direct naar inhoud van 3.3 Gemeentelijk beleid
Plan: NUNSPEET NOORD-OOST
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0302.BP01095-vg02

3.3 Gemeentelijk beleid

3.3.1 Woonvisie

In 2003 heeft de gemeente Nunspeet de Woonvisie Nunspeet 2003-2015 vastgesteld. Tussen 2003 en heden hebben de ontwikkelingen niet stilgestaan, noch op de woningmarkt, noch in beleidstermen. Het nieuwe gemeentebestuur heeft zich in het Coalitieakkoord 2006-2010 uitgesproken voor een actualisatie van het woonbeleid. Op basis van een nieuwe woningmarktverkenning en van de actuele beleidsuitgangspunten is de Woonvisie Nunspeet 2020 opgesteld.

De gemeente Nunspeet staat een beheerste groei van het aantal inwoners voor. De groei van de dorpen wordt naast demografische ontwikkelingen ook beperkt door planologische begrenzingen vanwege landschappelijke en natuurwaarden én in de wens het dorpse en groene karakter van de gemeente te behouden. Het accent wordt in de gemeente gelegd op (jonge) gezinnen met het oog op een evenwichtige bevolkingsopbouw.

In de kern Nunspeet is ruimte voor circa 930 woningen. Grootste locatie is Molenbeek, waar bijna 700 woningen kunnen worden gebouwd. Daarnaast zijn een aantal inbreidingsplannen in de maak. De nieuwbouw moet aansluiten bij het dorpse karakter van de kern met een geringe korrelgrootte en individuele panden. De uitbreiding vindt plaats in een centrumdorps woonmilieu. Door het grote aandeel van het bouwprogramma krijgen alle typen woningen in Nunspeet een plek. Van de nieuwbouw voor jongeren (de specifieke jongerenappartementen) en voor senioren wordt een behoorlijk deel in Nunspeet gerealiseerd met het oog op het voorzieningenaanbod in deze kern. Daarnaast wordt een relatief groot aandeel koop gerealiseerd, waar in de andere kernen de nadruk op de huursector ligt.

Conclusie ten aanzien van het bestemmingsplan: dit bestemmingsplan is overwegend conserverend van aard, de realisatie van extra woningen boven op het al toegestane aantal woningen wordt niet mogelijk gemaakt.

3.3.2 Welstandsnota

Het welstandsbeleid is opgenomen in de Welstandsnota gemeente Nunspeet (2004).

De karakteristieke verschijningsvorm, samenhang en sfeer zijn waardevol. Ingrepen die tot een verstoring van dit beeld leiden, moeten worden vermeden. Het welstandsbeleid is gericht op behoud en waar nodig versterking van de ruimtelijke karakteristiek. Deze komt vooral tot uitdrukking in de losse opstelling van de bebouwing, in het individuele en kleinschalige karakter van de panden enerzijds en in het samenhangende architectonische karakter van de gevels anderzijds. Verdichting en schaalvergroting, door het dynamische karakter van de centrumfunctie, is slechts in beperkte mate mogelijk. Van belang is dat bij beeldbepalende ruimtelijke veranderingen in het dorp, zoals aan de invalswegen, ingespeeld wordt op de karakteristieke kenmerken van het dorp. Nieuwbouw kan in principe alleen plaatsvinden als vervanging van bestaande woningen. De bouwactiviteiten in de woonwijken zullen voor het merendeel bestaan uit uitbreidingen van de woonruimte.

Het bestemmingsplan is in hoofdzaak conserverend. Perceelsgebonden ontwikkelingen moeten, indien nodig, aan de welstandsnota worden getoetst.

3.3.3 Integrale Ruimtelijke Toekomstvisie Nunspeet

In de Integrale Ruimtelijke Toekomstvisie Nunspeet 2015 (vastgesteld op 15 april 2003) is het gemeentelijk ruimtelijk beleid op hoofdlijnen beschreven.

Ruimtelijke ontwikkeling

In de toekomstvisie wordt aangegeven dat Nunspeet een vitale gemeente is en wil blijven. Vooropstaat dat de ontwikkeling gericht moet zijn op een gevarieerd woon- en werkklimaat. De groei moet in relatie met de dorpse eigenheid van de gemeente zijn en wordt mede bepaald door de landschappelijke kwaliteiten. Daarnaaast is er grote aandacht voor de sociale samenhang onder de bevolking en het eigene van de streek.

Het streven naar een vitaal Nunspeet vertaalt zich in een concreet woningbouwprogramma van 100 woningen in de gehele gemeente per jaar. De gemeente streeft naar een evenwichtige en duurzame ruimtelijke vertaling van de ambitie om het al aanwezige vitale woon- en werkklimaat te versterken. Economische groei moet samengaan met meer ruimte voor verplaatsing en nieuwvestiging van de bedrijven. Het accent ligt op duurzame economische ontwikkeling, met behoud van diversiteit, die qua omvang past bij de huidige structuur en het groene karakter van Nunspeet.

afbeelding "i_NL.IMRO.0302.BP01095-vg02_0008.png"

Toekomstvisie voor Nunspeet 2003-2015 (integrale toekomstvisie Nunspeet 2015)

Ontwikkelingen die de gemeente in de toekomstvisie voor ogen heeft voor Nunspeet-Noord en Oost zijn deels gerealiseerd. Het gaat om de nieuwbouwwijk De Bunte, Veluvine en de locatie voor voorzieningen en dienstverlening in het westen van De Marsse. De plannen voor De Kolk en de rondweg zijn nog in ontwikkeling.

Ontwikkelingen verblijfsrecreatie

De van oudsher ruim vertegenwoordigde verblijfsrecreatie verdient een kwaliteitsimpuls. Verbetering van de kwaliteit (bijvoorbeeld door investeringen in nieuw voor oud) is de voornaamste ambitie. Dat geldt voor recreatiebedrijven in alle kernen. Wanneer bedrijven naast kwaliteitsverbetering ook functieverbreding willen toepassen om synergie te behalen, bijvoorbeeld in de zin van een koppeling met de congresfunctie, benadert de gemeente dat in principe positief. Verplaatsing van een recreatiebedrijf naar een locatie waar de druk op de natuur minder groot is, past ook in het licht van de kwalitatieve doelstelling. Kwantitatieve groei van seizoens- en trekkersplaatsen is onder voorwaarden toelaatbaar als compensatie voor de economische gevolgen wanneer beleid van andere overheden krimp van de sector zouden opleggen. Belangrijkste voorwaarde is dat de recreatieve en landschappelijke waarden van de groene en stille omgeving hierbij gerespecteerd worden. Voor kwantitatieve groei van de voorraad recreatiewoningen is geen ruimte.

De stagnatie in bezoekersaantallen van de dag- en verblijfsrecreanten op de Veluwe vraagt om investeringen in de diepte (kwaliteit) en minder in de breedte (omvang). Bedrijven hebben de afgelopen jaren te weinig geïnvesteerd in hun voorzieningen ten opzichte van bedrijven in andere delen van het land. Er zijn te weinig aanpassingen gedaan aan de veranderingen in smaak van de huidige consument, zowel in de verblijven zelf als in de activiteiten en voorzieningen. Een kwaliteitsslag is noodzakelijk. Als er geen vernieuwingen plaatsvinden, mist Nunspeet de ‘concurrentieslag’ met andere toeristengebieden in Nederland en neigt de sector ertoe om ‘oubollig’ te worden. Stilstand is achteruitgang.

Om de recreatieve verbinding tussen Nunspeet en het water te herstellen wordt ingezet op opwaardering van bestaande verblijfsrecreatieve voorzieningen aan (of in) het Veluwemeer onder de noemer ‘Nunspeet aan Zee’. Het gebied tussen de kern Nunspeet en de watersportfaciliteiten biedt aanknopingspunten voor extensieve toeristisch-recreatieve ontwikkeling. In deze verbindingszone is ruimte voor herhuisvesting van verblijfsrecreatieve voorzieningen uit het Centraal Veluws Natuurmassief (CVN), extensieve bebouwing en de ontwikkeling van wandel- en fietspaden, mits deze ontwikkeling geen grote aantasting van de natuur- en landschapswaarden veroorzaakt.

Uitgangspunten verblijfsrecreatie

De gemeente staat een kwaliteitsslag in de verblijfsrecreatie voor, waarbij zij medewerking verleent aan particuliere initiatieven ten aanzien van verbeterde verblijfsaccommodaties en bedrijfsverplaatsing binnen de kaders van het groei- en krimpbeleid. Verstening en/of uitbreiding van bestaande kampeer- en standplaatsen in het CVN wordt uitgesloten, en ruimte wordt geboden voor nieuwe ontwikkelingen in de overgangszone. In het kader van plattelandsvernieuwing wordt zowel in het weidegebied als de agrarische enclave medewerking verleend aan ontwikkeling van kleinschalige recreatieve (neven)activiteiten, onder voorwaarde dat de agrarische sector en de natuurwaarden daar geen bijzondere schade van ondervinden. Kwantitatief betekent dit: vergroting van de omvang van het huidige aanbod aan overnachtingsplaatsen in de gemeente. Deze uitgangspunten hebben hun vertaling gekregen in dit bestemmingsplan.

Het bestemmingsplan past binnen de uitgangspunten en visie zoals verwoord in de IRTV.

3.3.4 Conclusie gemeentelijk beleid

Het bestemmingsplan is in overeenstemming met het gemeentelijk beleid. Er is in dit bestemmingsplan rekening gehouden met de beleidsuitgangspunten vanuit de IRTV. Het bestemmingsplan heeft een conserverend karakter.