Plan: | Halvemaanstraat |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0301.bp0602HalveMaanstr-vs01 |
Verkeer
De parkeerkelders van de twee te realiseren appartementengebouwen worden ontsloten via de Halvemaanstraat. Het gemotoriseerd verkeer wordt daarna via de Paardenwal en Berkelsingel verder ontsloten.
Door de ontwikkeling van het nieuwe woongebied neemt het aantal verkeersbewegingen niet toe. Het betreffende gebied wordt nu gebruikt als parkeerterrein door omwonenden, ondernemers aan de Laarstraat en forenzen. Dit terrein heeft geen formele parkeerstatus.
In de eerste fase worden er voor de 52 woningen 54 parkeerplaatsen aangelegd middels twee parkeerkelders die onderdeel uitmaken van de twee appartementengebouwen. Dit aantal parkeerplekken genereert een vergelijkbaar aantal verkeersbewegingen als in de huidige situatie.
Het betreffende plangebied is zo klein dat het geen specifieke infrastructuur heeft voor het langzaam verkeer.
Openbaar vervoer
Het plangebied is door de ligging nabij de binnenstad goed bereikbaar met het openbaar vervoer. Vanaf het treinstation is het gebied per voet in circa 15 minuten bereikbaar. Ook is het gebied per bus goed bereikbaar via bushaltes aan de Laarstraat en Berkelsingel. Aan de Laarstraat is een halte voor buslijn 89. Aan de Berkelsingel is een halte voor de buslijnen 51, 54, 81, 82, 83 en 89.
Parkeren
Voor dit project is het uitgangspunt dat een parkeernorm gehanteerd wordt van minimaal 1 parkeerplaats per woning. Dit omdat binnen het plan sprake is van een parkeerkelder die moeilijk te ontsluiten is voor het 'bezoekers parkeren'.
Het 'bezoekers parkeren' maakt gebruik van de betaalde parkeerplaatsen in de omgeving. Dit sluit aan bij de visie die de afdeling verkeer heeft ten aanzien van het parkeerbeleid.
Binnen het plangebied is sprake van 3 parkeerplaatsen voor vergunninghouders. Hiervoor dient een oplossing gevonden te worden. Dit is ook meegenomen als kader binnen de 'Kaderstelling Halvemaanstraat' die door de raad is vastgesteld.
Op 22 oktober 2012 is de nieuwe parkeernota (zie Bijlage 15) door de gemeenteraad van de gemeente Zutphen vastgesteld. Binnen de nota wordt voorgesteld dat huishoudens met parkeren op eigen terrein, zoals hier het geval is, niet meer in aanmerking komen voor een parkeervergunning.
Er is nagegaan in hoeverre het huidige terrein door omwonenden (en ondernemers) wordt gebruikt als parkeerterrein. Hier is in september 2012 onderzoek naar verricht door bureau Mobycom. Hieruit blijkt dat circa 25-30 auto's uit de binnenstad op het terrein parkeren. Voor deze auto's zal in de omgeving vervangende parkeergelegenheid worden gezocht door extra vergunningplaatsen te realiseren.