direct naar inhoud van 4.2 Verkeer en parkeren
Plan: De Schaker Twello
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0285.171010-VS00

4.2 Verkeer en parkeren

Ontsluiting en inrichting

Voor het plangebied komt een evenwichtige en veilige ontsluiting, gebruikmakend van de bestaande infrastructuur, waarbij de nieuwe woonlocaties worden aangesloten op de bestaande wegen. Hierbij worden de woongebieden, waaronder het Schakerpad, opgenomen in de bestaande verblijfsgebieden met een 30 km/h-regime en krijgen de aansluitingen op de 50 km/h-wegen een duidelijke herkenning. Binnen de gebieden worden snelheidsremmers toegepast op de kruispunten en op wegvakken. De wegen worden zodanig ingericht, dat deze voor de weggebruiker herkenbaar zijn als woonstraten (erftoegangsweg B conform het verkeersbeleidsplan).

In de woonwijken wordt zo min mogelijk onderscheid gemaakt tussen de verschillende wegen. Een gelijkwaardige opbouw zal ervoor zorgen dat het verkeer zich gelijkmatig verdeelt. In principe komen er geen doodlopende wegen in het plan. De wegen worden ingericht met een smal profiel van 4,5 tot 5 m. Het parkeren vindt hierbuiten plaats. De Voordersteeg wordt een ontsluitingweg met 50 km/h (erftoegangsweg A conform het verkeersbeleidsplan) met behoud van haar landschappelijke karakter. Het Schakerpad behoudt eveneens haar karakter dat waar mogelijk wordt versterkt. Dit pad wordt minder aantrekkelijk gemaakt voor doorgaand gemotoriseerd verkeer.

Deelgebieden (conform verbeelding)

  • Deelgebied 1: 'Holthuis-Oost'; ontsluiting via Achter 't Holthuis naar de Stinzenlaan. Fietsverbinding door groen richting Fliert.
  • Deelgebied 2: 'Fliertbuurt'; ontsluiting richting zuid, rechtstreeks op Voordersteeg. Fietsverbinding naar Schakerpad.
  • Deelgebied 3: 'Oost 2'; ontsluiting op Voordersteeg en Veenhuisweg. Fietsverbinding door groen aansluitend op Middelste Hoeven.

Langzaam verkeer

Voor het langzaam verkeer (fiets en voetganger) zijn 4 noord-zuidrelaties van belang: de H.W. Iordensweg, het Schakerpad, de Fliert en het Buddezand. Hiertussen komen 2 oost-westverbindingen voor recreatief gebruik. Op de aansluitingen van deze verbindingen op de bestaande wegen komen veilige oversteekmogelijkheden.

Parkeernorm

De parkeernorm is gesteld op 2 parkeerplaatsen voor dure woningen en 1,8 voor goedkope en middeldure woningen. Bij de vrijstaande en twee-onder-een-kapwoningen wordt geparkeerd op eigen erf. Voor de norm wordt uitgegaan van maximaal 2 parkeerplaatsen op eigen terrein. Bij rijwoningen wordt waar mogelijk voorzien in een parkeerplaats op eigen terrein. Een tweede parkeerplaats wordt in het wegprofiel opgenomen. Per deelgebied wordt de parkeernorm behaald.

Toekomstige verkeersafwikkeling Schakerpad en Mr. Zwiersweg

Ten tijde van de presentatie van het voorontwerpbestemmingsplan De Schaker is aangegeven dat er nadere studie zou worden verricht naar de gevolgen voor het verkeer op onder andere het Schakerpad en de Mr. Zwiersweg. Deze nadere studie zou tot gevolg hebben dat bij de presentatie van het ontwerpbestemmingsplan een concrete keuze voor de verkeersafwikkeling van deze wegen gemaakt zou zijn. De keuzemogelijkheden bewegen zich tussen “niets doen” en het verkeer haar eigen weg laten zoeken of tot het afsluiten van het Schakerpad en de Mr. Zwiersweg voor doorgaand verkeer. Het effect van het laatste model is dat het verkeer uit het Holthuis en het toekomstige Holthuis wordt afgewikkeld via de Stinzenlaan en Derk Brouwerstraat naar de Binnenweg. Dit betekent een ontlasting voor AOC, IJsbaanbuurt en de Wingerd, maar een wat zwaardere belasting voor de Binnenweg. Die overigens nog ruim voldoende capaciteit heeft. De Fliertbuurt en Oost 2 worden vervolgens afgewikkeld via de Voordersteeg.

Het benodigde verkeersbesluit om een eventuele maatregel te effectueren wordt nog niet in het kader van dit bestemmingsplan genomen. In juni van 2010 zijn er twee weken lang verkeerstellingen uitgevoerd die inmiddels in verschillende groeimodellen zijn ingevoerd. Om de discussie zo helder mogelijk te krijgen is meer tijd nodig. In het voorjaar van 2012 wordt een concreet voorstel aan het bestuur van de gemeente Voorst voorgelegd.