direct naar inhoud van 5.5 Geluid
Plan: Putten Centrum
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0273.BP62113-0003

5.5 Geluid

Algemeen
Per 1 januari 2007 is de gewijzigde Wet geluidhinder (Wgh) in werking getreden. Deze vervangt de gelijknamige wet die stamt uit 1980. Hierin staat dat voor een bestemmingsplan inzichtelijk moet worden gemaakt welke geluidsbronnen in het gebied aanwezig zijn en wat de geluidsbelasting is voor woningen en andere gevoelige bestemmingen. Onder geluidsgevoelige bestemmingen worden verstaan:

  • woningen;
  • onderwijsgebouwen;
  • ziekenhuizen en verpleeghuizen;
  • bij algemene maatregel van bestuur aan te wijzen andere gezondheidszorggebouwen dan ziekenhuizen en verpleeghuizen (verzorgingstehuizen, psychiatrische inrichtingen, medische centra, poliklinieken en medische kinderdagverblijven);
  • terreinen die behoren bij andere gezondheidsgebouwen dan algemene, categorale of academische ziekenhuizen, alsmede verpleeghuizen, voor zover deze bestemd zijn of worden gebruikt voor de in die gebouwen verleende zorg;
  • woonwagenstandplaatsen.

Op basis van de Wet geluidhinder (Wgh) zijn er drie geluidsbronnen waarmee bij de vaststelling van bestemmingsplannen rekening gehouden dient te worden: wegverkeer-, railverkeer- en industrielawaai. Het plangebied is gelegen binnen de invloedssfeer van verkeerswegen en een industrieterrein.

5.5.1 Wegverkeerlawaai

Algemeen
Artikel 76 Wgh verplicht ertoe om bij de vaststelling van een bestemmingsplan dat betrekking heeft op gronden binnen een geluidzone ter zake van de geluidsbelasting van de gevel van geprojecteerde geluidsgevoelige bestemmingen (zoals woningen) de grenswaarden uit de Wgh in acht te nemen. Bij het voorbereiden van de vaststelling van een bestemmingsplan moet akoestisch onderzoek worden gedaan naar die geluidsbelasting.

Op grond van artikel 74 Wgh heeft iedere weg van rechtswege een geluidzone, met uitzondering van:

  • wegen die liggen binnen een tot woonerf bestemd gebied;
  • wegen waarop een wettelijke snelheid geldt van ten hoogste 30 kilometer per uur.

Een geluidszone is een aandachtsgebied dat zich aan weerszijden van een weg even ver uit de as uitstrekt en waar een onderzoeksplicht van toepassing is in het kader ven de Wgh, indien daarbinnen sprake is van, onder andere, oprichting of wijziging van gevoelige bestemmingen (waaronder woningen). De ruimte boven en onder een weg hoort eveneens tot de geluidszone van een weg.

Plangebied
Het plangebied ligt gedeeltelijk binnen de wettelijke geluidzones van de N303 Harderwijk – Bedrijventerrein De Harselaar en de N798 Harderwijk – Nijkerk. Daarnaast liggen in het plangebied de wegen Engweg en Brinkstraat met een geluidzone. De overige wegen in het plangebied hebben een 30 km / uur status en hebben derhalve geen wettelijke geluidzone. In het plangebied ligt geen contour vanwege industrielawaai.

Indien er nieuwe woningen of andere geluidgevoelige bestemmingen binnen de geluidzones gerealiseerd kunnen worden, dient er akoestisch onderzoek plaats te vinden. Er zal dan bepaald moeten worden waar de 48 dB contour ligt.

5.5.2 Industrielawaai

In het bestemmingsplan is geen sprake van een nieuwe of gewijzigde situatie aangaande geluidsproducerende bronnen. Het bestemmingsplan legt enkel de huidige situatie vast.
Derhalve kan gesteld worden dat het aspect geluid geen beperking vormt voor het bestemmingsplan.