direct naar inhoud van 3.3 De aanwezige functies
Plan: Twello Noordoost
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0285.171000-VS00

3.3 De aanwezige functies

Wonen

Het dorp Twello telt 12495 inwoners (1 januari 2011). In het dorp staan 4893 woningen, waarvan 44% koopwoningen. Dit is binnen de gemeente Voorst (70% koopwoningen) een relatief laag percentage. Van de woningen dateert 40% van voor 1970. Van de huurwoningenvoorraad wordt 88% tot de betaalbare woningen gerekend. Van de koopwoningen valt 62% in het dure segment en slechts 4% in het goedkope segment. (bron: Woningmarktonderzoek Regio Stedendriehoek 2006). Dit betekent dat circa de helft van alle woningen tot de betaalbare woningvoorraad valt.

Toekomstige ontwikkeling

De gemeente Voorst is voornemens om de bestemming van het perceel kadastraal bekend Twello sectie B nummer 8097, gelegen aan de Koningin Julianastraat tussen nummers 28 en 38, te wijzigen ten behoeve van woningbouw op deze locatie. Rekening houdend met het spoor en de reeds bestaande bebouwing op aangrenzende percelen is de gemeente van plan om hier woningbouw mogelijk te maken. Deze ontwikkeling is niet meegenomen in dit bestemmingsplan.

Detailhandel en horeca

In Twello zijn in de afgelopen tijd steeds meer winkels verplaatst naar het winkelcentrum in Twello. De aloude Rijksstraatweg had vroeger een belangrijke handelsfunctie. Bij deze handelsfunctie was ook de horeca een belangrijke ontmoetingsplaats. Maar door de verplaatsing van veel bedrijven zijn de meeste horeca panden gesloten. Er zijn nog wel een aantal horecabedrijven actief langs de Rijksstraatweg, echter deze zijn gesitueerd bij de entree van de bebouwde kom van Twello. Dit gedeelte ligt buiten het plangebied. Deze horeca heeft wel een verzorgingsfunctie voor het plangebied. De afhaalchinees heeft een nadrukkelijke functie voor het wonen in dit plangebied.

In de huidige tijd functioneren de tankshops bij de motorbrandstoffentankstations in het plangebied als horecapunt voor de snelle passant. Er worden allerlei inkopen gecombineerd. Ook de verspreiding van allerlei kranten en andere lectuur vindt via deze tankshops plaats. De bestaande winkels langs de Rijksstraatweg liggen allemaal buiten het plangebied. Deze winkels zijn gericht op het passerend verkeer, of hebben een branche, die goed per auto of groter vervoer bereikbaar moet zijn. Er verschijnen ook steeds meer internetshops langs vergelijkbare wegen. Deze winkels hebben vaak beperkte openingsuren en hun producten zijn vaak volumineus.

Aan de Rijksstraatweg bevindt zich een monumentaal pand waar vroeger een bakkerij heeft gezeten. De bakkerijactiviteiten zijn inmiddels naar elders verplaatst. Elk jaar rondom de jaarwisseling is het echter nog een drukte van belang op het perceel aan de Rijksstraatweg vanwege de oliebollenverkoop, die er sinds jaar en dag rondom de oud & nieuwperiode plaatsvindt.

Werken

De ontwikkeling van de werkgelegenheid in de gemeente Voorst is al ruim tien jaar de hoogste in de Regio Stedendriehoek. Met de 'eigen' beroepsbevolking ka niet worden voldaan aan de arbeidsvraag. Werknemers vanuit de steden helpen om het beschikbare werk te verrichten. Het beleid is erop gericht om zoveel mogelijk dienstverlenende bedrijven de ruimte te geven in de bestaande buitens langs de Rijksstraatweg.

De Rijksstraatweg was vanouds de eerste vestigingslocatie van belangrijke bedrijven in Twello. In de loop van de tijd zijn veel bedrijven verplaatst naar de bedrijventerreinen Nijverheid, 't Belt en Engelenburg in Twello. Er is nog een aantal belangrijke bedrijven in het plangebied gevestigd gebleven. De handel in aanhangwagens en paardentrailers en de constructie van allerlei metalen onderdelen zit nog steeds langs de Rijksstraatweg. Ook zijn er twee motorbrandstoffentankstations langs de Rijksstraatweg in gebruik in het plangebied.

In de grote buitens zijn allerlei dienstverleners gehuisvest. Ook zijn er in de afgelopen tijd door de uitplaatsing uit zorginstellingen steeds meer dependances van zorginstellingen in deze buitens gevestigd. Vanouds zitten de notarissen en makelaars met hun kantoor in zo'n historisch buitenhuis. Door de digitalisering maken ook steeds meer groothandelsbedrijven gebruik van deze buitenhuizen.

In het gehele plangebied is sprake van dienstverlening vanuit huis. Het zijn allemaal kleinschalige bedrijven, die door de digitalisering zich vanuit hun eigen huis op de markt begeven. Door het digitale werken hebben de woonwijken steeds minder overlast van verkeer van bezoekers. Wel geeft door de digitale bestelling van allerlei producten het bezorgend verkeer in woonwijken steeds meer overlast en levert het verkeersonveiligheid op. De gemeente Voorst zet zich in om te komen tot goed bereikbare afhaalpunten langs de ringweg rondom Twello Centrum of op andere goed bereikbare plaatsen.

Verkeer en vervoer

Het dorp Twello wordt goed ontsloten. Via de H.W. Iordensweg is de rijksweg A1 gemakkelijk te bereiken. De andere dorpen binnen de gemeente zijn via de provinciale wegen N344, N790 en N792 goed bereikbaar. Daarnaast zijn de steden Apeldoorn en Deventer ook via de N344 (Rijksstraatweg) prima per auto te bereiken. Met het openbaar vervoer is Twello eveneens goed bereikbaar. Twello beschikt over een eigen treinstation dat ligt op het traject Apeldoorn - Deventer. Daarnaast zijn er stationsbussen die reizigers uit de wijken en omliggende dorpen naar het centrum en station in Twello of naar Deventer brengen.

Binnen de gemeente wordt onderscheid gemaakt in verschillende typen wegen. Afhankelijk van het type weg geldt er ook een andere maximumsnelheid. De Rijksstraatweg en de H.W. Iordensweg hebben binnen Twello de hoogste orde weg, namelijk gebiedsontsluitingsweg. Binnen de bebouwde kom geldt hierbij een maximumsnelheid van 50 km per uur. Daarnaast zijn er in het dorp erftoegangswegen type A waar eveneens 50 km per uur gereden mag worden. Deze wegen hebben zowel een woonfunctie als een verkeersfunctie. Voorbeelden zijn de Karel Doormanweg, de Duistervoordseweg en de Stationsstraat. Voor de overige wegen binnen de bebouwde kom, de woonstraten geldt een maximumsnelheid van 30 km per uur. Voor de fietsers is op een aantal plaatsen een vrijliggend fietspad aanwezig zoals op de Rijksstraatweg. In Twello ligt een aantal fietspaden en voetpaden waar uitsluitend niet-gemotoriseerd verkeer gebruik van mag maken.

In het plangebied 'Twello Noordoost' vindt het parkeren grotendeels plaats op eigen erf en langs de straat. Bij publieke functies zoals het tennispark, zwembad en scholen liggen uiteraard wat grotere parkeerterreinen.

Groen

Openbaar groen komt vooral voor in de diverse woongebieden die voorkomen binnen het plangebied. Een veelheid aan bomen kenmerkt dit groene gebied. Verspreid komen karakteristieke, solitaire bosgebiedjes voor zoals het Spiegelbosje. De laatste jaren is planmatig gewerkt aan het creëren van structureel groen. De grote hoeveelheden planten- en struiksoorten zoals deze werden gebruikt tijdens aanleg in de jaren 70 tot en met 90 is definitief voorbij. Gazons, hagen en bomen markeren nu de openbare ruimte. De gemeente beheert deze openbare ruimte, de particulier onderhoudt zijn of haar tuin.

Natuur

Oostelijk van de H.W. Iordensweg komt een relatief kleinschalig agrarisch landgoederenlandschap voor temidden van de bebouwde woonomgeving. De landgoederen het Hackfort Veenhuis en het Holthuis vormen de ruggengraat van al het natuurlijke groen binnen de bebouwde kom van Twello. Beide landgoederen vormen samen met alle overige landgoederen en buitenplaatsen rondom Twello de landgoederenzone Twello. Monumentaal groen en een soortenrijke flora en fauna heeft aan de basis gestaan voor dorpsuitbreidingen die in het (korte) verleden hebben plaatsgevonden. De uitbreiding Achter het Holthuis en De Schaker liggen fysiek tegen de bestaande landgoederen en vormen als zodanig een groene, extensieve verbinding het buitengebied. Hierdoor kunnen kritische soorten als bijvoorbeeld kamsalamander zich een weg vinden naar de ecologische verbindingszone de Fliert.

Water

De Fliert

Het oostelijke deel van het plangebied kenmerkt zich door het stroomdal van de Fliert. De Fliert, zelf grotendeels buiten het plangebied gelegen (m.u.v. het noordelijke deel), ontspringt net ten zuiden van het dorp Bussloo en wordt voor een groot deel gevoed door de plas Bussloo en kwelwater van zowel het Veluwe massief als ook de IJssel. De Fliert is aangemerkt als SED-water (water met een specifieke ecologische doelstelling). In de laatste jaren zijn langs grote delen van de Fliert ecologische en recreatieve projecten uitgevoerd. Dit in de vorm van oeververbreding, stapstenen en een recreatief fietspad. Bottleneck voor de Fliert vormt het smalle profiel tussen de Burgemeester van der Feltzweg en de uitmonding in de Twellose Beek / Terwoldse Wetering. Hierdoor dient een significant deel van het water via de Koppelleiding afgepompt te worden in de natte periodes. Dit is een onwenselijke situatie.

De Twellose Beek

Het noordwestelijk deel van het plan gebied wordt qua water gekenmerkt door de Twellose Beek. Deze watergang wordt ten zuiden van Twello gevoed door regenwater en drainagewater en ontvangt tevens water vanaf de Fliert. De Twellose Beek heeft geen ecologische status.

Zandrug

De westgrens van het zuidoostelijk gebied is een zandrug / oeverwal die van origine een watergrens is tussen het westelijk deel van Twello met de Twellose Beek en het oostelijk deel van de Fliert. Direct westelijk van de zandrug loopt een kleine watergang die een verbinding gaat krijgen met de oostzijde om de lozing van oppervlakte water op de riolering tegen te gaan. Op de oeverwal is sprake van infiltratie van regenwater.

Riolering

Grote delen van het zuidelijke en oostelijke deel van het plangebied bestaat uit nieuwbouw met gescheiden riolering met grote wadi's. In het oostelijke deel wordt de gemengde riolering langzamerhand gescheiden en wordt het overschot aan regenwater vertraagd afgevoerd naar de Fliert.