Plan: | Kleine kernen - Bergakker |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0281.BP00007-oh01 |
rijksbeleid
Het Rijksbeleid ten aanzien van water is neergelegd in de Vierde Nota Waterhuishouding (1998). Hierin is aangegeven dat het waterbeheer in Nederland moet zijn gericht op een veilig en goed bewoonbaar land met gezonde duurzame watersystemen. Om dit te bereiken moet zoveel mogelijk worden uitgegaan van een watersysteembenadering en integraal waterbeheer. In de nota is onder andere aangegeven dat stedelijk water meer aandacht moet krijgen. Volgens de nota Waterbeheer 21e eeuw moet aan het watersysteem meer aandacht worden gegeven om de natuurlijke veerkracht te benutten. Voorkomen van afwenteling door het hanteren van de drietrapsstrategie "vasthouden-bergen-afvoeren" staat hierbij centraal. Van belang is dat overtollig water zoveel mogelijk wordt vastgehouden in de "haarvaten" van het bestemmingsplangebied. Wanneer dit ontoereikend is moet worden gezocht naar bergingsmogelijkheden. Pas in laatste instantie is afvoer van overtollig water naar benedenstroomse gebieden aan de orde.
provinciaal beleid
Derde Waterhuishoudingsplan Gelderland
Het meest recente provinciaal beleid op het gebied van water is neergelegd in het Derde Waterhuishoudingsplan Gelderland. Het Waterhuishoudingsplan schetst de mogelijkheden om de kansen van water voor mens en natuur goed te benutten in Gelderland. Naast kansen voor verbetering van de kwaliteit van onze leefomgeving zijn er ook maatregelen noodzakelijk om veiligheid te blijven bieden tegen overstroming met rivierwater en om wateroverlast na hevige regenval te voorkomen.
Voor het plangebied geldt op basis van de functiekaart van waterhuishoudingsplan de functie 'stedelijk gebied'. Voor de functie 'stedelijk' gebied is de inrichting en het beheer van het waterhuishoudkundig systeem gericht op:
Uit het plan blijkt bovendien dat de provincie Gelderland het van belang acht dat water in voldoende mate in het ontwerp van nieuw stedelijk gebied wordt meegenomen. Bij stedelijke uitbreidingen wordt het afzonderlijk afvoeren van regenwater naar de bodem of oppervlaktewater als een uitgangspunt beschouwd. In de ontwikkeling van stadsranden (stedelijke uitloopgebieden en buitenplaatsen) moet rekening worden gehouden met de bergingsbehoefte van het aangrenzende stedelijk gebied. Voor waterbeheer in stedelijk gebied geldt voorts:
Ontwerp-Waterplan Gelderland 2010-2015
Het WHP3 wordt eind 2009 opgevolgd door het Waterplan Gelderland 2010-2015. Het Waterplan krijgt op basis van de nieuwe Waterwet de status van structuurvisie. In het waterplan is beschreven welke instrumenten uit de Wet ruimtelijke ordening de provincie wil inzetten voor de realisatie van specifieke waterdoelen.
Het beleid uit WHP3 wordt grotendeels voortgezet in het waterplan. In het waterplan staan de doelen voor het waterbeheer, de maatregelen die daarvoor nodig zijn en wie ze gaan uitvoeren. Voor oppervlaktewaterkwaliteit, hoogwaterbescherming, regionale wateroverlast, watertekort en waterbodems gelden provinciebrede doelen. Voor een aantal functies, zoals landbouw, natte natuur, waterbergingsgebieden en grondwaterbeschermingsgebieden, zijn specifieke doelen geformuleerd. In het ontwerp waterplan heeft het plangebied eveneens de functie 'stedelijk gebied'.
beleid Waterschap Rivierenland
Waterbeheerplan 2010-2015
Het Waterbeheerplan 2010-2015 heeft een integraal en strategisch karakter. De koers voor de komende zes jaren wordt in het plan vastgelegd. De opgaven waar het waterschap voor staat zijn groot. Het waterschap wil het beheergebied in 2015 klimaatbestendig hebben op basis van de huidige klimaatscenario's. De primaire waterkeringen zijn dan op orde (dat wil zeggen dat deze voldoen aan de dan geldende normen) en het bergend vermogen van watersysteem van het landelijk gebied is zodanig vergroot, dat slechts bij zeer uitzonderlijke regenval, wateroverlast optreedt. Daarnaast stelt het waterschap zich tot doel om in 2027 de KRW-doelstellingen voor de waterkwaliteit worden gehaald. Hiervoor is het nodig in de periode 2010 tot en met 2015 een groot aantal maatregelen te treffen om vooral de ecologische waterkwaliteit te verbeteren.
Ook het stedelijk gebied zal klimaatbestendig moeten worden gemaakt. Samen met de gemeenten gaat het waterschap in de planperiode verder op de ingeslagen weg om het waterbergend vermogen van stedelijk water te vergroten en de waterkwaliteit te verbeteren. Daarnaast geeft het waterschap met de gemeenten verder vorm aan de samenwerking in de afvalwaterketen. Tenslotte wil het waterschap de watercondities voor de natte natuur, zoals Natura-2000 gebieden en verdroogde gebieden, verbeteren en de waterkwaliteit in wateren met aquatische natuurwaarden beschermen en waar mogelijk verbeteren. Het waterschap vindt het belangrijk dat het Waterbeheerplan niet alleen betrekking heeft op de ontwikkeling van nieuwe waterpartijen en waterkeringen, maar dat het ook gaat over de wijze waarop het beheer en onderhoud plaatsvindt.
Integraal Waterbeheersplan Gelders Rivierengebied
In het Integraal Waterbeheersplan wordt het beleid en het beheer in het Gelders Rivierengebied gepresenteerd voor de periode 2002-2006. Vooral de stedelijke omgeving vraagt de komende jaren aandacht. Meer bebouwing betekent meer verhard oppervlak en dat betekend weer meer (piek)belasting van het waterstelsel. Instrumenten zoals natte structuurschetsen, waterkansenkaart en watertoets ondersteunen overleg met provincie, gemeenten en particulieren.
Voor het deelgebied Neder-Betuwe, waarin het plangebied zich bevindt, ligt het accent op een duurzaam waterbeheer gericht op landbouwkundige functies, het saneren van de aanwezige vervuilde waterbodems en de waterkwaliteit. Een duurzaam waterbeheer gericht op landbouw zou ruimte moeten bieden aan een meer natuurlijk peilbeheer.
situatie plangebied
Voorliggend bestemmingsplan heeft voornamelijk een conserverend karakter en legt de bestaande situatie vast. In het plangebied zijn geen watergangen van zodanige omvang aanwezig, dat ze zijn voorzien van een waterbestemming. In het bestemmingsplan komt het aspect water echter onder diverse bestemmingen aan bod. Hierdoor is in beleidsdoelstellingen ten aanzien van de waterkwantiteit en -kwaliteit voorzien en wordt ruim baan gegeven aan het implementeren en uitvoeren van het waterbeleid.