Plan: | De Schaker Twello |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0285.171010-VS00 |
Beoogde ontwikkeling
Ten behoeve van onderhavig bestemmingsplan, dat de ontwikkeling van nieuwe geluidsgevoelige bestemming (in de vorm van woningen) mogelijk maakt, is het noodzakelijk inzicht te verkrijgen in de mogelijke geluidshinder.
Toetsingskader
Normstelling
Langs alle wegen - met uitzondering van 30 km/h-wegen en woonerven - bevinden zich op grond van de Wet geluidhinder (Wgh) geluidszones waarbinnen de geluidshinder vanwege de weg getoetst moet worden. De breedte van de geluidszone is afhankelijk van het aantal rijstroken en van binnen- of buitenstedelijke ligging. Op basis van jurisprudentie dient in het kader van een goede ruimtelijke ordening ook bij 30 km/h-wegen de aanvaardbaarheid van de geluidsbelasting te worden onderbouwd.
De geluidshinder wordt berekend aan de hand van de Europese dosismaat Lden (L day-evening-night). Deze dosismaat wordt weergegeven in dB. Deze waarde vertegenwoordigt het gemiddelde geluidsniveau over een etmaal.
Nieuwe situaties
Voor de geluidsbelasting aan de buitengevels van woningen en andere geluidsgevoelige bestemmingen binnen de wettelijke geluidszone van een weg geldt een voorkeursgrenswaarde van 48 dB. In bepaalde gevallen is vaststelling van een hogere waarde mogelijk. Hogere grenswaarden kunnen alleen worden verleend nadat is onderbouwd dat maatregelen om de geluidsbelasting aan de gevel van geluidsgevoelige bestemmingen terug te dringen onvoldoende doeltreffend zijn, dan wel overwegende bezwaren ontmoeten van stedenbouwkundige, verkeerskundige, vervoerskundige, landschappelijke of financiële aard. Deze hogere grenswaarde mag de uiterste grenswaarde niet te boven gaan. Voor de beoogde buitenstedelijke ontwikkeling geldt een uiterste grenswaarde van 53 dB. Wanneer de gestelde uiterste grenswaarde wordt overschreden, biedt de Wgh de mogelijkheid woningen te realiseren met een dove gevel (dat wil zeggen, een gevel met slechts incidenteel te openen delen). De geluidswaarde binnen de woningen (binnenwaarde) dient in alle gevallen te voldoen aan de in het Bouwbesluit neergelegde norm van 33 dB. Krachtens artikel 110g van de Wgh mag het berekende geluidsniveau van het wegverkeer worden gecorrigeerd in verband met de verwachting dat motorvoertuigen in de toekomst stiller zullen worden.
Onderzoek
De geluidsbelasting tengevolge van wegverkeerslawaai is berekend op basis van verkeersgegevens van de gemeente Voorst (tellingen uit het jaar 2010 en prognoses voor het jaar 2021), op de voor het plangebied relevante gezoneerde en niet-gezoneerde wegen (nieuwe interne ontsluitingswegen). De geluidsberekeningen zijn opgenomen in Bijlage 1 van de toelichting (onderzoek wegverkeerslawaai). Hierin zijn de verkeersgegevens uitgewerkt. Alle geluidbelastingen zijn berekend op een waarneemhoogte van 5 meter boven het plaatselijke maaiveld. In dit onderzoek zijn de geluidbelastingen berekend op de eerstelijns bebouwing. In het onderzoek zijn tevens de berekeningen van de 48 dB geluidcontour weergegeven.
Uit het onderzoek kan worden geconcludeerd dat de geluidsbelasting op de woningen onder de voorkeursgrenswaarde van 48 dB ligt als gevolg van de relevante gezoneerde en niet-gezoneerde wegen. Echter indien de Fliertbuurtweg uitgevoerd wordt met gewone klinkers zal, alleen ten gevolge van deze weg, de geluidbelasting bij één nieuwe woning hoger zijn dan de voorkeursgrenswaarde, te weten 51 dB. De uiterste grenswaarde (53 dB) zal in geen geval worden overschreden. Deze geluidsbelasting als gevolg van verkeer op de 30 km/h-weg wordt in het algemeen als aanvaardbaar beschouwd onder de voorwaarde dat conform het bouwbesluit een binnenwaarde van 33 dB wordt gegarandeerd (met gevelmaatregelen) in de nieuwe woning. Bij de realisatie van de nieuwe woning kan een binnenwaarde van 33 dB (conform het bouwbesluit) worden bereikt zodat de akoestische situatie als aanvaardbaar kan worden beschouwd langs de 30 km/h-wegen.
Conclusie
Bovenstaande berekeningsresultaten impliceren dat de Wet geluidhinder en de akoestische situatie langs de gezoneerde en niet-gezoneerde wegen, de ontwikkeling niet in de weg staan.