Plan: | Centraal Stadsgebied-zuid |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0307.BP00004-0301 |
In het kader van Duurzaam Veilig is eind vorige eeuw landelijk een standaard ingevoerd om de wegen te categoriseren. Doel hiervan is om aan de hand van eenduidige inrichting en vormgeving van de weg direct te herkennen op welk type weg men zich bevindt. Op basis hiervan weet de weggebruiker welk verkeersbeeld hij/zij kan verwachten, waardoor de verkeersveiligheid verbetert. Ook weet men hoe men zich op elk type weg dient te gedragen, bijvoorbeeld welke maximum snelheid van kracht is. De wegen zijn ingedeeld in drie categoriën:
Binnen de bebouwde kom van Amersfoort, en ook binnen het plangebied CSG-zuid, kennen we twee typen wegen, de gebiedsontsluitingswegen en de erfontsluitingswegen.
Gebiedsontsluitingswegen
De gebiedsontsluitingswegen in/langs CSG-zuid zijn: Stadsring, Stationsstraat, Asch van Wijckstraat, Utrechtseweg, Arnhemseweg, Leusderweg, Hendrik van Viandenstraat, Bergstraat, Vlasakkerweg en Kersenbaan. Deze wegen zijn van belang voor de bereikbaarheid van de stad. Alle overige wegen zijn erftoegangswegen.
Op 9 december 2008 heeft de raad besloten tot aanleg van het aansluitende deel van de Kersenbaan. Hierbij wordt de Kersenbaan in zuidelijke richting doorgetrokken tot de bebouwde komgrens. Op dit deel wordt tweerichtingverkeer van kracht. Hiermee ontstaat een hoogwaardige directe verbinding tussen de A28 en het stadscentrum, waaronder CSG-zuid. De verwachting is dat in 2011 met de realisatie van dit zuidelijke deel wordt gestart. Dit deel van de Kersenbaan ligt echter niet binnen de plangrens van dit bestemmingsplan.
De overige gebiedsontsluitingswegen zijn de zuidelijke radiale wegen:
Erftoegangswegen
Alle overige wegen vallen qua verkeersfunctie binnen de categorie erftoegangsweg. Deze wegen komen in aanmerking voor invoering van de 30 km/uurzone. Met uitzondering van het gebied tussen de Van Asch van Wijckstraat-Stationsstraat en de Arnhemseweg-Leuserweg is de 30 km/uurzone in dit plangebied ingevoerd.
Het gebied is goed ontsloten met het openbaar vervoer. Door en langs het plangebied loopt een groot aantal locale en interlocale buslijnen, met haltes binnen en aan de randen van dit plangebied. Het noordelijk deel van dit plangebied ligt binnen de invloedsfeer van het Stationsplein, met daaraan het NS-station, een intercitystation, en het busstation waar alle locale en interlocale buslijnen samenkomen.
De gebiedsontsluitingswegen zijn ook voor het fietsverkeer van belang: zij vormen de hoofdroutes tussen de wijken en het stadscentrum. De fietsers worden hier afgewikkeld via vrijliggende fietspaden en fietsstroken.
In het gehele openbare gebied geldt op maaiveld vergunningparkeren. Op enkele locaties geldt tevens betaald parkeren.
Binnen het plangebied ligt als enige openbare parkeergarage de Garage Soeverein met een capaciteit van 575 plaatsen, waarvan een deel is uitgegeven aan abonnementhouders. Deze garage ligt net buiten de binnenstad op de hoek van de Arnhemseweg met de Stadsring, en wordt ontsloten op de Stadsring.