Plan: | Buitengebied, Zaltbommel |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0297.BGBBP20130009-VS02 |
Het externe veiligheidsbeleid is gericht op de beperking en/of beheersing van de risico's als gevolg van de opslag en verwerking van gevaarlijke stoffen binnen inrichtingen en het transport van gevaarlijke stoffen over de weg, rail, het water of door buisleidingen. Het uitgangspunt van het beleid is dat burgers voor de veiligheid van hun omgeving mogen rekenen op een basis beschermingsniveau (normen voor het plaatsgebonden risico). Daarnaast moet in een aantal gevallen de kans op een groot ongeluk met meerdere slachtoffers (groepsrisico) worden afgewogen en verantwoord binnen het invloedsgebied.
Risicokaart
Op de provinciale risicokaart is aangegeven waar relevante risicobedrijven, transportroutes en/of buisleidingen zijn gelegen. Hieronder is een uitsnede van deze risicokaart weergegeven.
Bevi-inrichtingen
Voor (de omgeving van) risicorelevante bedrijven is met name het 'Besluit externe veiligheid inrichtingen' (Bevi) en de bijbehorende "Regeling externe veiligheid inrichtingen" (Revi) van belang. Het Bevi schrijft voor om te toetsen aan de normen voor het plaatsgebonden risico (PR) en het groepsrisico (GR) te verantwoorden bij de bouw of vestiging van (beperkt) kwetsbare objecten binnen een invloedsgebied.
Binnen en nabij het plangebied, komen inrichtingen voor die in het kader van het Bevi als risicovol zijn aangewezen. In de navolgende tabel zijn de relevante Bevi-inrichtingen opgenomen met de afstanden tot de contouren voor het plaatsgebonden risico van 10-6/jaar (PR 10-6 contour) en tot de grenzen van de invloedsgebieden (waarbinnen een verantwoording van het groepsrisico relevant is).
Naam inrichting | PR 10-6 contour | Grens invloedsgebied |
Sachem (Zaltbommel) | Volgens een QRA d.d. 28-11-2012 ligt het plangebied ligt niet binnen deze veiligheidsafstand | Volgens een QRA d.d. 28-11-2012 ligt een klein deel van het plangebied binnen het invloedsgebied |
LPG-tankstation De Lucht West (Bruchem) |
LPG-vulpunt: 45 m LPG-resevoir: 25 m LPG-afleverinstallatie:15 m |
LPG-vulpunt: 150 m LPG-reservoir: 150 m |
LPG-tankstation De Lucht Oost (Bruchem) |
LPG-vulpunt: 110 m LPG-resevoir: 25 m LPG-afleverinstallatie:15 m |
LPG-vulpunt: 150 m LPG-reservoir: 150 m |
LPG-tankstation De Waluwe (Zaltbommel) | LPG-vulpunt: 45 m LPG-resevoir: 25 m LPG-afleverinstallatie:15 m |
LPG-vulpunt: 150 m LPG-resevoir: 150 m |
LPG-tankstation Teeuwen-Horssen (Zuilichem) |
LPG-vulpunt: 45 m LPG-resevoir: 120 m LPG-afleverinstallatie:15 m |
LPG-vulpunt: 150 m LPG-reservoir: 150 m |
Neptune (Aalst) | Ca. 30 m rondom de propaantank |
Opstelplaats propaantankwagen: max. 300 m |
Maatschap Bronk (Bruchem) |
Propaantank en opstelplaats tankwagen: ca. 20 m |
Propaantank en opstelplaats propaantankwagen: 300 m |
BMN (Nieuwaal) | Stalling tankwagen: afhankelijk van te treffen maatregelen | Stallingsplaats propaantankwagen: 185 m |
Overeenkomstig het gestelde in de EV-visie van Zaltbommel is opgenomen dat de nieuwvestiging van Bevi-bedrijven niet is toegestaan.
Hieronder is een toetsing aan de normen voor het plaatsgebonden risico en een verantwoording van het groepsrisico opgenomen.
Sachem
Aangezien het plangebied niet ligt binnen de PR 10-6 contour vanwege Sachem wordt voldaan aan de grens- en richtwaarde voor het PR. Voor een verantwoording GR moeten in principe meerdere (kwantitatieve en kwalitatieve) aspecten worden beschouwd. Aangezien bestemmingen voor (beperkt) kwetsbare objecten binnen het plangebied ruimschoots liggen buiten de PR 10-8 contour van Sachem, is de bijdrage van objecten binnen het plangebied aan het groepsrisico verwaarloosbaar. Bovendien is sprake is van een conserverend plan, waardoor het groepsrisico niet toeneemt. Dit is aanleiding om geen nadere invulling te geven aan de verantwoordingsplicht en het groepsrisico vanwege Sachem verantwoord te achten.
LPG-tankstation De Lucht West
Binnen de PR 10-6 contouren zijn geen (beperkt) kwetsbare objecten gelegen. Daarnaast is een veiligheidszone ter grootte van deze risicocontouren opgenomen, waarbinnen geen nieuwbouw ten behoeve van kwetsbare en beperkt kwetsbare objecten is toegestaan. Hierdoor wordt voldaan aan de grens- en richtwaarde voor het PR. Voor een verantwoording GR moeten meerdere (kwantitatieve en kwalitatieve) aspecten worden beschouwd.
Binnen de invloedsgebieden van het LPG-tankstation ligt een agrarisch bedrijf, een wegrestaurant (behorend bij het LPG-tankstation) en een deel van een parkeerterrein ten behoeve van het wegrestaurant. Alleen het agrarisch bedrijf is relevant voor een berekening van het groepsrisico. Aangezien sprake is
van een overwegend conserverend bestemmingsplan, neemt de personendichtheid niet toe in vergelijking met de vigerende bestemmingsplannen. Uitgaande van de bestemmingen binnen het invloedsgebied wordt een laag groepsrisico verwacht. In ieder geval wordt de oriënterende waarde niet overschreden.
Bij een ongeval met gevaarlijke stoffen kunnen ook personen binnen het tankstation, op de parkeerplaats of op de weg slachtoffer worden. De kans op een groot ongeval met gevaarlijke stoffen wordt beperkt door de toepassing van hittewerende coating op de tankwagen die het tankstation bevoorraad, een gunstige opstellocatie voor de tankwagen, maatregelen waaraan voldaan moet worden op grond van de milieuvergunning, en een goede bereikbaarheid van het tankstation voor de brandweer.
Verder zijn voldoende vluchtwegen (afgekeerd van de risicobron) aanwezig om (beperkt) kwetsbare objecten van derden te ontvluchten. Gunstig is ook dat geen (geprojecteerde) bestemmingen binnen het invloedsgebied bestemd zijn voor (de opvang van) groepen verminderd zelfredzame personen.
Gelet op bovengenoemde overwegingen is er aanleiding om het groepsrisico verantwoord te achten.
LPG-tankstation De Lucht Oost
Binnen de PR 10-6 contouren zijn geen (beperkt) kwetsbare objecten gelegen. Daarnaast is een veiligheidszone ter grootte van deze risicocontouren opgenomen, waarbinnen geen nieuwbouw ten behoeve van kwetsbare en beperkt kwetsbare objecten is toegestaan. Hierdoor wordt voldaan aan de grens- en richtwaarde voor het PR.
Voor een verantwoording GR moeten meerdere (kwantitatieve en kwalitatieve) aspecten worden beschouwd.
Binnen de invloedsgebieden van het LPG-tankstation liggen geen (beperkt) kwetsbare objecten. Hierdoor is het groepsrisico verwaarloosbaar. Bij een ongeval met gevaarlijke stoffen kunnen wel personen binnen het tankstation, op de parkeerplaats of op de weg slachtoffer worden. De kans op een groot ongeval met gevaarlijke stoffen wordt beperkt door de toepassing van hittewerende coating op de tankwagen die het tankstation bevoorraad, een gunstige opstellocatie voor de tankwagen, maatregelen waaraan voldaan moet worden op grond van de milieuvergunning, en een goede bereikbaarheid van het tankstation voor de brandweer. Verder zijn voldoende vluchtwegen (afgekeerd van de risicobron) aanwezig om (beperkt) kwetsbare objecten van derden te ontvluchten. Gunstig is ook dat geen (geprojecteerde) bestemmingen binnen het invloedsgebied bestemd zijn voor (de opvang van) groepen verminderd zelfredzame personen. Gelet op bovengenoemde overwegingen is er aanleiding om het groepsrisico verantwoord te achten.
LPG-tankstation De Waluwe
Binnen de PR 10-6 contouren zijn geen (beperkt) kwetsbare objecten gelegen. Daarnaast is een veiligheidszone ter grootte van deze risicocontouren opgenomen, waarbinnen geen nieuwbouw ten behoeve van kwetsbare en beperkt kwetsbare objecten is toegestaan. Hierdoor wordt voldaan aan de grens- en richtwaarde voor het PR. Voor een verantwoording GR moeten meerdere (kwantitatieve en kwalitatieve) aspecten worden beschouwd.
Binnen de invloedsgebieden van het LPG-tankstation liggen een drietal woningen binnen het plangebied, een drietal woningen binnen de bebouwde kom (buiten het plangebied), een klein deel van een kantoorgebouw (buiten het plangebied) en een braakliggend terrein waar een kantoorgebouw is toegestaan (buiten het plangebied). Aangezien sprake is van een overwegend conserverend bestemmingsplan, neemt de personendichtheid niet toe in vergelijking met de vigerende bestemmingsplannen. Door adviesbureau Oranjewoud is op 14 oktober 2010 een groepsrisicoberekening uitgevoerd met de LPG groepsrisico berekeningsmodule. Uitgaande van een bevoorrading door een tankwagen met hittewerende coating wordt de oriënterende waarde van het groepsrisico niet overschreden. De kans op een groot ongeval met gevaarlijke stoffen wordt beperkt door de toepassing van hittewerende coating op de tankwagen die het tankstation bevoorraad, een gunstige opstellocatie voor de tankwagen, maatregelen waaraan voldaan moet worden op grond van de milieuvergunning, en een goede bereikbaarheid van het tankstation voor de brandweer. Verder zijn voldoende vluchtwegen (afgekeerd van de risicobron) aanwezig om (beperkt) kwetsbare objecten van derden te ontvluchten. Gunstig is ook dat (geprojecteerde) bestemmingen binnen het invloedsgebied niet bestemd zijn voor (de opvang van) groepen verminderd zelfredzame personen.
Gelet op bovengenoemde overwegingen is er aanleiding om het groepsrisico verantwoord te achten.
LPG-tankstation Teeuwen-Van Horssen (Zuilichem)
Binnen de PR 10-6 contouren zijn geen (beperkt) kwetsbare objecten gelegen. Daarnaast is een veiligheidszone ter grootte van deze risicocontouren opgenomen, waarbinnen geen nieuwbouw ten behoeve van kwetsbare en beperkt kwetsbare objecten is toegestaan. Hierdoor wordt voldaan aan de grens- en richtwaarde voor het PR. Voor een verantwoording GR moeten meerdere (kwantitatieve en kwalitatieve) aspecten worden beschouwd. Binnen de invloedsgebieden van het LPG-tankstation liggen enkele agrarische bedrijven en
bedrijfswoningen. Aangezien sprake is van een overwegend conserverend bestemmingsplan, neemt de personendichtheid niet toe in vergelijking met de vigerende bestemmingsplannen. Uitgaande van de bestemmingen binnen het invloedsgebied wordt verwacht dat de oriënterende waarde niet wordt overschreden. De kans op een groot ongeval met gevaarlijke stoffen wordt beperkt door de toepassing van hittewerende coating op de tankwagen die het tankstation bevoorraad, een gunstige opstellocatie voor de tankwagen, maatregelen waaraan voldaan moet worden op grond van de milieuvergunning, en een goede bereikbaarheid van het tankstation voor de brandweer. Verder zijn voldoende vluchtwegen (afgekeerd van de risicobron) aanwezig om (beperkt) kwetsbare objecten van derden te ontvluchten. Gelet op bovengenoemde overwegingen is er aanleiding om het groepsrisico verantwoord te achten.
Neptune (Veerweg, Aalst)
Binnen de PR 10-6 contouren zijn geen kwetsbare objecten gelegen. Er ligt wel een deel van een sportterrein binnen deze contour. Een sportterrein kan worden beschouwd als een beperkt kwetsbaar object. In het plan is opgenomen dat binnen een veiligheidszone ter grootte van deze PR 10-6 contour geen nieuwbouw ten behoeve van kwetsbare en beperkt kwetsbare objecten is toegestaan. Hierdoor wordt voldaan aan de grens- en richtwaarde voor het PR. Voor een verantwoording GR moeten meerdere (kwantitatieve en kwalitatieve) aspecten worden beschouwd. Binnen het invloedsgebied van de propaantank liggen enkele bedrijven, een tweetal woningen en een sportterrein. Aangezien sprake is van een overwegend conserverend bestemmingsplan, neemt de personendichtheid niet toe in vergelijking met de vigerende bestemmingsplannen.
Uitgaande van de bestemmingen binnen het invloedsgebied wordt verwacht dat de oriënterende waarde niet wordt overschreden.
De kans op een groot ongeval met gevaarlijke stoffen wordt beperkt door maatregelen waaraan voldaan moet worden op grond van de milieuvergunning. Andere mogelijkheden ter beperking van het groepsrisico zijn het opstellen van de propaantankwagen op een veilige locatie binnen de eigen inrichting, het limiteren van de maximale propaandoorzet, het beperken van de maximale inhoud van de propaantankwagen en aflevering van propaan op tijden dat niet of nauwelijks personen aanwezig zijn in de voetbalkantine en op het nabijgelegen voetbalterrein. In overleg met het bedrijf en de propaanleverancier zullen deze maatregelen of een aantal van deze maatregelen in de vergunning worden vastgelegd. Gelet op bovengenoemde overwegingen is er aanleiding om het groepsrisico verantwoord te achten.
Maatschap Bronk (Bruchem)
Binnen de PR 10-6 contouren zijn geen (beperkt) kwetsbare objecten gelegen. Daarnaast kunnen binnen deze contour geen (beperkt) kwetsbaar object worden gevestigd. Hierdoor wordt voldaan aan de grens- en richtwaarde voor het PR. Voor een verantwoording GR moeten meerdere (kwantitatieve en kwalitatieve) aspecten worden beschouwd.
Binnen het invloedsgebied van de propaantank en het vulpunt liggen 3 bouwvlakken voor agrarische bedrijven, 3 woonbestemmingen en 2 bedrijfsbestemmingen. Aangezien sprake is van een overwegend conserverend bestemmingsplan, neemt de personendichtheid niet toe in vergelijking met de vigerende bestemmingsplannen. Uitgaande van de bestemmingen binnen het invloedsgebied wordt een laag groepsrisico verwacht. In ieder geval wordt de oriënterende waarde niet overschreden. De kans op een groot ongeval met gevaarlijke stoffen wordt beperkt door de toepassing van hittewerende coating op de tankwagen die het tankstation bevoorraad, een gunstige opstellocatie voor de tankwagen, maatregelen waaraan voldaan moet worden op grond van de milieuvergunning, en een goede bereikbaarheid van het tankstation voor de brandweer. Binnen de meest relevante zone voor de zelfredzaamheid zijn verder voldoende vluchtwegen (afgekeerd van de risicobron) aanwezig om (beperkt) kwetsbare objecten van derden te ontvluchten.
Gelet op bovengenoemde overwegingen is er aanleiding om het groepsrisico verantwoord te achten.
BMN (Nieuwaal)
Uitgaande van berekening van de PR 10-6 contour op basis van standaard ongevalscenario's ligt deze contour niet over bestemmingen voor (beperkt) kwetsbare objecten die zijn gelegen binnen het plangebied. Hierdoor wordt voldaan aan de grens- en richtwaarde voor het PR. Voor een verantwoording GR moeten meerdere (kwantitatieve en kwalitatieve) aspecten worden beschouwd.
Binnen het invloedsgebied van de stallingsplaats voor de propaantankwagen propaantank ligt een bouwvlak voor een agrarische bestemming en woonbestemming. Daarnaast liggen binnen het invloedsgebied een aantal woningen, een kerkgebouw en bedrijven die buiten het plangebied zijn gelegen. Uitgaande van een berekening van het groepsrisico op basis van standaard ongevalscenario's is sprake van een beperkt groepsrisico. In ieder geval wordt de oriënterende waarde niet overschreden.
De kans op een groot ongeval met gevaarlijke stoffen kan worden beperkt door verkleinen van de kans op een omgevingsbrand in de omgeving van de stallingsplaats, het vergroten van de afstand tussen brandbare objecten en de propaantankwagen en/of het beperken van de stallingstijd. In overleg met het bedrijf zullen maatregelen ter beperking van de kans op een groot ongeval met
gevaarlijke stoffen worden vastgelegd in de vergunning voor het bedrijf. Binnen de meest relevante zone voor de zelfredzaamheid zijn verder voldoende vluchtwegen (afgekeerd van de risicobron) aanwezig om (beperkt) kwetsbare objecten van derden te ontvluchten. Gelet op bovengenoemde overwegingen is er aanleiding om het groepsrisico verantwoord te achten.
Overige stationaire risicobronnen
Binnen het plangebied zijn diverse stationaire risicobronnen (niet zijnde Bevi) binnen het plangebied gelegen, waarbij veiligheidsafstanden moeten worden aangehouden tot (beperkt) kwetsbare objecten op grond van het Activiteitenbesluit. Het gaat dan met name om propaantanks en gasdrukregel- en meetstations. Op grond van het Activiteitenbesluit moeten veiligheidsafstanden worden aangehouden van 10 tot 25 m vanaf propaantanks en bijbehorende opstelplaatsen voor tankauto's tot (beperkt) kwetsbare objecten. Op de risicokaart zijn alleen de propaantanks aangegeven met een inhoud groter dan 3 m3. Daarnaast moeten rond gasdrukregel- en meetstations veiligheidsafstanden van 4 tot 25 meter worden aangehouden tot (beperkt) kwetsbare objecten. Een redelijk groot gasdrukregel- en meetstation (van type C) binnen het plangebied is gelegen aan de Unieweg 6 in Zaltbommel. Volgens het Activiteitenbesluit moeten veiligheidsafstanden van 4 en 25 m worden aangehouden vanaf het station tot respectievelijk beperkt kwetsbare en kwetsbare objecten. De 25 meter contour van het station ligt buiten de bestemmingsgrens. Hierbinnen zijn geen kwetsbare objecten geprojecteerd. Aangezien sprake is van een overwegend conserverend bestemmingsplan, wordt verwacht dat geen knelpunten zullen optreden.
Buisleidingen
Buisleidingen zijn van invloed op de externe veiligheid, vanwege de veiligheid, de betrouwbaarheid en de grote transportcapaciteit, spelen in Nederland buisleidingen een belangrijke rol bij het transport van brandstoffen en andere gevaarlijke stoffen. Buisleidingen vormen een 'vitale infrastructuur' die een goede regeling en een gepaste bescherming behoeft. Door de gemeente lopen enkele hogedruk aardgasleidingen. Op 1 januari 2011 is het Besluit externe veiligheid buisleidingen (Bevb) in werking getreden met de bijbehorende Regeling externe veiligheid buisleidingen (Revb). Dit besluit omvat de nieuwe regelgeving op het gebied van buisleidingen, waardoor gevaarlijke stoffen worden vervoerd.
In het Bevb is aangegeven dat getoetst moet worden aan de normen voor het plaatsgebonden risico, een belemmerende strook moet worden opgenomen en het groepsrisico moet worden verantwoord. Dit laatste is aan de orde indien de
aanleg, bouw of vestiging van een (beperkt) kwetsbaar object wordt toegelaten binnen een invloedsgebied. Het gaat in het plangebied om de volgende leidingen:
Risicobronnen |
PR 10-6 contouren |
Belemmeringenstrook (vanaf hartlijn) |
Grens invloedsgebied |
Gasleiding A-618 16" en 76 bar |
0 m (grootste deel) en max. 50 m over een klein deel | 5 m | 230 m |
4" BRAK van Northern Petroleum Nederland | 0 m | 5 m | ca. 70 m |
Gasleiding A-527 18" en 66 bar | 0 m | 5 m | 240 m |
Gasleiding W-531-08, 18" en 40 bar | 0 m | 4 m | 95 m |
Gasleiding W-531-03, 6" en 40 bar | 0 m | 4 m | 70 m |
Gasleiding W-531-07, 18" en 40 bar | 0 m | 4 m | 200 m |
Gasleiding W-531-01, 12" en 40 bar | 0 m | 4 m | 140 m |
Gasleiding W-531-02, 6" en 40 bar | 0 m | 4 m | 70 m |
Gasleiding W-531-04, 6" en 40 bar | 0 m | 4 m | 70 m |
Gasleiding W-531-09, 12" en 40 bar (loopt parallel aan W-531-04 tot A2) |
0 m | 4 m | 140 m |
Gasleiding W-531-10, 8" en 40 bar | 0 m | 4 m | 95 m |
Defensieleiding (kerosine) | 0 m | 5 m | 25 m |
De PR 10-6 contour ligt slechts voor een klein deel buiten één van de gasleidingen. Binnen deze contour liggen geen (beperkt) kwetsbare objecten. Ook is het op grond van het bestemmingsplan niet toegestaan om binnen deze contour een (beperkt) kwetsbaar object te vestigen. Bij de andere leidingen ligt de PR 10-6 contour ligt niet buiten de hartlijn van de leidingen. Hierdoor wordt voldaan aan de grens- en richtwaarde. Overeenkomstig het gestelde in het Bevb is een belemmeringenstrook van 4 tot 5 meter aan weerszijden van de leidingen opgenomen, waarbinnen bouw- en gebruiksbeperkingen gelden. Er zijn planregels opgenomen in verband met de bescherming en het beheer van de leidingen. Voor een verantwoording GR moeten meerdere (kwantitatieve en kwalitatieve) aspecten worden beschouwd. Binnen de meest relevante zone voor het groepsrisico en de zelfredzaamheid (100% letaliteitsgrens) van de leidingen zijn verspreid langs deze leidingen enkele (delen van) bestemmingen voor woningen, bedrijven en agrarische gebouwen gelegen. Dit geldt ook voor het gebied tussen de 100% letaliteitsgrens en de grens van het invloedsgebied. Aangezien sprake is van een overwegend conserverend bestemmingsplan, neemt de personendichtheid niet toe in vergelijking met de vigerende bestemmingsplannen. Uitgaande van deze bestemmingen wordt ingeschat dat sprake is van een laag of verwaarloosbaar groepsrisico. In ieder geval is het groepsrisico niet hoger dan 0,1 maal de oriëntatiewaarde. Hierdoor kan worden volstaan met een beperkte verantwoording van het groepsrisico. Binnen de meest relevante zone voor de zelfredzaamheid zijn over het algemeen vluchtwegen aanwezig om (beperkt) kwetsbare objecten van derden te ontvluchten in een richting die niet is gekeerd naar de risicobron. Gelet op bovengenoemde overwegingen is er aanleiding om het groepsrisico verantwoord te achten.
Vervoer van gevaarlijke stoffen over weg, water en spoor
Over de A2, de Van Heemstraweg (N322), en de spoorlijn Utrecht-Den Bosch en de Waal vindt vervoer van gevaarlijke stoffen plaats.
De PR 10-6 contour ligt niet buiten genoemde transportroutes. Hierdoor wordt voldaan aan de grens- en richtwaarde. Volgens het huidige toetsingskader (de Circulaire risiconormering vervoer gevaarlijke stoffen) is een verantwoording van het groepsrisico slechts nodig indien het groepsrisico (significant) toeneemt of de oriëntatiewaarde wordt overschreden. De meest relevante zone voor het groepsrisico is het gebied tot 200 meter vanaf de buitenrand van de transportroutes. Binnen deze zones zijn enkele (delen van) bestemmingen voor woningen, bedrijven en agrarische gebouwen gelegen. Aangezien sprake is van een overwegend conserverend bestemmingsplan, neemt de personendichtheid niet toe in vergelijking met de vigerende bestemmingsplannen. Uitgaande van deze bestemmingen wordt ingeschat dat sprake is van een beperkt groepsrisico. In ieder geval is het groepsrisico niet hoger dan de oriëntatiewaarde. Aangezien het groepsrisico naar verwachting niet toeneemt en de oriëntatiewaarde niet wordt overschreden, is een verantwoording van het groepsrisico niet nodig.