direct naar inhoud van 2.4 Gemeentelijk beleid
Plan: De Schaker Twello
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0285.171010-VS00

2.4 Gemeentelijk beleid

2.4.1 Ruimtelijke Toekomstvisie Voorst

De Ruimtelijke Toekomstvisie Voorst is in januari 2005 door de raad vastgesteld. De toekomstvisie vormt het visievormende beleidskader voor het lokale ruimtelijke beleid van de gemeente Voorst. Op hoofdlijnen zet de visie in op:

  • het versterken van de Voorster identiteit;
  • het benutten van de potenties die Voorst karakteriseren en doen verschillen van omliggende steden;
  • het komen tot een voor de bewoners herkenbare en gedragen ruimtelijke ontwikkeling;
  • het leveren van een bijdrage aan de leefbaarheid van kern en platteland.

2.4.2 Twello 'De Schaker' (gebiedsvisie, landschapsplan, stedenbouwkundig masterplan)

Voor het gebied 'De Schaker' staat in de beleidsplannen van de gemeente Voorst een forse woningbouwopgave gedefinieerd, voortkomend uit regionaal en gemeentelijk beleid. In de aanloop naar de planvorming is een landschappelijke onderlegger vervaardigd. Deze benoemt de kwaliteiten van het landschap en definieert de uitgangspunten voor de verdere planvorming. Hieruit voortvloeiend is een landschaps- en stedenbouwkundig plan opgesteld. Dit alles gecombineerd, heeft geresulteerd in het masterplan. Hoofdstuk 3 gaat nader in op het masterplan.

2.4.3 Visie op wonen 'een kwalitatief woonprogramma'

De visie op wonen 'een kwalitatief woonprogramma' is op 26 januari 2004 door de gemeenteraad vastgesteld. De woonvisie vormt het beleidskader voor het lokale beleid op wonen en de woonomgeving van de gemeente Voorst. De doelen zijn:

  • kansen bieden voor kwetsbare groepen met te beperkte keuzemogelijkheden op de woningmarkt;
  • te zorgen voor een gedifferentieerd aanbod aan woningbouw;
  • sturing te geven aan de gewenste bestaande voorraad en nieuwbouw.

Belangrijke maatregelen zijn:

  • bij nieuwbouw ruimte ontwikkelen voor gezinnen en senioren;
  • voor starters en midden-inkomens mogelijkheden in bestaande voorraad benutten;
  • regie nemen bij ontwikkelingen voor wonen en zorg;
  • concentratie ontwikkelingen in middelgrote kernen en Twello;
  • uitwerking naar een KWP-programma: maatwerk in planning;
  • solidariteit bij particuliere ontwikkelingen.

De uitgangspunten voor het KWP2011 zijn:

  • in Twello gaat de gemeente als minimaal aandeel sociale woningbouw uit van 40% per locatie;
  • in de middelgrote kernen (Voorst, Terwolde, Wilp en Klarenbeek) kiest de gemeente voor minimaal 30% sociale woningbouw;
  • in de kleine kernen is de behoefte aan sociale woningbouw minder. Hier zal vooral door zelfbouw in de lokale vraag worden voorzien, waarbij maatwerk uitgangspunt is;
  • de gemeente past verevening toe op kleine locaties waar geen sociale woningbouw gerealiseerd wordt.

De belangrijkste maatregelen zijn:

  • toevoegen van tweekappers tussen de €200.000,- en €300.000,- door nieuwbouw, met een passende prijs-kwaliteitverhouding;
  • toevoegen van een aantal koopappartementen tussen de €200.000,- en €300.000,- en grondgebonden nultredewoningen in de sociale en bereikbare huursector in de buurt van het centrum van Twello;
  • aanpassen van de bestaande voorraad in de middelgrote en kleine kernen stimuleren;
  • in kleine kernen ruimte bieden voor (koop)starters door (collectief) particulier opdrachtgeverschap.

Ter indicatie de grensbedragen uit het KWP2011 (prijspeil januari 2011):

Een woning uit de sociale categorie kent stichtingskosten van maximaal €200.000,- vrij op naam.

Eind 2011 zal de gemeenteraad van de gemeente Voorst gevraagd worden een nieuwe woonvisie vast te stellen. Deze nieuwe woonvisie biedt de gemeente een handvat om de ruimtelijke ontwikkeling mee te sturen. Voor de totstandkoming van deze nieuwe woonvisie is in juni-september 2010 een woonwensen-/woningbehoefte-onderzoek uitgevoerd. Dit is gelijktijdig gebeurd met een regiobreed woonwensenonderzoek. De resultaten uit het onderzoek sterken de gemeente Voorst in de overtuiging dat Twello een dermate aantrekkelijk en centraal gelegen woonmilieu kan bieden dat het realiseren van circa 320 woningen in een planperiode van tien jaar geen enkel probleem is.

Het resultaat van het onderzoek is ondermeer dat er een woningbehoefte voor de autonome groei is geformuleerd van circa 600 woningen netto tot 2020 (circa 800 inclusief 30% overplanning). Dit aantal is een resultante van de provinciale prognose, een migratiesaldo 0, het willen inlopen van een aanwezig woningtekort en het willen voorkomen van gedwongen vertrek. Overigens moet worden aangegeven dat wanneer vijf jaar teruggekeken wordt, de gemeente Voorst beschikt over een positief migratiesaldo van ongeveer 240.

Het gehele plan wordt gefaseerd uitgegeven, binnen een planperiode van tien jaar. Dit komt neer op een productie van circa 32 woningen per jaar. De totale opgave voor de gemeente Voorst zou betekenen dat er zo'n 80 tot 85 woningen per jaar opgeleverd moeten worden. Opnieuw terugkijkend in de afgelopen vijf jaar is de conclusie dat een resultaat van 75 woningen per jaar ongeveer het gemiddelde was.

Het plan 'De Schaker' voldoet, zoals al eerder gesteld, aan het nog altijd geldende kwalitatief woningbouwprogramma. Van de totale opgave bevindt 40 procent zich in de bereikbare sfeer, 35 procent in de middendure sfeer en 25 procent in de vrije sector. Met de ervaringen van kaveluitgifte in het plan Achter 't Holthuis en het aanbod van bereikbare en middendure woningen in bijvoorbeeld de kernen Nijbroek en De Vecht is de gemeente Voorst er van overtuigd dat het plan 'De Schaker' een waardevolle bijdrage kan leveren aan de huisvesting van verschillende doelgroepen. Aan de vraag van starters, (grondgebonden woningen voor) senioren, nieuwe woonvormen maar ook traditionele woonvormen voor gezinnen, kan door de vergaande flexibiliteit van het plan worden voorzien.

Een laatste onderwerp dat in de lijn van de flexibiliteit benoemd moet worden is de ruime mogelijkheid om Collectief Particulier Opdrachtgeverschap toe te passen binnen De Schaker. De woningmarkt is zich aan het ontwikkelen van een aanbodgestuurde markt naar een vraaggestuurde markt. In die vraaggestuurde markt is het veel meer de woonconsument zelf die aan de knoppen draait. Zowel in de gronduitgifte door de gemeente als in het meer projectmatig te ontwikkelen deel zijn deelgebieden geschikt gemaakt om in een collectieve aanpak ontwikkelt te worden.