objecten die binnen deze afstand aanwezig zijn vormen geen beperkingen voor de bestaande bedrijfssituatie.
 
Gemeentelijke reactie:  
1)
Wij passen de toelichting aan zodat uit de tekst duidelijk wordt dat de wetgeving al is aangepast (Swung 1).

2)
De algemene informatie op pagina 70 is bewust opgenomen om de tekst in het kader, dat specifiek ingaat op de situatie in het plangebied, beter te kunnen begrijpen (met name voor personen die geen achtergrond in ruimtelijke ordening of milieuwetgeving hebben). Wij hebben daarom de voorkeur om in dit geval de tekst zo te laten staan.

3)
Ja.

4)
Het eventueel verstoren van nesten is aan de orde tijdens het broedseizoen, dat globaal loopt vanaf maart tot en met juli/augustus. Festival Highlands wordt georganiseerd in mei/juni, waardoor er gevolgen kunnen ontstaan voor broedende vogels. Daarom is het van groot belang dat vooraf een plan wordt overlegd met de ecoloog van de gemeente Amersfoort.
De hooglandse feesten worden in het derde weekend van september georganiseerd, dus buiten het broedseizoen. De kans dat in deze periode nesten worden verstoord is daarom aanzienlijk lager. Het vooraf een plan voorleggen bij de Dienst regelingen van het ministerie van LNV is hier niet aan de orde.

5)
Dit voorstel hebben wij overgenomen, de tekst is nu aangepast.

6)
U heeft gelijk, dit passen wij in de tekst aan.

7)
Om eventuele verwarring te voorkomen is de figuur uit de tekst verwijderd.

8)
Dit passen wij aan in de tekst. In paragraaf 5.2 gaan wij nader in op de Bunschoterstraat en de gevolgen voor het plangebied.

9)
Wij halen het hoofdstuk over leidingen uit de toelichting van het bestemmingsplan, er zijn inderdaad geen leidingen aanwezig.

10)
De tekst hebben wij hier aangepast.

11)
Uw tekstsuggestie hebben wij overgenomen in de toelichting.

12)
We hebben de beschrijving uitgebreid met de door u genoemde instellingen

13)
Het gebruik van het terrein langs de Hamseweg als evenemententerrein omschrijven wij nu zowel in de toelichting als in de regels. Hierbij gaat het ook om het opstijgen van luchtballonnen.

14)
De betreffende tekst hebben wij verwijderd aangezien de milieuwetgeving op een andere plaats in het bestemmingsplan al is omschreven. De beschrijving is inmiddels kloppend gemaakt.

15)
In paragraaf 5.3.2. nemen we deze opmerking over.  
 
Waterschap Vallei en Eem:
In de toelichting wordt in paragraaf 5.5.4 Water in realtie tot het plangebied uitgebreid gesproken over de Primaire waterkering langs de Eem. Ook staat vermeld dat de primaire kering de bestemming Waterstaat-Waterkering heeft gekregen. Deze bestemming komt niet voor op de plankaart en in de regels. Aangezien dit deel van de primaire waterkering komt te vervallen tot aan de stuw Balladelaan hoeft dit ook niet in dit bestemmingsplan te worden opgenomen. Dit is echter pas van kracht als het dijkverbeterplan en leggerprocedure voor de Dijkverbetering Zuidelijke Randmeren en Eem is afgerond. We weten pas na november 2012 of de procedure medio 2013 afgerond is. Wij adviseren de beschrijving in de Toelichting aan te passen en de beschrijving van de kering eruit te halen.

Gemeentelijke reactie:
Wij volgen uw advies en halen de beschrijving van de kering uit de toelichting van het bestemmingsplan.  
 

7.3.4 Zienswijzen

Het ontwerp bestemmingsplan "Park Schothorst en omgeving" heeft na publicatie in Amersfoort Nu en de Staatscourant van 10 januari 2013 tot en met 20 februari 2013 ter inzage gelegen. Gedurende deze termijn kon een ieder schriftelijk of mondeling bij de gemeenteraad een zienswijze indienen.

In totaal hebben 10 personen / partijen een zienswijze ingediend op het ontwerp bestemmingsplan. De zienswijzen zijn samengevat en beantwoord in een aparte zienswijzennota, dat als bijlage 4 aan deze toelichting is toegevoegd.

7.3.5 Vaststelling bestemmingsplan

De gemeenteraad heeft dit bestemmingsplan op 11 juni 2013 vastgesteld.