Plan: | Veegplan 2020 |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0269.VP001-VG01 |
In de bestemmingsplannen 'Buitengebied 2007', 'Wezep Noord 2009' en 'Oldebroek Dorp 2009' van de gemeente Oldebroek gelden voor zeven locaties bestemmingen die niet corresponderen met het feitelijk gebruik van de gronden. De gemeente Oldebroek is voornemens deze situatie te herstellen door de locaties te voorzien van bestemmingen die passend zijn bij het feitelijk gebruik. Daarvoor is voorliggende partiële herziening opgesteld.
In dit document wordt dit toegelicht en gemotiveerd waarom dat kan volgens de Wet ruimtelijke ordening (Wro).
De locaties zijn gelegen in de gemeente Oldebroek. Bijgevoegde afbeelding toont globaal de ligging van de locaties in de omgeving.
De ligging van de deellocaties en de omgeving (bron: openstreetmaps.nl)
Het betreft de volgende zeven locaties:
In het vervolg van dit hoofdstuk volgt een beschrijving van de huidige planologische situatie van de zes locaties. Hoofdstuk 2 bevat een beschrijving van de gewenste herziening per deellocatie. Daarna wordt in hoofdstuk 3 ingegaan op het relevante Rijks-, provinciale-, en gemeentelijke beleid. In hoofdstuk 4 wordt de haalbaarheid van het project getoetst op grond van het geldende beleid en (milieu)wetgeving. Ook wordt ingegaan op de economische haalbaarheid van het plan. Hoofdstuk 5 geeft een toelichting op de juridische opzet van het plan. Tot slot gaat hoofdstuk 6 in op de wijze hoe burgers en andere belanghebbenden betrokken zijn bij het plan (maatschappelijke uitvoerbaarheid). Hierin zijn de uitkomsten van inspraak, vooroverleg en zienswijzen opgenomen
Ter plaatse van de zeven locaties uit deze herziening gelden drie relevante bestemmingsplannen, te weten het bestemmingsplan 'Buitengebied 2007' voor de locaties aan de Engelandsweg, beide locaties aan de Bovenheigraaf, de Bovendwarsweg en de Oostendorperstraatweg, het bestemmingsplan 'Wezep Noord 2009' ter plaatse van de locatie aan de Zuiderzeestraatweg en het bestemmingsplan ''Oldebroek Dorp 2009'' ter plaatse van de locatie aan de Rustenburgsweg 59-61 in Oldebroek.
Het bestemmingsplan 'Buitengebied 2007' is vastgesteld door de gemeente Oldebroek op 15 december 2009. In 2012 heeft er een administratieve correctie plaatsgevonden op dit bestemmingsplan, deze correctie is echter niet van betekenis geweest voor de locaties uit deze herziening. Het bestemmingsplan 'Wezep Noord 2009' is vastgesteld op 16 november 2010 en het bestemmingsplan ''Olderbroek Dorp 2009 '' op 28 juni 2011.
Per locatie is in het vervolg van deze paragraaf de huidige planologische situatie beschreven.
Ter plaatse van de locatie aan de Engelandsweg 31 geldt het bestemmingsplan 'Buitengebied 2007'. Binnen het plangebied liggen de bestemmingen 'Wonen - 1' en 'Natuur - 1'. Over de gehele bestemming 'Wonen - 1' ligt een bouwvlak. Verder geldt voor het gehele plangebied de dubbelbestemming 'Waarde - Archeologie 2'.
Uitsnede van het bestemmingsplan 'Buitengebied 2007' (bron: ruimtelijkeplannen.nl)
Ter plaatse van de locatie aan de Zuiderzeestraatweg 484 geldt het bestemmingsplan 'Wezep Noord 2009'. Het plangebied heeft de enkelbestemming 'Horeca - 2', met daarbinnen op een deel van het plangebied een bouwvlak. Ook geldt er de dubbelbestemming 'Waarde - Archeologie'.
Uitsnede van het bestemmingsplan 'Wezep Noord 2009' (bron: ruimtelijkeplannen.nl)
Ter plaatse van de locatie aan de Bovenheigraaf 77 en 77A geldt het bestemmingsplan 'Buitengebied 2007'. Dit gebied heeft de enkelbestemmingen 'Bedrijf - 1' met bouwvlak en 'Bos'. Verder heeft het gebied de dubbelbestemming 'Waarde - Archeologie 2'.
Uitsnede van het bestemmingsplan 'Buitengebied 2007' (bron: ruimtelijkeplannen.nl)
Ter plaatse van de locatie aan de Bovendwarsweg 64 geldt het bestemmingsplan 'Buitengebied 2007'. De voorste delen van deze locatie hebben de enkelbestemming 'Wonen - 3' met daarbinnen een bouwvlak.
De gronden daarachter hebben een enkelbestemming 'Agrarisch - 2' met daarbinnen een functieaanduiding 'specifieke vorm van agrarisch - kampeerterrein 3'. Over het hele gebied gelden verder de dubbelbestemming 'Waarde - Archeologie 2' en de gebiedsaanduiding 'vrijwaringszone - radar'.
Uitsnede van het bestemmingsplan 'Buitengebied 2007' (bron: ruimtelijkeplannen.nl)
Ter plaatse van deze locatie geldt het bestemmingsplan 'Buitengebied 2007'.
De westelijke gronden hebben de enkelbestemming 'Wonen - 1' met daarbinnen en bouwvlak.
Ter plaatse van de oostelijke strook geldt de enkelbestemming 'Agrarisch - 2'. Verder gelden de dubbelbestemming 'Archeologie 2' en de gebiedsaanduiding 'vrijwaringszone - radar'.
Uitsnede van het bestemmingsplan 'Buitengebied 2007' (bron: ruimtelijkeplannen.nl)
Ter plaatse van de locatie aan de Bovenheigraaf 133 en 133A geldt het bestemmingsplan 'Buitengebied 2007'.
Binnen dit deel van het plangebied geldt de enkelbestemming 'Bedrijf - 1' met daarbinnen een bouwvlak. Verder geldt de dubbelbestemming 'Waarde - Archeologie 2'.
Uitsnede van het bestemmingsplan 'Buitengebied 2007' (bron: ruimtelijkeplannen.nl)
Ter plaatse van deze locatie geldt het bestemmingsplan ''Oldebroek Dorp 2009'' uit juni 2011. Binnen het plangebied geldt de bestemming 'Bedrijf - 1' met bouwvlak. Verder gelden voor het hele plangebied de dubbelbestemming 'Waarde - Archeologie' en de functieaanduiding 'specifieke vorm van bedrijf - bouwbedrijf'.
Uitsnede van het bestemmingsplan 'Oldebroek Dorp 2009' (bron: ruimtelijkeplannen.nl)
In dit hoofdstuk wordt, mede op basis van een korte toelichting van het feitelijk gebruik van de gronden, de inhoud van de herziening per locatie toegelicht.
Engelandsweg 31, Wezep
De locatie aan de Engelandsweg ligt in het buitengebied van Wezep, kadastraal bekend als F4032, 4034, 4618 en 4619. In de bosrijke omgeving staat een vrijstaande woning en een bijbehorende langgerekte schuur net ten westen van de woning. De overige gronden zijn in gebruik als tuin bij de woning of als weiland. De gronden ter plaatse van de schuur, de paardenbak en de stapmolen vallen op basis van het bestemmingsplan 'Buitengebied 2007' buiten de woonbestemming en het bijbehorende bouwvlak. De weilanden daarnaast zijn al die tijd in agrarisch gebruik geweest. Echter zijn deze gronden niet als zodanig bestemd in het bestemmingsplan 'Buitengebied 2007'.
Middels voorliggende herziening wordt de bestaande woonbestemming gecorrigeerd en wordt de bestemming agrarisch toegevoegd in lijn met een toezegging van de gemeente aan de eigenaar van de gronden ten tijden van het opstellen van het vigerende bestemmingsplan 'Buitengebied 2007'. Voorliggende herziening geeft uitvoering aan de gemeentelijke toezegging van destijds om de gronden te bestemmen naar wonen en agrarisch, conform het feitelijk gebruik.
De locatie aan de Engelandsweg 31 te Wezep (bron: googlemaps.nl)
Zuiderzeestraatweg 484, Wezep
De locatie aan de Zuiderzeestraatweg, kadastraal bekend als M - 6643, 5444, 5443, ligt in de kern Wezep. Binnen het gebied staat een woning die in gebruik is als reguliere burgerwoning. Op de locatie rust echter een horecabestemming, die in 2000 op basis van het bestemmingsplan 'Centrumgebied Wezep-Noord' foutief is toegekend. Voorliggende herziening herstelt de planologische situatie door de locatie van een woonbestemming te voorzien, conform het feitelijk gebruik. Het bestaande bouwvlak is verkleind in lijn met de systematiek van woonbestemmingen uit de omgeving. Ook is de bestemming 'Tuin' opgenomen tussen de voorgevel van de woning en de Zuiderzeestraatweg.
De locatie aan de Zuiderzeestraatweg in Wezep (bron: googlemaps.nl)
Bovenheigraaf 77 en 77A, 't Loo
Aan de locatie aan de Bovenheigraaf, kadastraal bekend als L - 5631, 5883, 5884, 6026, staat een hoofdgebouw op korte afstand tot de weg. Binnen dit hoofdgebouw zijn twee bedrijfswoningen aanwezig. Achter dit hoofdgebouw ligt een diepe tuin. Door een kadastrale herverdeling in het verleden zijn de gronden van het gebied niet conform het feitelijk gebruik bestemd. Deze herziening herstelt de situatie door het plangebied om te zetten naar een reguliere woonbestemming.
De locatie aan de Bovenheigraaf 77 en 77A in 't Loo (bron: googlemaps.nl)
Bovendwarsweg 64, Oldebroek
Aan de locatie aan de Bovendwarsweg in het buitengebied van Oldebroek, kadastraal bekend als AK - 198, staat een reguliere burgerwoning. Voorliggende herziening verlengd de bestaande woonbestemming in noordelijke richting ter plaatse van de gronden die feitelijk tot het woonperceel behoren. De overige gronden van het plangebied krijgen of behouden een agrarische functie ten behoeve van de reeds vergunde kleinschalige minicamping die achter de woning is voorzien.
De locatie aan de Bovendwarsweg 64, Oldebroek (bron: googlemaps.nl)
Gewenste situatie woonbestemming op basis van het bestemmingsplan 'Buitengebied Oldebroek-Zuid' uit 2004 (bron: gemeente Oldebroek)
Oostendorperstraatweg 72, Oosterwolde
Binnen dit deel van het plangebied aan de Oostendorperstraatweg 72 in Oosterwolde, kadastraal bekend als AH - 727, staat een burgerwoning met bijgebouw. De gronden rondom de woning zijn verder ingericht als tuin. Aan de westkant ligt een strook weiland. Voorliggende herziening voorziet in een herverdeling van de bestemmingen wonen en agrarisch door de woonbestemming alleen op te nemen op de gronden die feitelijk tot het woonerf toebehoren. Het gaat om de woning, omliggende bouwwerken waaronder een nieuwe schuur en de tuin. De overige gronden krijgen of behouden de agrarische functie. Ruimtelijk gezien heeft deze herverdeling geen effect. In de bestaande situatie is reeds het maximale oppervlak aan bebouwing gerealiseerd. Deze wijziging voorziet daarmee niet in extra bouwmogelijkheden binnen de locatie.
De locatie aan de Oostendorperstraatweg 72, Oosterwolde (bron: googlemaps.nl)
Bovenheigraaf 133 en 133a, Wezep
Ter plaatse van het plangebied aan de Bovenheigraaf liggen naast elkaar een bedrijf en een woning.
Het gaat om de percelen, kadastraal bekend F3447 (Bovenheigraaf 133, de woning) en F 3446 (Bovenheigraaf 133A, het bedrijfspand). De huidige planologische situatie doet vermoeden dat de bestaande woning als bedrijfswoning onderdeel uitmaakt van het bedrijf. Dit is echter niet het geval. De woning en het bedrijf hebben geen relatie met elkaar. Voorliggende herziening geeft de gronden ter plaatse van de woning een reguliere woonbestemming. Ter plaatse van het bedrijf wordt tevens door een passende aanduiding het vestigen van een bedrijfswoning uitgesloten.
De locatie aan de Bovenheigraaf 133 en 133A te Wezep (bron: googlemaps.nl)
Rustenburgsweg 59-61
Ten tijden van het opstellen van het nieuwe bestemmingsplan 'Oldebroek, Rustenburgsweg 59-61 en 102A' in juli 2019 is er abusievelijk een strook grond ten westen van de nieuwe woonlocatie aan de Rustenburgsweg 59-61 niet meegenomen binnen het nieuwe plangebied. Als gevolg daarvan geldt er ter plaatse van deze strook een bedrijfsbestemming. Voorliggende herziening voorziet in het herstellen van deze situatie door de bestemming om te zetten naar wonen, in lijn met de bestemming van de aangrenzende woonlocatie.
De locatie van het stuk grond waar nog een bedrijfsbestemming op rust (bron: ruimtelijkeplannen.nl)
Voorliggende herziening herstelt de planologische situatie voor een zevental locaties naar een nieuwe planologische situatie conform het huidige gebruik van de gronden. De herziening heeft ten opzichte van de huidige planologische kaders geen noemenswaardig ruimtelijk effect op de omgeving. Voor alle locaties geldt, met uitzondering van de locatie aan de Engelandsweg 31, dat de nieuwe ruimtelijke kaders door het ontbreken van een noemenswaardig ruimtelijk effect, passend zijn binnen het beleidskader zoals opgenomen in de vigerende bestemmingsplannen. In het vervolg van dit hoofdstuk wordt de herziening aan de Engelandsweg 31 getoetst aan de omgevingsverordening Gelderland in het kader van een nieuwe ontwikkeling binnen de 'Groene ontwikkelingszone' en ''GNN'. Voor de overige locaties geldt dat een nadere beoordeling van het plan aan de hand van het rijks-, provinciaal-en gemeentelijk beleid achterwegen is gelaten.
Omgevingsverordening Gelderland
Het herstellen van de bestemmingen voor de gronden aan de Engelandsweg 31 (zie voor de achtergrond hoofdstuk 2) heeft als gevolg dat de woon- en agrarische bestemmingen worden gecorrigeerd conform een eerdere gemeentelijke toezegging. De correctie van de woonbestemming vindt nagenoeg volledig plaats binnen de contouren van de 'Groene ontwikkelingszone'. De recent vergunde uitbreiding van de woning valt voor een beperkt deel binnen GNN. Ook de bestaande weilanden liggen binnen het GNN.
Voorliggende herziening voorziet enkel in het planologisch verankeren van het bestaand gebruik en de reeds vergunde uitbreiding van de bestaande woning. Vanwege de bestaande opstallen op het woonperceel in relatie tot het maximale toegestane oppervlak aan bouwwerken binnen de woonbestemming, zorgt de correctie niet tot extra bouwmogelijkheden. Op voorhand kan daardoor worden gesteld dat de kernkwaliteiten van de 'Doornspijksche en Oldebroeksche Heide' geenszins worden aangetast en in stand blijven conform de huidige situatie.
Het plan past binnen het rijks-, provinciaal-, en gemeentelijk beleid.
De uitvoerbaarheid van een bestemmingsplan moet als gevolg van het Besluit ruimtelijke ordening (Bro) aangetoond worden (artikel 3.1.6 van het Bro). Daaronder valt zowel de onderzoeksverplichting naar verschillende ruimtelijk relevante aspecten (geluid, bodem, etc.) als ook de economische uitvoerbaarheid van het plan.
Voorliggende herziening zorgt ten opzichte van de geldende planologische kaders niet voor een extra ruimtelijk effect op de omgeving. Ter plaatse van de zeven locaties wordt de planologische situatie herstelt conform het feitelijk gebruik van de gronden. Door het ontbreken van enig ruimtelijk effect door het in stand houden van het feitelijk gebruik van de gronden kan in algemene zin worden geconcludeerd dat vanuit de haalbaarheidsaspecten 'bodem', 'luchtkwaliteit', 'geluid', 'geur', 'milieuzonering', 'externe veiligheid', 'ecologie', 'water', 'archeologie & cultuurhistorie' en 'verkeer' voorliggende herziening uitvoerbaar is. De bestemmingswijziging van bedrijf naar wonen voor de locatie aan de Bovenheigraaf 77 en 77A vraagt wel om een specifieke toelichting vanuit het aspect bodem. Voor de locaties Zuiderzeestraatweg 484, Bovenheigraaf 133 en 133a en Bovendwarsweg 6 volgt een toelichting op het aspect milieuzonering en voor de Engelandsweg komt het aspect ecologie aan bod.
Op grond van de Wet Bodembescherming (Wbb) moet aangetoond worden dat de kwaliteit van de bodem en het grondwater in het plangebied in overeenstemming zijn met het beoogde gebruik. De bodemkwaliteit kan namelijk van invloed zijn op de beoogde functie van het plangebied. Bij een functiewijziging zal in veel gevallen een specifiek bodemonderzoek moeten worden uitgevoerd.
Planspecifiek
Vanwege de bestemmingswijziging naar wonen ter plaatse van de locatie aan de Bovenheigraaf 77/77a is een verkennend bodemonderzoek uitgevoerd, zie bijlage 1. Bij het ongewijzigde huidige woongebruik zal de huidige milieuhygiënische bodemkwaliteit niet tot gebruiksbeperkingen of gezondheidsrisico's leiden. Ook bij het eventueel aanvragen van een omgevingsvergunning voor het bouwen in de nabije toekomst zullen, met het huidige beleid en de huidige normen, de aangetoonde verontreinigingen geen bezwaar vormen. Daarom bestaan er met berekking tot de milieugygiënische kwaliteit van de bodem, geen belemmeringen voor de bestemmingsplanwijziging voor de onderzoekslocatie.
Het initiatief is uitvoerbaar vanuit het aspect bodem.
Milieuzonering is het aanbrengen van een ruimtelijke scheiding tussen milieubelastende en milieugevoelige functies. Doel is om bij het opstellen van een ruimtelijk plan een goed en veilig leefklimaat te waarborgen, maar tegelijkertijd ook aan bedrijven voldoende milieuruimte te bieden voor het uitoefenen van hun activiteiten.
De mate waarin bedrijven invloed hebben op hun omgeving is afhankelijk van de aard van de bedrijvigheid en de afstand tot een gevoelige bestemming. Milieugevoelige bestemmingen zijn gebouwen en terreinen die naar hun aard bestemd zijn voor het verblijf van personen gedurende de dag of nacht of een gedeelte daarvan (bijvoorbeeld woningen). Daarnaast kunnen ook landelijke gebieden en/of andere landschappen belangrijk zijn bij een zonering tot andere, minder gevoelige, functies zoals bedrijven.
Milieuzonering heeft betrekking op aspecten met een ruimtelijke dimensie, zoals geluid, geur, gevaar en stof. De mate van belasting, en daarmee de gewenste aan te houden afstand, kan per aspect en per bedrijfstype en verschillen. In de publicatie 'Bedrijven en Milieuzonering' van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) is een lijst opgenomen met daarin de minimale richtafstanden tussen een gevoelige bestemming en bedrijven. Van deze richtafstanden kan worden afgeweken, mits wordt onderbouwd waarom de feitelijke milieuhinder als minder belastend wordt gezien.
Het belang van milieuzonering wordt steeds groter aangezien functiemenging steeds vaker voorkomt. Hierbij is het motto: 'scheiden waar het moet, mengen waar het kan'.
Planspecifiek
Locatie Zuiderzeestraatweg 484, Wezep
De bestaande bedrijfswoning wordt als gevolg van voorliggende herziening gescheiden van het naastgelegen horecabedrijf. De planologische status van de woning verandert daardoor van een bedrijfswoning naar een reguliere woning. Vanuit milieuzonering geniet de woning geen bescherming meer tegen eventuele hinder van de horecagelegenheid. Er is daarom getoetst of er sprake is van een goed woon- en leefklimaat. Door een verscheidenheid aan functies is de omgeving aan te merken als gemengd gebied, waardoor er getoetst kan worden aan de richtafstanden van één lagere milieucategorie.
In de publicatie 'Bedrijven en milieuzonering' van de VNG valt een horecagelegenheid onder de post 'Restaurants, cafetaria's, snackbars, ijssalons met eigen ijsbereiding, viskramen e.d.', met een bijbehorende standaard milieucategorie 1 en een maximale richtafstand van 10 m. Vanwege het gemengde gebied komt de richtafstand te vervallen. De dichtstbijzijnde bedrijfsbebouwing van de horecagelegenheid ligt op 13 m waarmee wordt voldaan aan de richtafstand. Voorliggend plan voorziet daarnaast in herbouwmogelijkheden die beperkt blijven tot de huidige plek van de woning. Daarmee is planologisch verankerd dat er, nu en in de toekomst, sprake is van een goed woon- en leefklimaat en dat de horecagelegenheid niet wordt belemmerd in de bedrijfsvoering. In de directe liggen geen andere inrichtingen of bedrijven.
Het initiatief is uitvoerbaar vanuit het aspect milieuzonering.
Bovenheigraaf 133, Wezep
Ook op deze locatie wordt een bedrijfswoning losgekoppeld van het bedrijf (autobandenservice). In het vigerende bestemmingsplan 'Buitengebied 2007' is het bestaande bedrijf volledig omringd door reguliere woningen. Vanuit de wederzijdse werking dienen het bedrijf en de aangrenzende woningen in de bestaande situatie al rekening met elkaar te houden. De functiewijziging van de bedrijfswoning naar een reguliere woning verandert daar niets aan. De conclusie luidt dat er sprake is van een goed woon- en leefklimaat en dat het bedrijf niet wordt gehinderd in de bedrijfsmogelijkheden.
Bovendwarsweg 64, Oldebroek
In de staat van bedrijfsactiviteiten behorende bij de publicatie 'Bedrijven en Milieuzonering' is een kleinschalig kampeerterrein niet opgenomen. Deze zou gelijk kunnen worden gesteld met de categorie 'kampeerterrein, vakantiecentra, e.d. (met keuken). Voor deze activiteiten is een milieucategorie 3.1 van toepassing, met een bijbehorende minimale richtafstand van 50 m op basis van geluid.
Binnen een afstand van 50 m liggen geen woningen uit de omgeving. Geconcludeerd wordt dat ten gevolge van het voornemen voor omwonenden geen sprake zal zijn van een onevenredige aantasting van het woon- en leefklimaat. Het kleinschalige kampeerterrein voorziet ook niet in het toevoegen van gevoelige objecten. Het voornemen zorgt daarom ook niet voor beperkingen voor de bedrijfsvoering van omliggende (agrarische) bedrijven.
Het initiatief is uitvoerbaar vanuit het aspect milieuzonering.
Bij ruimtelijke ingrepen dient rekening te worden gehouden met de natuurwaarden ter plaatse. Per 01-01-2017 zijn de Natuurbeschermingswet 1998, de Flora en faunawet en de Boswet opgegaan in de nieuwe Wet natuurbescherming. De Wet natuurbescherming beschermt natuurgebieden, inheemse soorten en het bosopstanden in Nederland.
Gebiedsbescherming
In de Wet natuurbescherming worden de zogenoemde Natura 2000-gebieden beschermd. Natura 2000 is de overkoepelende naam voor gebieden die worden beschermd vanuit de Vogel- en Habitatrichtlijn. Volgens deze Europese richtlijnen moeten lidstaten specifieke diersoorten en hun natuurlijke leefomgeving (habitat) beschermen om de biodiversiteit te behouden. Natura 2000-gebieden kennen een zogenaamde 'externe werking'. Dit betekent dat ontwikkelingen die buiten de begrenzing van de Natura 2000-gebieden gelegen zijn, ook getoetst moeten worden of er significant negatieve effecten optreden op het betreffende gebied.
Soortenbescherming
Een hoofdstuk in de Wet natuurbescherming regelt de bescherming van de in het wild voorkomende inheemse planten en dieren: de soortenbescherming. De wet richt zich vooral op het in stand houden van populaties van soorten die bescherming behoeven. In de wet zijn algemene en specifieke verboden vastgelegd ten aanzien van beschermde dier- en plantensoorten. Bekeken moet worden in hoeverre ruimtelijke plannen negatieve gevolgen hebben op beschermde dier- en plantensoorten en of er compenserende of mitigerende maatregelen genomen moeten worden. De wet geeft de mogelijkheid aan provincies om voor een bepaald aantal soorten via een verordening een algemene vrijstelling op bepaalde verbodsbepalingen te geven.
Daarnaast geldt voor iedereen in Nederland altijd, dus ook los van het voorliggende beoogde ruimtelijke project, dat de zorgplicht nageleefd moet worden bij het verrichten van werkzaamheden. Voor menige soort geldt dat indien deze zorgplicht nagekomen wordt een bepaald beoogd project uitvoerbaar is.
Planspecifiek
Het woonperceel aan de Engelandsweg ligt voor een deel binnen het Natura 2000-gebied 'Veluwe'. Voorliggende herziening voorziet in een beperkte correctie van de woon- en agrarische functie ter plaatse van de gronden die nu al tot het woonperceel of het weiland behoren maar tijdens het opstellen van het vigerende bestemmingsplan 'Buitengebied 2007' abusievelijk niet als zodanig zijn bestemd. Voorliggende herziening voorziet niet in nieuwe ontwikkelingen of bouwmogelijkheden binnen de locatie maar herstelt enkel de planologische situatie door deze te corrigeren naar het feitelijk gebruik. Door het ontbreken van nieuwe ontwikkelingen zijn negatieve effecten op de instandhoudingsdoelstellingen van Natura 2000-gebied 'Veluwe' op voorhand uit te sluiten.
De uitvoerbaarheid van het initiatief voor ecologie is hiermee aangetoond.
Bij de voorbereiding van een bestemmingsplan dient, op grond van artikel 3.1.6 lid 1, sub f van het Bro, onderzoek plaats te vinden naar de (economische) uitvoerbaarheid van het plan. In principe dient bij vaststelling van een ruimtelijk besluit tevens een exploitatieplan vastgesteld te worden om verhaal van plankosten zeker te stellen. Op basis van 'afdeling 6.4 grondexploitatie', artikel 6.12, lid 2 van de Wro kan de gemeenteraad bij het besluit tot vaststelling van het bestemmingsplan echter besluiten geen exploitatieplan vast te stellen indien:
Planspecifiek
De gemeente Oldebroek is initiatiefnemer van voorliggende partiële herziening. Een bouwplan ontbreekt en daarmee ook de ontwikkelingskosten. Eventuele planschade is voor rekening van de gemeente. Op basis van het voorgaande kan geconcludeerd worden dat het plan economisch uitvoerbaar is.
Het bestemmingsplan is opgezet volgens de in de Wet ruimtelijke ordening opgenomen standaardvorm van de Standaard Vergelijkbare Bestemmingplannen 2012 (SVBP 2012).
Het bestemmingsplan bestaat uit een verbeelding, planregels en een toelichting. De verbeelding en de planregels vormen samen het juridisch bindende gedeelte van het bestemmingsplan. Beide planonderdelen dienen in onderlinge samenhang te worden bezien en toegepast. Op de verbeelding zijn de bestemmingen aangewezen. Aan deze bestemmingen zijn bouwregels en regels betreffende het gebruik gekoppeld.
De toelichting heeft geen rechtskracht, maar is wel een belangrijk onderdeel van het plan. De toelichting geeft een weergave van de beweegredenen, de onderzoeksresultaten en de beleidsuitgangspunten die aan dit plan ten grondslag liggen. De toelichting is van wezenlijk belang voor een juiste interpretatie en toepassing.
Daarnaast maken ook eventuele bijlagen onlosmakelijk onderdeel uit van het bestemmingsplan.
Verbeelding
De verbeelding is een digitale kaart, waarop bestemmingen en aanduidingen zijn weergegeven. Aanduidingen worden gebruikt om bepaalde zaken specifieker te regelen, bijvoorbeeld in de vorm van gebiedsaanduidingen, bouwaanduidingen, bouwvlakken, functieaanduidingen etc.
Voor de analoge verbeelding is gebruik gemaakt van een digitale ondergrond (Grootschalige Basiskaart en/of kadastrale kaart). Daar waar een verschil is tussen de digitale en de analoge verbeelding, is de digitale versie leidend.
Regels
De planregels zijn standaard onderverdeeld in vier hoofdstukken.
Voorliggend bestemmingsplan kent drie verschillende woonbestemmingen. Voor de locaties aan de Rustenburgsweg 59-61 in Oldebroek (Wonen) en de Zuiderzeestraatweg 484 in de kern Wezep (Wonen - 1) zijn in voorliggend plan de woonbestemmingen overgenomen conform de vigerende planologische situaties ter plaatse. De overige locaties maken onderdeel uit van het bestemmingsplan 'Buitengebied 2007'. In dat bestemmingsplan zijn meerdere woonbestemmingen opgenomen, waarvan voor dit plan 'Wonen - 1', 'Wonen - 2' en 'Wonen - 3' relevant zijn. Om de leesbaarheid van voorliggende herziening ten goede te komen zijn deze drie woonbestemmingen samengevoegd tot één woonbestemming 'Wonen - 2'. Daarin is één gezamenlijke bouwregeling opgenomen met aanvullend enkele afwijkingen die middels maatvoeringsaanduidingen op de verbeelding zijn aangegeven. Op die manier blijft voor elke deellocatie de bestemmingsregeling van het vigerende bestemmingsplan van kracht.
Het zelfde geldt voor de bestemmingen 'Waarde - Archeologie 2' uit het bestemmingsplan 'Buitengebied 2007' en 'Waarde - Archeologie' uit de twee andere vigerende bestemmingsplannen uit de kernen. De regeling van beiden dubbelbestemmingen is identiek en daarom samengevoegd tot de dubbelbestemming 'Waarde - Archeologie'.
De zeven locaties krijgen als gevolg van voorliggende partiële herziening de volgende bestemmingen:
Engelandsweg 31, Wezep
Zuiderzeestraatweg 484, Wezep
Bovenheigraaf 77 en 77A, 't Loo
Bovendwarsweg 64, Oldebroek
Oostendorperstraatweg 72, Oosterwolde
Bovenheigraaf 133, Wezep
Rustenburgsweg 59-61, Oldebroek
Dit plan kent verder geen noemenswaardige bijzonderheden.
Met dit hoofdstuk is voldaan aan artikel 3.1.3 van het Bro.
Bij de voorbereiding van een (voor)ontwerp bestemmingsplan dient overleg te worden gevoerd als bedoeld in artikel 3.1.1 Bro. Dit is het vooroverleg, waarin het conceptplan wordt voorgelegd aan het waterschap en aan die diensten van provincie en Rijk die betrokken zijn bij de zorg voor de ruimtelijke ordening of belast zijn met de behartiging van belangen welke in het plan in het geding zijn. Voor wat kleinere plannen kan, in overleg, afgezien worden van dit overleg.
Op basis van artikel 3.1.6 Bro dient verslag te worden gedaan van de wijze waarop burgers en maatschappelijke organisaties bij de voorbereiding van het bestemmingsplan zijn betrokken. Dit is de inspraak. Van (formele) inspraak kan, zeker bij wat kleinere plannen, worden afgezien. De gemeentelijke inspraakverordening is daarbij ook van belang.
Een ontwerpbestemmingsplan dient conform afdeling 3.4 Awb gedurende 6 weken ter inzage gelegd te worden. Hierbij is er de mogelijkheid voor een ieder om zienswijzen in te dienen op het plan. Na vaststelling door de Raad wordt het vaststellingsbesluit bekend gemaakt. Het bestemmingsplan ligt na bekendmaking 6 weken ter inzage. Gedurende deze termijn is er de mogelijkheid voor belanghebbenden beroep in te dienen bij de Afdeling bestuursrechtspraak Raad van State. Het bestemmingsplan treedt vervolgens daags na afloop van de tervisielegging in werking als er geen beroep is ingesteld.
Dit bestemmingsplan is in het kader van het wettelijk overleg niet toegezonden aan de relevante gesprekspartners omdat geen sprake is van een bovenlokaal belang.
Gelet op de beperkte ruimtelijke impact is het bestemmingsplan direct als ontwerp ter inzage gelegd.
Het ontwerpbestemmingsplan heeft gedurende een periode van zes weken, van woensdag 8 juli 2020 tot en met woensdag 12 augustus 2020 voor eenieder ter inzage gelegen. Gedurende deze periode is er één zienswijze tegen het plan ingediend, welke is verwerkt in de Nota van beantwoording zoals opgenomen in bijlage 2. De zienswijze heeft niet geleid tot een aanpassing van het bestemmingsplan.