direct naar inhoud van 5.2 Milieugevolgen van aanwezige infrastructuur
Plan: Park Schothorst e.o.
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0307.BP00068-0301

5.2 Milieugevolgen van aanwezige infrastructuur

5.2.1 Wegverkeer

Bij wegverkeer blijft de beoordeling van de ruimtelijk relevante milieubelasting in praktische zin beperkt tot de milieuaspecten geluid, trillingen, luchtverontreiniging en externe veiligheid met betrekking tot het vervoer van gevaarlijke stoffen.

Geluid

In de Wet geluidhinder (artikel 74 lid 1) is bepaald dat elke weg van rechtswege een geluidszone heeft. Uitgezonderd zijn wegen die zijn gelegen in een 30 km/uur-zone of in een woonerf. De breedte van de geluidszones is afhankelijk van het aantal rijstroken en de ligging van een weg (zie onderstaande tabel).

Tabel: aan te houden geluidszones langs wegen

  aantal rijstroken   zonebreedte (meter)  
stedelijk gebied   1 of 2   200  
  3 of meer   350  
buitenstedelijk gebied   1 of 2   250  
  3 of 4   400  
  5 of meer   600  

Zodra binnen deze geluidszones nieuwe geluidgevoelige bestemmingen worden gerealiseerd dan wel aanpassing van wegen moet plaatsvinden, is akoestisch onderzoek vereist op grond van de Wet geluidhinder. Op basis van de uitkomsten kunnen zo nodig maatregelen worden overwogen. Bij hogere waarden dan de voorkeurswaarde dan wel bij eerder vastgestelde hogere waarden, maar niet hoger dan de maximaal toelaatbare hogere grenswaarde, moet een nieuw ontheffingsbesluit in het kader van de toepassing van de Wet geluidhinder worden genomen. Dit besluit kan worden genomen indien aan nadere randvoorwaarden van het gemeentelijke geluidhinderbeleid wordt voldaan.

De Wet geluidhinder is echter niet het enige instrument voor het ordenen van de omgevingskwaliteit. Inmiddels leert vaste jurisprudentie dat langs wegen zonder zone (30 km/h-wegen) en buiten geluidzones (bv. onvoldoende of niet afgeschermde rijkswegen) op grond van de Wro in het kader van goede ruimtelijke ordening geluidonderzoeken toch noodzakelijk kunnen zijn en, vooral bij al aanwezige hoge geluidsbelastingen, afwegingen moeten worden gemaakt met betrekking tot het eventueel treffen van maatregelen.

Het grootste deel van het plangebied is aangewezen als 30-kilometer zone. De enige uitzonderingen zijn de doorgaande wegen Hamseweg en Maatweg, daar geldt een maximale snelheid van respectievelijk 50 kilometer en 80 kilometer per uur.

Het gehele park Schothorst en het gebied tussen Hamseweg en Maatweg is een 30 kilometer zone. Deze zones worden in het kader van de toepassing van de Wet geluidhinder verkeerslawaai buiten beschouwing gelaten, maar in het kader van een goede ruimtelijke ordening betrekken we deze gebieden wel in de omschrijving.

De hoofdinfrastructuur in het plangebied is bepaald door de Hamseweg en Maatweg (westelijke grens plangebied). Beide wegen hebben twee rijstroken, zodat een zonebreedte van tenminste 200 meter moet worden aangehouden. Akoestisch onderzoek is verplicht zodra nieuwe geluidgevoelige bestemmingen (wonen, onderwijs, zorg) binnen deze zone worden gerealiseerd en/of wegen worden gereconstrueerd.

In het plangebied worden geen nieuwe geluidgevoelige bestemmingen gerealieerd binnen de geluidszones van de wegen. Aanpassingen van wegen vinden niet plaats op basis van dit bestemmingsplan.  

afbeelding "i_NL.IMRO.0307.BP00068-0301_0053.jpg"

Indicatie van de zonebreedte vanaf de Maatweg. Vrijwel het gehele gebied tussen Maatweg en Hamseweg valt binnen geluidszones van wegen.

Trillingen

Niet bekend is of zich in het plangebied trillingsoverlast als gevolg van voelbare trillingen voordoet. Het kan zich voordoen bij busbanen of bij veel vrachtverkeer. In die situaties moet aandacht besteed worden aan de afstand tot woningen en het type wegdek en voegovergangen in het wegdek. Er is geen wetgeving voor trillingsoverlast. Voor het beoordelen daarvan en het treffen van maatregelen wordt gebruikt gemaakt van richtlijnen.

Luchtkwaliteit

De luchtkwaliteit als gevolg van de aanwezige infrastructuur is weergegeven op topografische kaarten en wordt jaarlijks in heel Nederland gemonitord. Directe aanleiding voor het op deze manier monitoren van de luchtkwaliteit is dat Nederland moet voldoen aan Europese grenswaarden voor luchtkwaliteit.
Overheden, waaronder de gemeente Amersfoort, leveren jaarlijks invoergegevens aan, waarmee de zogenaamde 'monitoringstool' wordt geactualiseerd. De door de gemeente opgegeven gegevens worden jaarlijks verwerkt tezamen met landelijke luchtkwaliteitsgegevens en emissies van voertuigen. De berekende concentraties zijn voor de stedelijke wegen bepaald op een afstand van 10 m uit de wegrand. Bij rijkswegen kan deze afstand groter zijn. Invoergegevens zijn bijvoorbeeld bouwprojecten die kunnen leiden tot een extra verkeersaantrekkende werking. Op deze manier ontstaat een gedetailleerde kaart voor vrijwel elke wijk met waarden voor fijn stof en stikstofdioxide voor verschillende jaren. Deze kaart is openbaar en te vinden op http://viewer.nsl-monitoring.nl.

Voor meer algemene informatie over de monitoring en de bijbehorende kaarten kan www.nsl-monitoring.nl worden geraadpleegd.

In het uiterste westen van het plangebied, langs de Bunschoterstraat (N199), ligt de concentratie stikstofdioxide net onder de 40 ug/m3. Hiermee is formeel geen knelpunt aanwezig, maar de concentratie ligt nog wel hoger dan in andere gebieden. In 2015 is dit verschil naar verwachting verdwenen, dan hebben vrijwel alle wegvakken in de omgeving een concentratie lager dan 35 ug/m3.

Overschrijdingen van de concentraties fijnstof komen in het plangebied niet voor.

 
2011   afbeelding "i_NL.IMRO.0307.BP00068-0301_0054.jpg"  

In bovenstaande figuur is de concentratie fijnstof weergegeven. Overal is sprake van een concentratie lager dan 35 ug/m3. Sinds 1 januari 2011 wordt voldaan aan de toelaatbare grenswaarde van 32,6 ug/m3.

Onderstaande afbeeldingen maken inzichtelijk hoe de concentraties stikstofdixide zich ontwikkelen:

Stikstofdioxide (NO2)  
2011   afbeelding "i_NL.IMRO.0307.BP00068-0301_0055.jpg"  
2015   afbeelding "i_NL.IMRO.0307.BP00068-0301_0056.jpg"  
2020   afbeelding "i_NL.IMRO.0307.BP00068-0301_0057.jpg"  

Voor stikstofdioxide geldt dat in 2015 in principe in geheel Amersfoort wordt voldaan aan de grenswaarde 40 ug/m3.

Binnen het plangebied wordt vanaf 2011 voor zowel PM10 als voor NO2 voldaan aan de daarvoor geldende grenswaarden.  

Externe veiligheid

In onderstaande figuur zijn de lokale transportroutes gevaarlijke stoffen weergegeven. Aan weerszijden van de transportroutes ligt een aandachtsgebied waarbinnen het groepsrisico beoordeeld dient te worden. In de praktijk blijkt dat vanaf een afstand van 200 meter het aantal bewoners nog nauwelijks invloed heeft op het groepsrisico. Een deel van het gebied tussen Hamseweg en Maatweg ligt binnen het aandachtsgebied van de transportroute naar bedrijventerrein Isselt.

afbeelding "i_NL.IMRO.0307.BP00068-0301_0058.jpg" 

Aangewezen transportroutes gevaarlijke stoffen in en rond Amersfoort.

Aangezien de transportroute naar bedrijventerrein Isselt loopt over de Bunschoterstraat, ligt alleen het westelijk deel van het gebied tussen Hamseweg en Maatweg binnen de het aandachtsgebied waar het groepsrisico moet worden verantwoord. Echter, uit onderstaande luchtfoto blijkt dat in deze zone niet gewoond wordt en ook geen andere gevoelige functies aanwezig zijn waar personen zich gedurende langere tijd bevinden. Er zijn ook geen ontwikkelingen voorzien waardoor het gebruik wijzigt in dit gebied.  

afbeelding "i_NL.IMRO.0307.BP00068-0301_0059.jpg"

Om deze reden is een zogenaamde 'kwantitatieve risicoanalyse externe veiligheid' hier niet nodig. Verantwoording van het plaatsgebonden risico en het groepsrisico heeft in dit gebied geen toegevoegde waarde.