direct naar inhoud van 4.7 Geluid
Plan: Riverparc
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0299.BP08RIVERPARC-VA01

4.7 Geluid

De Wet geluidhinder (Wgh) heeft tot doel de mensen te beschermen tegen geluidsoverlast ten gevolge van weg-, spoorweg- of industrielawaai. Op basis van deze wet dient bij het opstellen van het bestemmingsplan dan ook aandacht te worden geschonken aan het aspect "geluid".

In de Wet geluidhinder is een zonering van industrieterreinen, wegen en spoorwegen geregeld. Enerzijds betekent dit dat (geluids)eisen worden gesteld aan de milieubelastende functies, anderzijds betekent dit dat beperkingen worden opgelegd aan milieugevoelige functies.

De verplichting tot het uitvoeren van een akoestisch onderzoek in relatie tot het opstellen van een bestemmingsplan geldt niet indien in dat bestemmingsplan geen mogelijkheden worden geboden voor het realiseren van nieuwe woningen en andere geluidgevoelige objecten.

Aangezien er geluidgevoelige objecten in het plangebied worden gerealiseerd, dient er akoestisch onderzoek uitgevoerd te worden. In deze paragraaf wordt ingegaan op de geluidsaspecten met betrekking tot het wegverkeerslawaai. Geluidsaspecten in het kader van industrielawaai en spoorweglawaai zijn niet aan de orde, aangezien er zich geen geluidsgezoneerde industrieterreinen en spoorwegen in de nabijheid van het plangebied bevinden.

BVA Verkeersadviezen heeft het akoestische onderzoek uitgevoerd. Zie bijlage 5 voor de totale rapportage. In deze paragraaf komen de conclusies en de gevolgen voor het bestemmingsplan aan bod.

Conclusies akoestisch onderzoek

Voor de nieuw te bouwen woningen blijkt dat de voorkeursgrenswaarde (48 dB) ten gevolge van het verkeer op zowel de zoneplichtige Muggenwaard als de niet-zoneplichtige interne wegen niet wordt overschreden. De hoogste geluidsbelasting ten gevolge van de Muggenwaard bedraagt 36 dB. Voor de niet-zoneplichtige interne wegen met een maximumsnelheid van 30 km/uur geldt dat de geluidsbelasting op maximaal 43 dB ligt.

Voor de reeds bestaande woningen die een woonbestemming krijgen blijkt dat op geen van de bestaande woningen de voorkeursgrenswaarde van 48 dB wordt overschreden. De hoogste geluidsbelasting ligt op 47 dB voor een beperkt aantal woningen die zijn gesitueerd langs de drukste tak van de interne wegen. Op de andere takken rijdt minder verkeer en ligt de geluidsbelasting dus lager.

Gevolgen voor het bestemmingsplan

Omdat de voorkeursgrenswaarde ten gevolge van het verkeer op de Muggenwaard niet wordt overschreden zijn er vanuit de Wet geluidhinder geen bezwaren tegen de voorgenomen ontwikkeling, voor zover het wegverkeerslawaai betreft. Ook als gevolg van de interne wegen treden geen geluidsbelastingen op die hoger zijn dan 48 dB.