Plan: | STAKENBERGWEG 191-202 |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0302.BP01035-vg02 |
De gewenste functieverandering grenst aan de Stakenbergweg en ligt binnen de ‘wettelijk vastgestelde zone van de weg’. Daarom heeft Adviesburo VanderBoom in augustus 2009 de geluidbelasting door wegverkeer onderzocht. Deze belasting is berekend met behulp van een rekenmodel op basis van de wegen verkeersgegevens zoals aangeleverd door de gemeente Nunspeet. Het onderzoeksrapport is als bijlage 1 bij deze plantoelichting gevoegd.
Tabel III.1 geeft een overzicht van de afstand van de wegas tot de contouren van de berekende invallende geluidbelasting Bi (etmaalwaarde) in 2019 inclusief 2dB ex. Art. 110-g Wgh.
Omdat de gemeente een lagere maximale snelheid voor deze weg heeft bepaald is ter plaatse van de locatie de geluidbelasting teruggebracht. Tabel III.2 geeft een overzicht van de ligging van de contouren van de berekende invallende geluidbelasting Bi in 2019.
Gebouwen met een geluidgevoelige bestemming zoals het gewenste wonen kunnen, zonder maatregelen, niet op een afstand van minder dan 10 meter (53dB-contour) uit de as van de weg worden gebouwd. Tussen 10 en 19/22 meter (48dB-contour) dient eerst een hogere grenswaarde te worden verleend. Buiten de 48dB-contour zijn geen maatregelen nodig.
Alle geprojecteerde nieuwe woongebouwen staan op grotere afstand dan 22 meter van de as van de Stakenbergweg. Er is zodoende geen sprake van overschrijding van de voorkeursgrenswaarde van 48 dB. Het aspect geluid vormt geen belemmering voor onderhavige plannen.