direct naar inhoud van 3.5 Infrastructuur
Plan: Centraal Stadsgebied-zuid
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0307.BP00004-0301

3.5 Infrastructuur

3.5.1 Gemotoriseerd verkeer

In het kader van Duurzaam Veilig is eind vorige eeuw landelijk een standaard ingevoerd om de wegen te categoriseren. Doel hiervan is om aan de hand van eenduidige inrichting en vormgeving van de weg direct te herkennen op welk type weg men zich bevindt. Op basis hiervan weet de weggebruiker welk verkeersbeeld hij/zij kan verwachten, waardoor de verkeersveiligheid verbetert. Ook weet men hoe men zich op elk type weg dient te gedragen, bijvoorbeeld welke maximum snelheid van kracht is. De wegen zijn ingedeeld in drie categoriën:

  • Stroomwegen: dit zijn de autowegen en snelwegen, met daarop in het algemeen een maximum snelheid van 100 of 120 km/uur;
  • Gebiedsontsluitingswegen: dit zijn de stedelijke hoofdwegen met een maximum snelheid van 50 of 70 km/uur, en de provinciale hoofdwegen (in het algemeen de N-wegen) met in het algemeen een maximum snelheid van 80 km/uur;
  • Erftoegangswegen: alle overige wegen binnen en buiten de bebouwde kom, met een maximum snelheid van 30 km/uur binnen de bebouwde kom en 60 km/uur buiten de bebouwde kom.


Binnen de bebouwde kom van Amersfoort, en ook binnen het plangebied CSG-zuid, kennen we twee typen wegen, de gebiedsontsluitingswegen en de erfontsluitingswegen.

Gebiedsontsluitingswegen

De gebiedsontsluitingswegen in/langs CSG-zuid zijn: Stadsring, Stationsstraat, Asch van Wijckstraat, Utrechtseweg, Arnhemseweg, Leusderweg, Hendrik van Viandenstraat, Bergstraat, Vlasakkerweg en Kersenbaan. Deze wegen zijn van belang voor de bereikbaarheid van de stad. Alle overige wegen zijn erftoegangswegen.

  • Stadsring: CSG-zuid wordt aan de noordzijde begrensd door de verkeersader Stadsring, die richting het noordwesten via de spoortunnel overgaat in de Amsterdamseweg, en die de verbinding vormt met de noordelijke wijken, met Bunschoten en Soest en met de A1 richting Amsterdam. De Stadsring gaat aan de noordoostzijde over in de Hogeweg, die de verbinding vormt met de oostelijke wijken, met Hoevelaken en met de A28 (Utrecht en knooppunt Hoevelaken).
  • Kersenbaan: rond 2000 is het eerste deel van de Kersenbaan, het wegvak tussen het Smallepad en de Leusderweg , aangelegd. Hier geldt eenrichtingverkeer in zuidelijke richting. Samen met de Bergstraat-Vlasakkerweg, waar eenrichtingeverkeer geldt in noordelijke richting, vormt dit één verkeersstructuur.

Op 9 december 2008 heeft de raad besloten tot aanleg van het aansluitende deel van de Kersenbaan. Hierbij wordt de Kersenbaan in zuidelijke richting doorgetrokken tot de bebouwde komgrens. Op dit deel wordt tweerichtingverkeer van kracht. Hiermee ontstaat een hoogwaardige directe verbinding tussen de A28 en het stadscentrum, waaronder CSG-zuid. De verwachting is dat in 2011 met de realisatie van dit zuidelijke deel wordt gestart. Dit deel van de Kersenbaan ligt echter niet binnen de plangrens van dit bestemmingsplan.

De overige gebiedsontsluitingswegen zijn de zuidelijke radiale wegen:

  • Van Asch van Wijckstraat-Stationsstraat: interne route station, Bernhardkazerne en dierenpark, externe route Daam Fockemalaan/Barchman Wuytierslaan (N221) naar Stichtse Rotonde en Soest;
  • Utrechtseweg: externe route Stichtse Rotonde. Op het wegvak tussen de Stadsring en de Kersenbaan geldt eenrichtingverkeer in zuidelijke, tussen Kersenbaan en Stichtse Rotonde tweerichtingverkeer;
  • Arnhemseweg-Leusderweg: externe route via Leusderweg en via Kersenbaan met Rondweg-zuid (N221) en A28 (Utrecht en Knooppunt Hoevelaken), via Leusderweg met Doornseweg (N227 Maarn), en via Kersenbaan met N226 (Leusden-zuid en Woudenberg). Op het wegvak tussen de Kersenbaan en de Stadsring geldt eenrichtingverkeer in noordelijke richting;
  • De Hendrik van Viandenstraat: in hoofdzaak samen met de aansluitende Vermeerstraat een interne hoofdweg. Bij het besluit over het zuidelijk deel van de Kersenbaan is besloten tot circulatiemaatregelen op de Vermeerstraat. Op het wegvak tussen de Bisschopsweg en de Stadsring geldt eenrichtingverkeer in noordelijke richting.


Erftoegangswegen
Alle overige wegen vallen qua verkeersfunctie binnen de categorie erftoegangsweg. Deze wegen komen in aanmerking voor invoering van de 30 km/uurzone. Met uitzondering van het gebied tussen de Van Asch van Wijckstraat-Stationsstraat en de Arnhemseweg-Leuserweg is de 30 km/uurzone in dit plangebied ingevoerd.

3.5.2 Openbaar vervoer

Het gebied is goed ontsloten met het openbaar vervoer. Door en langs het plangebied loopt een groot aantal locale en interlocale buslijnen, met haltes binnen en aan de randen van dit plangebied. Het noordelijk deel van dit plangebied ligt binnen de invloedsfeer van het Stationsplein, met daaraan het NS-station, een intercitystation, en het busstation waar alle locale en interlocale buslijnen samenkomen.

3.5.3 Langzaam verkeer

De gebiedsontsluitingswegen zijn ook voor het fietsverkeer van belang: zij vormen de hoofdroutes tussen de wijken en het stadscentrum. De fietsers worden hier afgewikkeld via vrijliggende fietspaden en fietsstroken.

3.5.4 Parkeren

In het gehele openbare gebied geldt op maaiveld vergunningparkeren. Op enkele locaties geldt tevens betaald parkeren.

Binnen het plangebied ligt als enige openbare parkeergarage de Garage Soeverein met een capaciteit van 575 plaatsen, waarvan een deel is uitgegeven aan abonnementhouders. Deze garage ligt net buiten de binnenstad op de hoek van de Arnhemseweg met de Stadsring, en wordt ontsloten op de Stadsring.