direct naar inhoud van 5.7 Verkeer en parkeren
Plan: Bedrijventerreinen Nijverheid - 't Belt, Twello
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0285.15100-VS00

5.7 Verkeer en parkeren

Een onderdeel van een goede ruimtelijke ordening is het beschrijven van de effecten van een bestemmingsplan op de verkeers- en parkeerinfrastructuur. Hierbij is het van belang om na te gaan of het plan veranderingen ten aanzien van verkeer en infrastructuur teweeg brengt.

Verkeer

Het noordelijk deel van het plangebied, 't Belt, wordt via de Oude Rijksstraatweg, Molenstraat en Frans Halsstraat ontsloten richting het centrum en via de Oude Rijksstraatweg richting de Rijksstraatweg (N344). Het zuidelijke deel, Nijverheid, wordt in de richting van de Rijksstraatweg ontsloten via de Molenstraat en Oude Rijksstraatweg. Ontsluiting richting centrum vindt plaats via de Molenstraat en de Frans Halsstraat.

Met de actualisatie van het bestemmingsplan verandert de verkeerssituatie niet. Het aantal verkeersbewegingen wijzigt niet. De verkeersdruk op de omgeving en op de infrastructuur neemt dan ook niet toe. Omdat geen sprake is van toename van de verkeersbewegingen wordt ook de verkeersveiligheid ter plaatse niet nadelig beïnvloed.

Parkeren

Binnen het plangebied wordt het parkeren voor het grootste gedeelte opgelost op eigen terrein van de aanwezige bedrijven. Met name de supermarkt en de bouwmarkt hebben een grote parkeerbehoefte. Deze behoefte wordt opgelost door ruime parkeergelegenheid bij deze inrichtingen. In het gehele plangebied is daarmee voldoende parkeergelegenheid.

Milieueffect rapport Randweg Twello

Om de capaciteit te vergroten en knelpunten in de kern van Twello weg te nemen heeft de gemeente de intentie om een randweg rondom Twello aan te leggen. Onlangs is hiervoor een milieueffect rapport (MER) opgesteld. Deze heeft in augustus 2012 ter visie gelegen. In het MER zijn een vijftal alternatieven onderzocht, namelijk:

  • eenrichtingsverkeer op de Molenstraat
  • opwaardering van de Molenstraat tot een volwaardige gebiedsontsluitingsweg
  • de totale som van transformatie van drie bedrijventerreinen en elders plaatsen van bedrijventerreinen
  • halve westelijke randweg
  • volledige westelijke randweg

Het MER geeft geen duidelijke voorkeur voor één van de alternatieven. De gemeenteraad moet uiteindelijk beslissen over de te kiezen variant.

De aanleg van de westelijke randweg danwel het wijzigen van de huidige verkeersstructuur zal voor de bedrijventerreinen Nijverheid - 't Belt een positieve uitwerking hebben. De capaciteit van het huidige wegennet wordt vergroot, waarmee de doorstroming wordt bevorderd.

Conclusie

De aspecten verkeer en parkeren vormen geen belemmering voor de vaststelling van onderliggend plan.