direct naar inhoud van 3.3 Gemeentelijk beleid
Plan: ELSPEET - NOORDWEST
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0302.BP01025-vg01

3.3 Gemeentelijk beleid

3.3.1 Integrale Ruimtelijke Toekomstvisie Nunspeet 2015

Medio 2003 heeft de gemeenteraad van Nunspeet de Integrale Ruimtelijke Toekomstvisie (IRTV) Nunspeet 2015 vastgesteld. In deze visie verwoordt de gemeente een breed gedragen ruimtelijke en sociaal-economische ambitie voor de periode tot 2015. De gemeente maakt zich sterk voor behoud van de vitaliteit van de dorpsgemeenschappen. Dit betekent dat men zich sterk maakt voor een kwalitatief hoogwaardig woon- en werkmilieu, uitbreiding en verbetering van de woningvoorraad en het behoud van een gezonde en gedifferentieerde lokale economie. De ambities van de IRTV worden in dit bestemmingsplan vertaald in:

  • het treffen van een adequate juridische regeling die de kwaliteit van de woon- en leefomgeving veilig stelt en tegelijkertijd ruimte biedt voor verbeteringen in woon- en werkmilieu;
  • de blijvende zorg voor de kwaliteit van de inrichting en het beheer van de openbare ruimte, waarvoor een passende bestemmingsregeling vereist is;
  • een goede wisselwerking behouden tussen groen en paars; tussen natuur en economie. De belangrijkste kwaliteit van Nunspeet is immers het woon- en leefklimaat.

De ambitie op het gebied van wonen is een geleidelijke groei. De ambitie is om door middel van nieuwbouw, herstructurering en stedelijke vernieuwing voldoende mogelijkheden te bieden voor de doelgroepen om hun specifieke wooncarrières te kunnen doorlopen. De doelgroepen zijn jongeren en starters, ouderen en gezinnen. Er wordt gestreefd naar een gefaseerde woningbouw van circa 100 woningen per jaar binnen de gehele gemeente Nunspeet. Uitbreiding is met name voorbehouden aan de kernen Nunspeet en Elspeet. Voor Elspeet is in het woningbouwprogramma voor 2003-2015 rekening gehouden met het realiseren van 160 woningen.

De gemeente zet zich daarnaast in voor een goed toegankelijk basisvoorzieningenpakket voor de gehele bevolking. Voor de kern Elspeet wordt ernaar gestreefd het huidige voorzieningenniveau (waaronder de dorpshuizen) te behouden. Ook wordt gewenst de eerstelijns gezondheidszorg in alle kernen van de gemeente te behouden of terug te brengen.

3.3.2 Landschapsontwikkelingsplan Nunspeet (2005)

In het landschapsontwikkelingsplan van de gemeente Nunspeet is een beschrijving van het landschap gegeven met hieruit voortkomend een landschapsvisie. Na de kern Nunspeet heeft Elspeet de grootste uitbreidingsopgave. De nieuwe woongebieden voor Elspeet zullen compact en direct gekoppeld zijn aan de kern; dit om de ruimte tussen dorp en bosrand open te houden. Behoud van de karakteristieke landschapstructuur en -elementen is van belang. Daarnaast moeten belangrijke zichtlijnen, bijvoorbeeld die op de kerk, in de plannen geïntegreerd worden.

afbeelding "i_NL.IMRO.0302.BP01025-vg01_0003.jpg"

afbeelding - uitsnede landschapsvisie Nunspeet

Het plangebied is in het Landschapsontwikkelingsplan al aangegeven als een zoeklocatie voor woningbouw. In het ontwikkelingsplan wordt voor de randen van het plangebied ingezet op realisatie van laanbeplanting om zo de verbinding tussen het dorp en buitengebied te verbeteren. Daarnaast is de ontwikkeling en aanleg van wandelpaden als uitloop van Elspeet een uitgangspunt.

3.3.3 Wonen in Nunspeet, Woonvisie 2008-2020 (2008)

In 2003 heeft de gemeente Nunspeet de Woonvisie Nunspeet 2003-2015 vastgesteld. Sinds 2003 hebben de ontwikkelingen niet stilgestaan, noch op de woningmarkt, noch in beleidstermen. Het gemeentebestuur heeft zich in het Coalitieakkoord 2006-2010 uitgesproken voor een actualisatie van het woonbeleid. Op basis van een nieuwe woningmarktverkenning en van de actuele beleidsuitgangspunten, is deze Woonvisie Nunspeet 2020 opgesteld. Deze actualisatie brengt geen radicale verandering van het woonbeleid met zich mee. Groei van de gemeente, met aandacht voor jonge huishoudens en senioren, zijn nog steeds belangrijke accenten.

De Woonvisie richt zich op het behoud van de gemeente Nunspeet als vitale gemeente. Dit houdt onder andere in een gezonde samenleving met dynamiek op de woon- werkmarkt. Deze visie wordt ondermeer verwezenlijkt door in te spelen op veranderende (woon)wensen in de toekomst. De woningmarkt dient met het oog op de vergrijzing gericht te zijn op ouderen maar ook jongeren dienen een plek te krijgen in de gemeente Nunspeet.

Om de kwaliteit en de leefbaarheid die de gemeente Nunspeet aanbiedt te behouden zal de komende jaren ingespeeld moeten worden op de wensen van verschillende doelgroepen. De koers die de gemeente wil gaan varen richt zich op de volgende onderwerpen:

  • inspelen op de wensen van de groeiende groep mensen met een zorgvraag;
  • voldoende aanbod voor lage inkomens;
  • meer kansen op de woningmarkt voor huishoudens met een middeninkomen;
  • kansen voor verhuizers (doorstroming);
  • binden van jonge huishoudens.

Bij deze onderwerpen wil de gemeente een actieve rol gaan spelen aangezien zij zich verantwoordelijk voelt voor haar burgers. In samenwerking met partners en sturing door middel van communicatie en beleid wil de gemeente de ontwikkeling van nieuwe woningen stimuleren.

In de woonvisie wordt beschreven dat in Elspeet plaats is voor ongeveer 170 woningen. Naast de 78 woningen die in dit bestemmingsplan mogelijk worden gemaakt en de zorgwoningen behorende bij het Oranjehof is ook ruimte voor woningontwikkeling op het Vierde Kwadrant. De invulling van de locaties dient aan te sluiten bij de omgeving en de historische agrarische structuur. Mede door de realisatie van de nieuwe woningen krijgen Elspeetse gezinnen de kans om in Elspeet te blijven of weer terug te keren.

3.3.4 Woningbehoefteonderzoek (2010)

De gemeentelijke woningbouwprogrammering voor Nunspeet beweegt zich binnen de kaders van het provinciale kwalitatieve woningbouwprogramma (KWP). Momenteel geldt het KWP3. Het KWP is voor de provincie onderdeel van de structuurvisie (voorheen: streekplan).

In regionaal verband is in het kader van KWP3 afgesproken dat de gemeente Nunspeet tot 2020 in zijn geheel 795 woningen mag realiseren. Daar bovenop is een marge gegund van 20% om eventuele planuitval te compenseren. In totaal mogen derhalve voor 954 woningen bestemmingsplannen worden ontwikkeld. Een groot deel van de 795 woningen is in reeds bestaande plannen vastgelegd.

Om in beeld te krijgen wat de woningbehoefte is binnen de gemeente Nunspeet, is door RBOI in 2010 een woningbehoefte onderzoek uitgevoerd voor zowel Nunspeet als Elspeet. Gelet op de ligging van het plangebied in Elspeet is derhalve het woningbehoefteonderzoek voor de kern Elspeet van belang. Uit het woningbehoefteonderzoek komt een woningbehoefte van circa 275 woningen tot 2020 naar voren. Het gaat hierbij om 35 huurwoningen, 190 koopwoningen (met name rijwoningen en in mindere mate twee-onder-een-kap en vrijstaande woningen) en 50 seniorenwoningen.

De ontwikkeling van het plangebied in het noordwesten van Elspeet zal gefaseerd geschieden. Door de gefaseerde ontwikkeling kan gedurende de ontwikkelingtijd ingespeeld worden op de meest actuele woningbehoefte. De gemeente heeft bij de ontwikkeling van het plangebied een leidende rol en zorgt voor afstemming met het KWP.

3.3.5 Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan Nunspeet

In de gemeente Nunspeet spelen op dit moment op het gebied van verkeer en vervoer diverse kwesties. Door de gemeente is in 2008 aan Ligtermoet & Partners opdracht verleend een Gemeentelijk Verkeer- en Vervoerplan (GVVP) te maken. Op 12 november 2009 is het GVVP vastgesteld. Hoofddoel van het GVVP is het in samenhang beschouwen en beoordelen van de diverse ontwikkelingen en plannen die actueel zijn op dit moment binnen de gemeente Nunspeet. Met de beoordeling wil de gemeente het beoogde wensbeeld aangaande verkeer en vervoer scherp krijgen.

In het GVVP wordt apart ingegaan op de verkeerssituatie in Elspeet.

De uitgevoerde reconstructie van de doorgaande weg (N310) in Elspeet heeft er niet toe geleid dat de problematiek rondom deze weg is weggenomen. Hoewel met de herinrichting in het verleden zeer nadrukkelijk de verblijfskwaliteit en de verkeersdoorstroming zijn verbeterd, waren er toch nog klachten over de verkeerssituatie en dan met name gericht op de snelheid, de mogelijkheden voor het oversteken en de geluidhinder.

In lijn met het beleid betekent dit dat vooral meer aandacht besteed is aan oversteeklocaties (zebrapaden en snelheidsremmende maatregelen). Om dit alles te bereiken zijn delen van de Nachtegaalweg en de Staverdenseweg ingericht als 30/km gebied. De wegen hebben hiermee de status van dorpsontsluitingsweg gekregen.

afbeelding "i_NL.IMRO.0302.BP01025-vg01_0004.jpg"

afbeelding - wegencategorisering Elspeet

Het tweede belangrijke aandachtspunt uit het GVVP is de aansluiting van de Nachtegaalweg/Staverdenseweg. Hier is een Kulturhus gerealiseerd. De locatie is hiermee een belangrijk attractiepunt binnen het dorp, met veel fietsers en voetgangers.