5.2 Trends en ontwikkelingen
Tijdens een interactief proces met ondernemers is met hulp van een extern specialist op het gebied van vastgoed en retail veel aandacht besteed aan trends en de verwachte gevolgen hiervan voor het centrum van Twello. Hieruit kwamen ook kansen naar voren die verder gaan dan ruimtelijke/fysieke componenten. Hieronder wordt een overzicht gegeven.
Trends
- De veranderende consument;
Consumenten stellen hogere eisen dan voorheen. De zogenaamde 'vierkante consument' is ontstaan, “ik wil wat ik wil, met wie ik het wil, waar ik het wil en wanneer ik het wil”. Dit stelt andere eisen aan de ondernemers.
- Winkelen als beleving;
De afgelopen jaren is een verschuiving in de beleving van het winkelen ontstaan. Waar winkelen voorheen vooral 'boodschappen doen' was, is het steeds belangrijker geworden om het winkelen zelf als beleving te zien. Funshoppen, winkelen als ontspanning etc. Dit stelt andere eisen aan de verblijfsfunctie van het winkelgebied.
- Demografische opbouw;
Vergrijzing en ontgroening speelt de komende jaren nog sterker dan nu al het geval is. Het aantal 65+-ers neemt de komende jaren ook in de gemeente Voorst fors toe.
- De komst van internet;
Een groeiend deel van de aankopen wordt op internet gedaan. Dit heeft consequenties voor het MKB.
- Leegstand;
Leegstand heeft een directe relatie met bovenstaande trends. Structurele leegstand is de doodsteek voor een vitaal centrum.
- Economische recessie;
Het uitgavenpatroon van de consument verandert, financiering van nieuwe ontwikkelingen voor ondernemers staat onder druk.
Genoemde trends hebben een directe relatie met de ontwikkeling van Twello-Centrum. Moet nog geïnvesteerd worden in extra vierkante meters winkelruimte of wordt dan voor leegstand gebouwd? Tijdens het interactieve proces met de ondernemers is deze vraag vaak onderwerp van gesprek en discussie geweest.
Belangrijke conclusies:
- Er is geen forse toename van het aantal winkelmeters te verwachten door genoemde trends als internet, vergrijzing (wel verschuivingen) en (tijdelijk) economische recessie;
- Wel is sprake van toenemende schaalvergroting en een toenemende ruimtevraag vanuit ondernemers;
- Ga kritisch om met toename van de oppervlakte detailhandel en zorg voor een aantrekkelijke routing binnen het centrum (kies voor compact en comfortabel);
- Om haalbaarheid van investeringen te vergroten wordt aanbevolen deze te concentreren in het kernwinkelgebied, het feitelijke winkelerf, en hiermee tevens structurele leegstand van goede winkelruimte te voorkomen.
Kansen voor het centrum van Twello
Twello-Centrum is een goed functionerend centrum. De consument waardeert de schaal, het assortiment en de klantvriendelijkheid. Dat is iets om trots op te zijn. Echter om deze waardering op peil te houden, dan wel te vergroten, is het ook belangrijk om kansen te benutten. En die kansen zijn er:
- De centrale ligging van de gemeente in de Stedendriehoek, gemeente Voorst als het groene hart van de stedendriehoek; straal dit uit en breng de groene kwaliteit ook terug in het winkelcentrum;
- De kwaliteit van winkelvoorzieningen in het centrum van Twello is onderscheidend, het winkelbestand bestaat niet alleen uit ketens, maar vooral ook uit plaatselijke ondernemers;
- De bereikbaarheid van het centrum (centrumring en station), bereikbaarheid en verkeersveiligheid is essentieel voor het functioneren van Twello-Centrum;
- Gratis parkeren;
- Hou het centrum compact (structurele leegstand is de doodsteek voor een vitaal winkelcentrum) en comfortabel en heb oog voor looplijnen;
- Marketing van het centrum; hierbij spelen ook de ondernemers een cruciale rol. Schep als overheid mogelijkheden (bestemmingsplannen niet te star) en laat ondernemers in alliantievorm werken aan de marketing van Twello. Recent is de ondernemersvereniging hier reeds op ingesprongen. De eerste stappen worden gezet (vernieuwing website, nadenken over creatieve vormen van invulling leegstaande panden);
- Een vitale en energieke ondernemersvereniging is belangrijk voor het versterken van het centrum.