Plan: | Groot Holthuizen en Hengelder II, uitwerkingsplan De Bem |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | uitwerkingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0299.BPUDEBEM2012-VA01 |
De Wet geluidhinder (Wgh) heeft tot doel de mensen te beschermen tegen geluidsoverlast ten gevolge van weg-, spoorweg- of industrielawaai. Op basis van deze wet dient bij het opstellen van het bestemmingsplan dan ook aandacht te worden geschonken aan het aspect "geluid".
In de Wet geluidhinder is een zonering van industrieterreinen, wegen en spoorwegen geregeld. Enerzijds betekent dit dat (geluids)eisen worden gesteld aan de milieubelastende functies, anderzijds betekent dit dat beperkingen worden opgelegd aan milieugevoelige functies.
Naast die wettelijke kaders moet in het kader van een "goede ruimtelijke ordening" ook gezorgd worden voor een aanvaardbaar woon- en leefklimaat. Het kan daarom belangrijk zijn om in het kader van een Wro procedure ook objecten akoestisch te beschouwen die volgens de Wet geluidhinder geen geluidsgevoelig object zijn.
Door Wensink Akoestiek en Milieu is in maart 2007 een aanvullend akoestisch onderzoek uitgevoerd naar industrielawaai en railverkeerslawaai in relatie tot de planontwikkeling van het nieuwbouwproject Zevenaar-Oost.
Railverkeerlawaai
In het Plan-MER is aangegeven dat de voorkeursgrenswaarde van 57 dB(A) op circa 80 meter uit de spoorlijn Arnhem-Winterswijk ligt. Daarmee zouden in nader uit te werken woongebieden en gemengde gebieden aan de westzijde van het plangebied mogelijkerwijs woningen een hogere geluidbelasting dan 57 dB(A) ondervinden. Dit vormde aanleiding voor een aanvullend akoestisch onderzoek naar railverkeerlawaai. Het doel van het aanvullende onderzoek is de exacte afstand tot de voorkeursgrenswaarde ten gevolge van de spoorlijn Arnhem-Winterswijk te bepalen en aan te geven op welke wijze er voldaan gaat worden aan de voorkeursgrenswaarde.
Een tweede reden voor het aanvullend akoestisch onderzoek naar railverkeerlawaai is de wetswijziging van de Wet geluidhinder van 5 juli 2006 (ingangsdatum 1 januari 2007). Door de wijziging van de wet wordt de nieuwe dosismaat Lden geïntroduceerd. In het Plan-MER Zevenaar-Oost is het railverkeerlawaai alleen getoetst aan de etmaalwaarde (Letmaal) en nog niet aan deze nieuwe dosismaat.
De voorkeursgrenswaarde voor railverkeer wordt nu 55 dB(A) (dit was 57 dB(A)) en de binnenwaarde wordt nu 35 dB(A) (dit was 37 dB(A)). De waarde van Lden is 2,8 dB(A) (afgerond 3 dB(A)) lager ten opzichte van de etmaalwaarde van de geluidbelasting.
De hoogst optredende geluidbelasting Lden van het railverkeer bedraagt 48 dB(A) op de voorgevel van geprojecteerde woningen in het naastgelegen buurtschap "de Tol". Deze geluidbelasting voldoet ruim aan de voorkeurswaarde van 55 dB(A) voor railverkeerslawaai volgens de Wet geluidhinder. Aangezien het voorliggende plangebied op een grotere afstand van de spoorlijn is gelegen dan buurtschap "de Tol", vormt railverkeer derhalve geen belemmering voor het bouwplan van het voorliggende uitwerkingsplan "de Bem".
Spoorverdubbeling
Door de gemeente Zevenaar is een studie uitgevoerd naar de (akoestische) gevolgen voor de nieuw te realiseren woningen in Zevenaar-Oost, indien de bestaande spoorlijn wordt uitgevoerd als dubbel spoor met een stationslocatie nabij buurtschap "de Tol".
Uit de resultaten van dit onderzoek blijkt, dat deze wijzigingen uitvoerbaar zijn binnen de wettelijke regelingen (er zijn dus geen extra geluidmaatregelen voor nodig). De spoorverdubbeling heeft dan ook geen negatieve gevolgen voor het voorliggende plangebied "de Bem".
Industrielawaai
Bedrijventerrein Hengelder is een gezoneerd bedrijventerrein. De in het voorliggende plangebied geprojecteerde woningen vallen echter buiten de geluidcontour van het bedrijventerrein, zodat er geen specifieke maatregelen behoeven te worden genomen om te voldoen aan het bepaalde in de Wet geluidhinder.
Gemeentelijk geluidbeleid 2008
Het ambitieniveau voor woonwijken is op basis van het gemeentelijk geluidbeleid 'rustig' (tussen 43-48 dB) met een bovengrens van 'zeer onrustig' (53-58 dB).