direct naar inhoud van 6.4 Flexibiliteit in het bestemmingsplan
Plan: Bedrijventerrein Engelenburg, Twello
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0285.16100-VS01

6.4 Flexibiliteit in het bestemmingsplan

6.4.1 Flexibiliteit in het bestemmingsplan

Flexibiliteit in een bestemmingsplan is handig om ervoor te zorgen dat een bestemmingsplan voldoende beleidsruimte biedt om ontwikkelingen in de toekomst mogelijk te maken. Deze ontwikkelingen zullen ten tijde van de vaststelling van het bestemmingsplan vaak niet bekend zijn. Een bestemmingsplan zonder flexibiliteit kan te star zijn. Indien gebruik wordt gemaakt van de flexibiliteitbevoegdheden, dienen in het bestemmingsplan zelf de grenzen te worden aangegeven door het stellen van nadere eisen, het verlenen van afwijkingen, het wijzigen van het plan of het uitwerken van een plan.

6.4.2 Afwijking

Deze bevoegdheid biedt de mogelijkheid af te wijken van een in het plan opgenomen regeling. Het is mogelijk van geval tot geval ruimtelijk relevante voorwaarden te stellen en belangen nader af te wegen. Een afwijking mag alleen op relatief ondergeschikte onderdelen betrekking hebben en mag niet tot een bestemmingswijziging leiden.

In dit bestemmingsplan zijn de volgende afwijkingsmogelijkheden opgenomen:

  • bestemming 'Bedrijventerrein': voor het toestaan van bedrijven die niet of in een hogere categorie zijn genoemd in de 'Staat van Bedrijfsactiviteiten', mits deze naar aard en effecten op het woon- en leefklimaat van de aangrenzende gebieden kunnen worden gelijkgesteld bedrijven die bij recht zijn toegestaan;
  • bestemming 'Bedrijventerrein': het toestaan van een bouwhoogte van maximaal 15 meter;
  • bestemming Wonen - 1: indien in de bestaande situatie meer dan 100 m2 aan legale bijgebouwen aanwezig is, kan bij sloop van de bestaande legale bijgebouwen toegestaan worden om meerdere bijgebouwen terug te bouwen dan volgens de bouwregels is aangegeven. Maximaal mag 50% van het meerdere dan 100 m2 dat aanwezig was terug worden gebouwd;
  • een algemene afwijkingsmogelijkheid voor de aangegeven of in de regels gegeven maten, afmetingen en percentages tot niet meer dan 10% van die maten, afmetingen en percentages. Deze afwijking geldt alleen voor maten, afmetingen en percentages die binnen het bouwvlak passen, omdat anders sprake is van een wijzigingsbevoegdheid vanwege een te grote impact op de omgeving;
  • een algemene afwijkingsmogelijkheid voor het bepaalde in het plan en toestaan dat openbare nutsgebouwen, wachthuizen ten behoeve van het openbaar vervoer, telefooncellen, gebouwtjes ten behoeve van de bediening van kunstwerken, toiletgebouwtjes en naar de aard daarmee gelijk te stellen gebouwtjes kunnen worden gebouwd, mits de inhoud per gebouwtje niet meer dan 75 m³ bedraagt;
  • een algemene afwijkingsmogelijkheid voor het toestaan van antennemasten tot een bouwhoogte van 40 meter;
  • een algemene afwijkingsmogelijkheid voor het gebruik voor bewoning uit het oogpunt van mantelzorg. Er is voor gekozen om mantelzorg niet bij recht toe te staan maar te regelen via een afwijking, zodat er voorwaarden gesteld kunnen worden. Een van de voorwaarden bij deze afwijkingsmogelijkheid is dat een goede woonsituatie binnen deze bestemming in stand gehouden c.q. gegarandeerd moet worden. Ook moet binnen één maand na beëindiging van het gebruik van overige gebouwen als afhankelijke woonruimte ten behoeve van de mantelzorg hiervan schriftelijk mededeling worden gedaan aan burgemeester en wethouders. Tenslotte moet binnen drie maanden na beëindiging van het gebruik één van de drie essentiële woonvoorzieningen worden verwijderd.

Deze algemene afwijkingsmogelijkheden mogen niet leiden tot een onevenredige aantasting van:
- de gebruiksmogelijkheden van aangrenzende gronden;
- het straat- en/of bebouwingsbeeld;
- de sociale veiligheid;
- de verkeersveiligheid.

  • een algemene afwijkingsmogelijkheid voor de vestiging van aan huis verbonden bedrijven welke niet zijn genoemd in de 'Staat van Bedrijfsactiviteiten ';
  • een algemene afwijkingsmogelijkheid voor de vestiging van aan huis verbonden bedrijven in een naast hogere categorie, mits deze naar aard en effecten op het woon- en leefklimaat van de aangrenzende woongebieden kunnen worden gelijkgesteld met de bedrijven behorende tot categorie 1 en 2 van de 'Staat van Bedrijfsactiviteiten'.

Deze algemene afwijkingsmogelijkheden mogen niet leiden tot een onevenredige aantasting van:
- de gebruiksmogelijkheden van aangrenzende gronden;
- het straat- en/of bebouwingsbeeld;
- de verkeersveiligheid;

- de woonsituatie;

- de milieusituatie.

6.4.3 Wijzigingsbevoegdheid

Meer ingrijpende functieveranderingen en meer ingrijpende afwijkingen van de regels kunnen mogelijk worden gemaakt met een in het bestemmingsplan op te nemen wijzigingsbevoegdheid. De wijziging treedt in werking na de vaststelling van een afzonderlijk wijzigingsplan. Hiertoe dient een aparte procedure te worden gevolgd.

In dit bestemmingsplan zijn de volgende wijzigingsbevoegdheden opgenomen:

Wro-zone-Wijzigingsgebied

In dit bestemmingsplan zijn de volgende wijzigingsbevoegdheden opgenomen:

Binnen de bestemming 'Bedrijventerrein' kunnen de maatbestemmingen genoemd in 4.1. onder b met een wijzigingsbevoegdheid worden verwijderd, indien de desbetreffende bedrijfsactiviteit ter plaatse duurzaam is beëindigd.

Binnen de bestemming 'Bedrijventerrein' is een mogelijkheid opgenomen om onbenutte bebouwingsmogelijkheden voor bedrijfswoningen te verwijderen met gebruikmaking van een wijzigingsbevoegdheid. Van deze mogelijkheid kan gebruik worden gemaakt wanneer binnen één jaar na inwerkingtreding van het bestemmingsplan geen gebruik is gemaakt van de mogelijkheid om een bedrijfswoning te realiseren.

Binnen de bestemming 'Groen' kunnen de gronden die aangeduid zijn met wro-zone-wijzigingsgebied gewijzigd worden in de bestemming 'Wonen - 2'. Naast een woning zijn hier bedrijfsgebouwen mogelijk. Ook hier moet de bepalingen van de natuur- en milieuregelgeving in acht worden genomen en moet het wijzigingsplan economisch uitvoerbaar zijn.

Algemene wijzigingsbevoegdheid
Er is een wijzigingebevoegdheid opgenomen voor het wijzigen van de in de bijlage bij de regels opgenomen Staat van Bedrijfsactiviteiten indien nieuwe ontwikkelingen daartoe aanleiding geven.