Plan: | Velp, witte vlekken |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0275.BPVelp-VA01 |
Een bestemmingsplan is een juridisch instrument en bestaat uit een verbeelding (de kaart) en regels. Het gaat vergezeld van een toelichting. De verbeelding en regels leggen de bouw- en gebruiksmogelijkheden vast van de grond en de opstallen. Uit het samenspel van verbeelding en regels blijkt wat is toegelaten. Zij zijn juridisch bindend voor de burger en de overheid. De toelichting is een beschrijving van de keuzes die in de regels en op de plankaart worden gemaakt. De toelichting heeft geen juridische status.
Met de inwerkingtreding van de Wet ruimtelijke ordening in 2008, worden gemeenten gedwongen strikter beleid te voeren voor het actueel houden van bestemmingsplannen. Volgens de wet mag een bestemmingsplan niet ouder zijn dan tien jaar. Gemeenten hebben tot 1 juli 2013 de tijd om aan deze voorwaarde te voldoen. In Rheden zijn inmiddels tien actuele grote bestemmingsplannen voor de bebouwde kom en een bestemmingsplan voor het landelijk gebied in werking. Er zijn echter nog twee grotere gebieden waarvoor nog geen actueel bestemmingsplan is opgesteld. Dat zijn de gebieden Kanaalzone te Dieren/Spankeren en Traverse te Dieren. Hiervoor worden separate bestemmingsplannen opgesteld en in procedure gebracht.
Daarnaast zijn er verschillende kleinere locaties waarvoor nog een verouderd bestemmingsplan geldt. Het gaat hierbij om locaties die geen onderdeel uit maken van het omringende actualisatie bestemmingsplan dat al in werking is. Dit zijn locaties waarvoor tijdens de actualisatie bewust voor is gekozen om deze geen onderdeel uit te laten maken van het nieuwe bestemmingsplan. Een zogenaamde 'witte vlek' werd bijvoorbeeld niet opgenomen in het bestemmingsplan omdat bij de opstelling van het bestemmingsplan bekend was dat op onderhavige locatie een nieuwe ruimtelijke ontwikkeling was gepland. Deze nieuwbouwplannen waren echter nog onvoldoende uitgewerkt om ze op te nemen in het actualisatieplan. Voorts zijn er enkele locaties die uit het betreffende actualisatieplan moesten worden gehaald. Dit naar aanleiding van een besluit van de gemeenteraad, Gedeputeerde Staten of na een uitspraak van de Raad van State.
Op 20 sepember 2012 heeft de raad besloten om in te stemmen met de memo Actualiseren oude bestemmingsplannen in de gemeente Rheden en daarmee in te stemmen met de wijze van bestemmen die per locatie wordt aangegeven. De locaties zijn in een bijlage bij het raadsvoorstel beschreven. In hoofdstuk 2 wordt nader ingegaan op de verschillende locaties.
In het kader van de actualisering van de bestemmingsplannen zijn er voor het overgrote deel van het grondgebied van de gemeente Rheden nieuwe bestemmingsplannen vastgesteld. De volgende actualisatieplannen zijn vastgesteld:
Aangezien het overzicht van witte vlekken slechts enkele locaties per kern bevat, is er per kern (voor zover er locaties voorkomen) en voor het landelijk gebied één afzonderlijk witte vlekken plan opgesteld. Gekomen wordt tot de volgende bestemmingsplannen:
Het onderhavige bestemmingsplan, "bestemmingsplan Velp, witte vlekken" bevat enkele locaties in de kern Velp. De locaties worden nader beschreven in hoofdstuk 2 van deze toelichting.
Het bestemmingsplan bevat locaties in de kern Velp, die niet gelegen zijn in de onlangs vastgestelde bestemmingsplannen Velp-Noord, Velp-Midden en Velp Zuid. In het onderstaande overzicht zijn de plannen weergegeven die voor de betreffende locaties gelden. De nummering van de locaties komt overeen met het schema van witte vlekken, welke als bijlage is opgenomen bij het hiervoor beschreven raadsbesluit d.d. 20 september 2012.
locatie | vigerend bestemmingsplan | datum vaststelling | datum goedkeuring |
1 | Overbeek Velp-Noord, locatie Rozendaalselaan |
26-06-1984 1-06-2010 |
20-06-1985 n.v.t. |
2 | Overbeek | 26-06-1984 | 20-06-1985 |
3 | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. |
4 | Velp-noord | 27-02-2007 | 28-08-2007 |
5 | Grintakkers 1985 | 17-12-1985 | 15-04-1987 |
6 | Grintakkers 1985 | 17-12-1985 | 15-04-1987 |
7 | Grintakkers 1985 | 17-12-1985 | 15-04-1987 |
8 | Grintakkers 1985 | 17-12-1985 | 15-04-1987 |
9 | Grintakkers 1985 | 17-12-1985 | 15-04-1987 |
10 | Velperbroek - Velp | 25-02-2003 | 22-07-2003 |
11 | Oude Jan 1991 | 17-12-1991 | 26-08-1992 |
20 | partiele herziening uitbreidingsplan in onderdelen dorp Velp | 27-07-1965 | 27-12-1965 |
34 | Oude Jan 1991 | 17-12-1991 | 26-08-1992 |
36 | Oude Jan 1991 | 17-12-1991 | 26-08-1992 |
37 | Grintakkers 1985 | 17-12-1985 | 15-04-1987 |
44 | Larenstein 1981 Larenstein, Velp 1990 Larenstein, Velp 1990, herz 1 Larenstein, Velp 1990, herz 2 |
25-05-1982 29-01-1991 25-08-1992 26-10-1999 |
13-05-1983 19-09-1991 22-10-1992 06-12-1999 |
Het onderhavige bestemmingsplan heeft betrekking op locaties in de kern Velp. In de memo Actualiseren oude bestemmingsplannen in de gemeente Rheden en de daarbij behorende bijlagen zijn de volgende locaties voor de kern Velp opgenomen.
Locatie |
Reden | Wijze van bestemmen | Wijze van aanpak | |
1. | Rozendaalselaan, Velp (nieuwe Beukenhof) |
Locatie was in ontwikkeling. De geplande ontwikkeling is gerealiseerd. | Gerealiseerd plan wordt als zodanig bestemd. | Opnemen in een veegplan |
2. | Hogeweg, Velp (bestaande garage) |
Locatie was in ontwikkeling. De geplande ontwikkeling is echter niet gerealiseerd. | Kaders van het huidige bestemmingsplan zijn uitgangspunt bij actualisatie. |
Opnemen in een veegplan |
3. | Nordlaan 32, Velp |
Locatie was in ontwikkeling. De geplande ontwikkeling is echter niet gerealiseerd. | Naar aanleiding van een nieuw verzoek wordt thans een nieuw bestemmingsplan opgesteld. | Separaat bestemmingsplan |
4. | Wilhelminahof, Velp |
Locatie was in ontwikkeling. De geplande ontwikkeling is gerealiseerd. | Gerealiseerd plan wordt als zodanig bestemd. | Opnemen in een veegplan |
5. | Hoek Kerkallee/IJssel straat, Velp (Record-terrein) |
Inpassing van locatie vergde gezien de milieusituatie meer aandacht. | Bestaand bedrijf wordt specifiek bestemd (zowel bebouwing als gebruik). |
Opnemen in een veegplan |
6. | Elsweiden, Velp (brede school, woningen) |
Locatie was in ontwikkeling. De geplande ontwikkeling is gerealiseerd. | Gerealiseerd plan wordt als zodanig bestemd. | Opnemen in een veegplan |
7. | Waterstraat/ Elzenstraat, Velp (begeleid wonen) |
Locatie was in ontwikkeling. De geplande ontwikkeling is gerealiseerd. | Gerealiseerd plan wordt als zodanig bestemd. | Opnemen in een veegplan |
8. | Rijnstraat, Velp (Lorentzhuis) |
Locatie was in ontwikkeling. De geplande ontwikkeling is echter niet gerealiseerd. | Op basis van het huidige bestemmingsplan wordt bestaande functie specifiek bestemd (zowel bebouwing als gebruik). | Opnemen in een veegplan |
9. | Vianenstraat, Velp (woningen) |
Locatie was in ontwikkeling. De geplande ontwikkeling is vergund (met een artikel 19-procedure). | Vergunde situatie wordt als zodanig bestemd. | Opnemen in een veegplan |
10. | President Kennedylaan, Velp (Velperbroek) |
Locatie was in ontwikkeling. De geplande ontwikkeling is gerealiseerd. | Gerealiseerd plan wordt als zodanig bestemd. | Opnemen in een veegplan |
11. | Th. Dobbeweg, Velp (Bazo) |
Inpassing van locatie vergde gezien de milieusituatie meer aandacht. | Bestaand bedrijf wordt specifiek bestemd (zowel bebouwing als gebruik). |
Opnemen in een veegplan |
13. | Lathumseveerweg 11, Velp (Terrein De Groot) |
Locatie was in ontwikkeling. De geplande ontwikkeling is echter niet gerealiseerd. | Het is thans niet mogelijk om een haalbaar bestemmingsplan op te stellen. De huidige bestemming kan niet worden opgenomen gezien de (economische) uitvoerbaarheid. Een actueel bestemmingsplan is afhankelijk van een uitvoerbaar initiatief. De verhouding van de kosten die verbonden zijn aan een nieuw bestemmingsplan tot het risico op het mislopen van leges voor de bouw binnen het geldende bestemmingsplan, zijn zodanig dat gekozen wordt het thans niet te actualiseren. Er wordt pas geactualiseerd wanneer kan worden ingestemd met een haalbaar initiatief. |
Thans nog geen actueel bestemmingsplan in procedure brengen. |
20. | Biesdelselaan, Velp (woonzorgcentrum De Biesdel) | Bij de vaststelling van het actualisatieplan heeft de gemeenteraad destijds besloten om deze locatie niet op te nemen. | Op basis van het huidige bestemmingsplan wordt bestaande functie specifiek (zowel bebouwing als gebruik) bestemd. | Opnemen in een veegplan |
36. | Kwekerij Biljoen, Velp (inclusief spuitzone) |
Besluit Gedeputeerde Staten en Raad van State | Kaders van het huidige bestemmingsplan zijn uitgangspunt bij actualisatie. |
Opnemen in een veegplan |
37. | Stomerij, Velp |
Besluit Gedeputeerde Staten | Bestaand bedrijf wordt specifiek (zowel bebouwing als gebruik) bestemd. | Opnemen in een veegplan |
36. | Kwekerij Biljoen, Velp (inclusief spuitzone) |
Besluit Gedeputeerde Staten en Raad van State | Kaders van het huidige bestemmingsplan zijn uitgangspunt bij actualisatie. |
Opnemen in een veegplan |
37. | Stomerij, Velp |
Besluit Gedeputeerde Staten | Bestaand bedrijf wordt specifiek (zowel bebouwing als gebruik) bestemd. | Opnemen in een veegplan |
44. | Larensteinselaan 26, Velp (terrein Hogeschool Larenstein/ Helicon) |
Beoogde planvorming was destijds onvoldoende duidelijk om op te nemen in het actualisatieplan. |
Kaders van het huidige bestemmingsplan zijn uitgangspunt bij actualisatie. |
Opnemen in een veegplan |
In deze paragraaf wordt elke locatie afzonderlijk beschreven.
1. Rozendaalselaan, Velp (nieuwe Beukenhof)
Ten tijden van de vaststelling van bestemmingsplan Velp-Noord bestond onvoldoende duidelijkheid over de locaties Rozendaalselaan 32 en 34. Voor de locatie Rozendaalselaan 34 is op 1 juni 2010 een bestemmingsplan vastgesteld. Voor de locatie Rozendaalselaan 32 is op 22 februari 2005 bouwvergunning verleend voor 26 wooneenheden voor de huisvesting van senioren en een verplegerswoning. De geplande ontwikkeling is inmiddels gerealiseerd. Laatstgenoemde ontwikkeling wordt in dit bestemmingsplan bestemd.
Vanwege ingediende zienswijze wordt de locatie Rozendaalselaan 34 in het onderhavige plan opgenomen. Voor dat plan heeft de Raad van State uitspraak gedaan en is een deel van het bestemmingsplan vernietigd (zone bijgebouwen).
uitsnede plankaart bestemmingsplan Velp-Noord
bestemmingsplan Velp-Noord, locatie Rozendaalselaan
2. Hogeweg, Velp (bestaande garage)
Bij de vaststelling van bestemmingsplan Velp-Noord bestond aanleiding om de locatie buiten het bestemmingsplan te houden. De locatie zou worden herontwikkeld. De geplande ontwikkeling is echter niet doorgegaan. De regeling uit het vigerende bestemmingsplan is daarom overgenomen.
uitsnede plankaart bestemmingsplan Velp-Noord
uitsnede plankaart bestemmingsplan Overbeek
3. Nordlaan 32, Velp
Er is een verzoek ingediend voor de ontwikkeling van deze locatie. In de bijlage bij het raadsbesluit d.d. 20 september 2012 is bepaald dat voor deze locatie een separaat bestemmingsplan wordt opgesteld.
4. Wilhelminahof, Velp
Ten tijden van de opzet van de eerste overzichtskaart met witte vlekken was deze locatie nog niet ontwikkeld. Later is voor deze locatie bestemmingsplan 'Velp-Midden, locatie koningin Beatrixstraat (Velpsche Veste II)' opgesteld, welke op 30 maart 2010 door de raad is vastgesteld.
uitsnede plankaart bestemmingsplan Velp-midden
Op de meest recente overzichtstekening met witte vlekken, welke als bijlage is opgenomen bij het raadsbesluit van 20 september 2012 was deze locatie abusievelijk nog ingetekend. Voor de locatie gelegen achter Wilhelminastraat 15-17 (Koningin Anna Paulownahof 1-7) is in bestemmingsplan Velp-Noord (vastgesteld op 27 februari 2007) een bedrijfsbestemming gegeven. Op 28 maart 2008 is vrijstelling en bouwvergunning verleend voor het bouwen van 7 woningen op het perceel Wilhelminastraat 17a te Velp. Deze locatie wordt nu als locatie 4a opgenomen in het onderhavige bestemmingsplan.
uitsnede plankaart bestemmingsplan Velp-noord
5. Hoek Kerkallee / IJsselstraat Velp (Record-terrein)
Deze locatie is destijds niet meegenomen met bestemmingsplan Velp-Noord. Inpassing van de locatie vergde gezien de milieusituatie meer aandacht. Mogelijk worden de gronden binnen afzienbare tijd herontwikkeld. Het is echter niet de verwachting dat een herziening van het bestemmingsplan voor de nieuwe ontwikkeling vóór 1 juli 2013 is vastgesteld. De bestaande situatie wordt in het onderhavige bestemmingsplan als zodanig bestemd.
uitsnede plankaart bestemmingsplan Velp-Noord
uitsnede plankaart bestemmingsplan Grintakkers 1985
6. Elsweiden, Velp (brede school, woningen)
Ten tijden van de vaststelling van bestemmingsplan Velp-Zuid bestond onvoldoende duidelijkheid over de locatie. Op 10 november 2006 is vrijstelling en bouwvergunning verleend voor het bouwen van een bredeschool op het perceel Heeckerensstraat te Velp. Voor het perceel Graaf Ottostraat, Bronkhorstenstraat, Hertog Arnoudstraat, Heeckerenstraat te Velp is op 13 juni 2008 vrijstelling en bouwvergunning verleend voor het oprichten van 86 huurappartementen. Beide projecten zijn inmiddels gerealiseerd en worden opgenomen in het onderhavige bestemmingsplan.
uitsnede plankaart bestemmingsplan Velp-Zuid
7. Waterstraat/Elzenstraat, Velp (begeleid wonen)
Bij het vaststellen van bestemmingsplan Velp-Zuid bestond onvoldoende duidelijkheid over deze locatie. Op 10 november 2008 is vrijstelling en bouwvergunning verleend voor het oprichten van een woonblok voor begeleid wonen. Het plan is inmiddels gerealiseerd. Het gerealiseerde plan is meegenomen in dit bestemmingsplan.
uitsnede plankaart bestemmingsplan Velp-Zuid
8. Rijnstraat, Velp (Lorentzhuis)
Bij de vaststelling van bestemmingsplan Velp-Zuid bestond aanleiding om de locatie buiten het bestemmingsplan te houden. De locatie zou worden herontwikkeld. De geplande ontwikkeling is echter niet doorgegaan. De regeling uit het vigerende bestemmingsplan is daarom overgenomen.
uitsnede plankaart bestemmingsplan Velp-Zuid
uitsnede plankaart bestemmingsplan Grintakkers 1985
9. Vianenstraat, Velp (woningen)
Op 17 december 2009 is vrijstelling en bouwvergunning 1e fase verleend voor het bouwen van een woongebouw met zeven appartementen op een perceel aan de Vianenstraat te Velp, nabij huisnummer 51. Volgens de Woningwet vervalt het besluit waarbij een bouwvergunning 1e fase is verleend indien niet binnen twee jaren na het onherroepelijk worden ervan een aanvraag om bouwvergunning 2e fase is ingediend. Voor dit bouwplan is niet tijdig een aanvraag bouwvergunning 2e fase ingediend. Dit is op 14 september 2012 aan de initiatiefnemer medegedeeld. In tegenstelling tot hetgeen in het overzicht van locaties staat wordt voor deze locatie aangesloten op het vigerende bestemmingsplan.
uitsnede plankaart bestemmingsplan Velp-Zuid
uitsnede plankaart bestemmingsplan Grintakkers 1985
10. President Kennedylaan, Velp (Velperbroek)
Ten tijden van de vaststelling van bestemmingsplan Velp-Zuid bestond onvoldoende duidelijkheid over de onderhavige locatie. Op 25 februari 2003 is bestemmingsplan Velperbroek-Velp vastgesteld. Op 18 november 2008 is vrijstelling en bouwvergunning verleend voor het oprichten van winkelcentrum Velperbroek, een complex met commerciële ruimte, parkeergarage en 106 appartementen. De geplande ontwikkeling is inmiddels gerealiseerd en wordt opgenomen in het onderhavige bestemmingsplan.
uitsnede plankaart bestemmingsplan Velp-Zuid
plankaart bestemmingsplan Velperbroek-Velp
11. Th. Dobbeweg, Velp (Bazo)
Deze locatie is destijds niet meegenomen met bestemmingsplan Velp-Zuid. Inpassing van de locatie vergde gezien de milieusituatie meer aandacht. De bestaande situatie wordt in het onderhavige bestemmingsplan als zodanig bestemd.
uitsnede plankaart bestemmingsplan Velp-Zuid
uitsnede plankaart bestemmingsplan Oude Jan 1991
13. Lathumseveerweg 11, Velp (Terrein De Groot)
Er is in het raadsbesluit van 20 september 2012 voor gekozen om deze locatie niet mee te nemen in het witte vlekken bestemmingsplan.
20. Biesdelselaan, Velp (woonzorgcentrum De Biesdel)
Bij de vaststelling van bestemmingsplan Velp-Zuid bestond aanleiding om de locatie buiten het bestemmingsplan te houden. De locatie is niet herontwikkeld. De regeling uit het vigerende bestemmingsplan is daarom overgenomen.
uitsnede plankaart bestemmingsplan Velp-Noord
plankaart bestemmingsplan partiële herziening uitbreidingsplan in onderdelen dorp Velp
36. kwekerij Biljoen, Velp (inclusief spuitzone)
Op 26 juni 2007 heeft de raad het bestemmingsplan Velp-Zuid vastgesteld. Tegen dit besluit zijn bedenkingen ingediend bij Gedeputeerde Staten door kwekerij/hoveniersbedrijf Biljoen-Groen-Velp BV aan de Gasthuislaan. Aan enkele bedenkingen is tegemoet gekomen. Gedeputeerde Staten hebben in hun besluit van 14 november 2007 goedkeuring onthouden aan:
De Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State heeft op 17 december 2008 uitspraak gedaan over het ingestelde beroep en heeft het beroep ongegrond verklaard. Aangegeven wordt dat Gedeputeerde Staten terecht goedkeuring hebben onthouden aan het rood omlijnde deel van de plankaart vanwege de aan te houden afstand tot de kwekerij/hovenier, vanwege de spuitzone en vanwege geluidhinder.
In het onderhavige bestemmingsplan zijn de gronden van kwekerij Biljoen, voor zover gelegen in het plangebied, bestemd voor wonen, waarbij tevens kwekerij en hoveniersbedrijf is toegestaan. Daarnaast zijn de gronden voor zover gelegen binnen de spuitzone en waar Gedeputeerde Staten goedkeuring aan hebben onthouden, bestemd voor wonen zonder bouwvlak. Binnen deze zone kunnen derhalve geen nieuwe woningen worden opgericht.
uitsnede plankaart bestemmingsplan Velp-Zuid
uitsnede plankaart bestemmingsplan Oude Jan 1991
37. Stomerij, Velp
Op 26 juni 2007 heeft de raad het bestemmingsplan Velp-Zuid vastgesteld. Tegen dit besluit zijn bedenkingen ingediend bij Gedeputeerde Staten door stomerij Alberts aan de Kerkallee. De stomerij is wegbestemd, terwijl er geen voornemen bestond tot minnelijk verwerven of onteigenen.
Gedeputeerde Staten hebben in hun besluit van 14 november 2007 goedkeuring onthouden aan de rood omlijnde delen van de plankaart.
In het onderhavige bestemmingsplan zijn de gronden gelegen aan Kerkallee 1 en 3 bestemd als 'Gemengd-2'. Volgens de regels is binnen deze bestemming onder andere dienstverlening toegestaan. In artikel 1 'begrippen' is bepaald dat onder dienstverlening onder andere stomerij wordt verstaan. De stomerij is daarmee positief bestemd en dus niet meer wegbestemd.
uitsnede plankaart bestemmingsplan Velp-Zuid
uitsnede plankaart Grintakkers 1985
44. Larensteinselaan, Velp (terrein Hogeschool Larenstein/Helicon)
Bij de vaststelling van bestemmingsplan Velp-Zuid bestond aanleiding om de locatie buiten het bestemmingsplan te houden. De beoogde ontwikkeling was destijds onvoldoende duidelijk om op te nemen in het actualisatie bestemmingsplan. Er hebben zich tot nu toe verschillende ontwikkelingen voorgedaan waarvoor een bestemmingsplanprocedure of vrijstellngsprocedure is gevolgd. Alle vigerende regelingen zijn nu vertaald in het onderhavige bestemmingsplan.
locatie Larenstein inclusief dierenassiel
Onderhavige herziening betreft het bestendigen van bestaande planologische regelgeving en heeft geen gevolgen voor het beleid zoals dat is vastgelegd door het rijk, de provincie of de stadsregio. Evenmin ontstaat er strijdigheid met gemeentelijk beleid.
In de waterparagraaf van de bestemmingsplannen Velp-Noord, Velp-Midden, Velp-Zuid en Landelijk Gebied zijn de waterhuishoudkundige aspecten uitgebreid beschreven. Hierover bestaat overeenstemming met het waterschap Rijn en IJssel.
Het bestemmingsplan dient binnen de planperiode uitvoerbaar te zijn. De uitvoerbaarheid wordt mede onderzocht door het plan te toetsen aan de regelgeving, het beleid van de gemeente en van andere overheden en de uitkomsten van onderzoeken.
Het onderhavige bestemmingsplan legt de regeling vast zoals deze nu van toepassing is volgens vigerende bestemmingsplannen en verleende vrijstellingen. Er vinden geen nieuwe ontwikkelingen plaats.
Gezien de aard van de herziening zijn er geen aspecten in het geding die nader onderzoek vereisen op het gebied van geluid, bodem, milieuzonering, luchtkwaliteit, externe veiligheid, verkeer, water, cultuurhistorie, archeologie, flora en fauna of privaatrechtelijke aspecten.
Een bestemmingsplan is een juridisch instrument waarbij de bouw- en gebruiksmogelijkheden van de grond en de opstallen zijn vastgelegd. Het plan is voor iedereen juridisch bindend: burger, bedrijf of overheid. In de digitale omgeving zijn de bestemming en de daarbij geldende regels reeds gekoppeld. Daarnaast kan gebruik worden gemaakt van een verbeelding op papier. Nadat op de verbeelding de locatie is opgezocht waarover informatie wordt gewenst, kan in de regels worden nagelezen welke mogelijkheden zijn vastgelegd. Uit het samenstel van de verbeelding en de regels blijkt wat wordt toegelaten. De digitale versie is bindend bij een verschil met de papieren versie.
Het onderhavige bestemmingsplan heeft tot doel een juridisch-planologische regeling te scheppen voor de toegestane bebouwing en voor het gebruik van gronden en gebouwen binnen het plangebied. In dit hoofdstuk wordt een toelichting op de systematiek en de inhoud van de verschillende toegekende bestemmingen van het bestemmingsplan gegeven. Bij het opstellen van het bestemmingsplan is aansluiting gezocht bij de in de Wet ruimtelijke ordening en het Besluit ruimtelijke ordening geformuleerde uitgangspunten. Het plan voldoet aan de landelijke standaard voor bestemmingsplannen: de Standaard Vergelijkbare BestemmingsPlannen (SVBP 2012).
De tervisielegging van het ontwerpbestemmingsplan met de daarbij behorende stukken en het ontwerpbesluit, moet worden gepubliceerd waarbij de gelegenheid wordt geboden om zienswijzen in te dienen bij de gemeenteraad. Nadat de gemeenteraad een besluit over de vaststelling van dit bestemmingsplan heeft genomen, ligt het plan wederom ter inzage. Belanghebbenden die een zienswijze hebben ingediend, evenals belanghebbenden die niet kunnen worden verweten geen zienswijze te hebben ingediend, kunnen dan in beroep gaan bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. Tegen de wijzigingen die bij de vaststelling in het bestemmingsplan zijn aangebracht, kan iedere belanghebbende beroep instellen.
De herziening treedt vervolgens daags na afloop van de tervisielegging in werking als geen beroep is ingesteld.
Is wel beroep ingesteld dan treedt de herziening ook in werking, tenzij naast het indienen van een beroepschrift ook om een voorlopige voorziening is gevraagd. De schorsing van de inwerkingtreding eindigt indien de voorlopige voorziening wordt afgewezen. De procedure eindigt met het besluit van de Afdeling bestuursrechtspraak op het beroepschrift.
De verbeelding en de planregels vormen tezamen het juridisch bindend deel van het bestemmingsplan. Ze moeten in samenhang worden bezien en toegepast.
Op de verbeelding wordt aangegeven welke bestemmingen de gronden hebben. Dit gebeurt via een bestemmingsvlak.
In onderhavig bestemmingsplan word(t)(en) de bestemmingen gelegd:
In diverse bestemmingen is per bouwvlak of deel van bouwvlak een maximale goot- en/of bouwhoogte en in een aantal gevallen een maximum aantal bouwlagen vastgelegd. Daarnaast is in bepaalde gevallen een maximaal bebouwingspercentage ten opzichte van het bouwvlak opgenomen.
De planregels zijn verdeeld over vier hoofdstukken:
Hoofdstuk 1 Inleidende regels
In dit hoofdstuk worden begrippen verklaard die in de planregels worden gebruikt (artikel 1). Dit gebeurt om een eenduidige uitleg en toepassing van de planregels te waarborgen. Ook is de wijze waarop gemeten moet worden bij het toepassen van de regels bepaald (artikel 2);
Hoofdstuk 2 Bestemmingsregels
In dit tweede hoofdstuk zijn de bepalingen van de bestemmingen opgenomen. Dit gebeurt in alfabetische volgorde. Per bestemming is het toegestane gebruik geregeld en zijn bouwregels en, eventueel, ook een aanlegvergunningstelsel opgenomen.
Als er dubbelbestemmingen zijn worden die ook in dit hoofdstuk opgenomen. Die komen, ook in alfabetische volgorde, achter de bestemmingsregels. Ieder artikel kent een vaste opzet. Eerst wordt het toegestane gebruik geformuleerd in de bestemmingsomschrijving. Vervolgens zijn bouwregels opgenomen. Aansluitend volgen de (mogelijke) afwijkingsmogelijkheden met betrekking tot de bouw en/of het gebruik.
Belangrijk om te vermelden is dat naast de bestemmingsregels ook in andere regels relevante informatie staat die mede gelezen en geïnterpreteerd moeten worden. Alleen zo ontstaat een volledig beeld van hetgeen is geregeld.
Toegespitst op onderhavig plan wordt hier het volgende opgemerkt:
Hoofdstuk 3 Algemene regels
In dit hoofdstuk zijn regels opgenomen met een algemeen karakter. Ze gelden dus voor het hele plan. Denk aan de anti-dubbeltelregel, algemene bouwregels,de algemene gebruiksregels en de regels met betrekking tot mogelijke afwijkingen. De (bestemmings) regels moeten altijd in samenhang met de algemene regels worden gelezen vóórdat op basis van de bestemmingregels interpretaties worden verricht.
Hoofdstuk 4 Overgangs- en slotregels
In het laatste hoofdstuk wordt het overgangsrecht geregeld en wordt bepaald hoe het bestemmingsplan heet (de slotregel).
Om te beoordelen of een ontwikkeling kan worden gerealiseerd, is het soms niet voldoende om alleen af te gaan op de inhoud van het bestemmingsplan. Ook indien het bestemmingsplan een ontwikkeling toestaat, kan het voorkomen dat andere regelgeving of dat gesloten verdragen de daadwerkelijke uitvoering verhinderen of pas na bijvoorbeeld vergunningverlening of onderzoek mogelijk maken.
De kaders die het bestemmingsplan biedt ten aanzien van nieuwe bouwmogelijkheden/bouwplaninitiatieven, bieden geen garantie voor de te verlenen omgevingsvergunning voor het bouwen. Bouwplannen zullen naast de toets aan onderhavig bestemmingsplan tevens worden getoetst aan, en dienen te voldoen aan, zowel het landelijke Bouwbesluit als de bouwverordening (vastgesteld door de gemeenteraad). Waarbij de (onafhankelijke) welstandscommissie adviseert of het bouwplan op basis van de Welstandsnota (vastgesteld door de gemeenteraad) voldoet aan redelijke eisen van welstand.
Bij de voorbereiding van een bestemmingsplan dient op grond van artikel 3.1.6 van het Besluit ruimtelijke ordening (Bro) in de plantoelichting van een bestemmingsplan minimaal inzicht te worden gegeven in de economische uitvoerbaarheid van het plan. Tevens bestaat de verplichting om, indien sprake is van ontwikkelingen waarvoor de gemeente redelijkerwijs kosten moet maken (bijvoorbeeld voor de aanleg van voorzieningen van openbaar nut, en de plankosten), deze kosten moeten worden verhaald op de initiatiefnemer c.q. ontwikkelaar. Een en ander dient te worden vastgelegd in privaatrechtelijke overeenkomsten met iedere grondeigenaar. Als er met een grondeigenaar geen overeenkomst is gesloten en het kostenverhaal niet anderszins is verzekerd, dient een exploitatieplan te worden opgesteld welke
tegelijkertijd met het bestemmingsplan moet worden vastgesteld.
In het bestemmingsplan worden, in planologische zin, geen nieuwe ontwikkelingen mogelijk gemaakt waarvoor een kostenverhaalsverplichting geldt.
Het bestemmingsplan betreft een actualisering van een aantal verouderde
bestemmingsplannen, waarbij het juridisch en planologisch instrumentarium is geactualiseerd. Met betrekking tot de realisering van dit plan bestaan er voor de gemeente geen kosten in de exploitatiesfeer. Gezien het voorgaande wordt het plan financieel uitvoerbaar
Het provinciale beleid omtrent de toepassing van de instrumenten die de provincie heeft ingevolge de Wet ruimtelijke ordening geeft aan dat plannen van lokaal belang niet voor overleg behoeven te worden aangeboden. Ook gezien de aard van het bestemmingsplan bestaat hiertoe geen aanleiding.
De gemeentelijke inspraakverordening schrijft geen inspraak voor. Gezien het vorenstaande is geen aanleiding gevonden om onverplicht inspraak te geven.
Het ontwerpbestemmingsplan heeft met het ontwerpbesluit van 7 maart 2013 tot en met 17 april 2013 voor een ieder ter inzage gelegen. De tervisielegging is bekendgemaakt op 6 maart 2013 in een huis-aan-huis blad, de Staatscourant en op de gemeentelijke website www.rheden.nl.
Via www.ruimtelijkeplannen.nl kon het ontwerp bestemmingsplan en bijbehorende stukken worden ingezien en worden gedownload. De verbeelding op papier lag tevens ter inzage in het gemeentehuis en in het gemeentelijk informatiecentrum te Velp.
De beantwoording van de ingediende zienswijzen is opgenomen in een bijlage bij het raadsbesluit omtrent de vaststelling van het bestemmingsplan.