direct naar inhoud van 4.2 Uitgangspunten per functie
Plan: Nijmegen Bottendaal Galgenveld
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0268.BP7000-VG02

4.2 Uitgangspunten per functie

4.2.1 Bedrijven

In het bestemmingsplan wordt de toelaatbaarheid van bedrijven gekoppeld aan de “Staat van Bedrijfsactiviteiten model Nijmegen”. Dit is een lijst met bedrijven in Nijmegen, die al naar gelang de te verwachten milieubelasting zijn ingedeeld in milieucategorieën. Het betreft een algemene lijst, gebaseerd op de VNG-uitgave “Bedrijven en milieuzonering ”.

De reeds bestaande bedrijven in het plangebied zijn allemaal recentelijk bezocht en beoordeeld op de daadwerkelijke milieubelasting. De in de bedrijfsinventarisatielijst opgenomen milieucategorieen zijn maatwerk en kunnen afwijken van de in de algemene lijst opgenomen milieucategorieën. Voor nieuw te vestigen bedrijven is echter de “Staat van bedrijfsactiviteiten model Nijmegen" uitgangspunt.

Bedrijven aan 50 km/uur wegen

In het plangebied liggen de volgende gebiedsontsluitingswegen c.q. 50 km/uur wegen: Graafseweg, St. Annastraat, Groenewoudseweg en de Groesbeekseweg. De algemeen toelaatbare categorie op bestaande bedrijfslocaties aan 50 km/uur wegen (drukke woonwijk/gemengd gebied) wordt aangegeven als categorie 1-2, 2+. Dit betekent dat bedrijven in categorie 1 en 2 van de “Staat van bedrijfsactiviteiten model Nijmegen” zijn toegestaan alsmede bedrijven in categorie 3 voorzover die voorkomen op de “Toevoeging op Staat van bedrijfsactiviteiten model Nijmegen”. Daarnaast zijn bestaande categorie 3 bedrijven (die niet voorkomen op de “Toevoeging op Staat van bedrijfsactiviteiten model Nijmegen”) op hun huidige locatie toegestaan.

Overige verspreid in de wijk voorkomende bedrijven

De algemeen toelaatbare categorie op bestaande bedrijfslocaties in een rustige woonwijk wordt aangegeven als categorie 1-2. Dit betekent dat bedrijven in categorie 1 en 2 van de “Staat van bedrijfsactiviteiten model Nijmegen” zijn toegestaan. Daarnaast zijn bestaande categorie 3 bedrijven op hun huidige locatie toegestaan.

4.2.2 Horeca

Onder horeca wordt verstaan een bedrijf of instelling waar als hoofddoel bedrijfsmatig dranken en/of etenswaren voor gebruik ter plaatse worden verstrekt en/of waarin bedrijfsmatig logies wordt verstrekt, niet zijnde detailhandel en/of ondersteunende horeca en/of bed and breakfast.

In het bestemmingsplan wordt de toelaatbaarheid van horecabedrijven gekoppeld aan de “Staat van horeca-activiteiten model Nijmegen”. Dit is een lijst met horecabedrijven in Nijmegen, die al naar gelang de te verwachten hinder zijn ingedeeld in categorieën. Het betreft een algemene lijst, gebaseerd op de VNG-uitgave “Bedrijven en milieuzonering”, aangevuld met de volgende ruimtelijk relevante criteria: de over het algemeen gebruikelijke openingstijden en de verkeersaantrekkende werking.

Nieuwvestiging horeca

Eventuele nieuwe locaties kunnen middels een postzegelplan ex artikel 3.1 Wro worden gehonoreerd, mits passend in ondermeer het horecabeleid en het parkeerbeleid. Horeca in de wijk is toegestaan mits het kleinschalig, op de wijk gericht is en aanvullend is op het bestaande aanbod in de wijk. In met name Bottendaal zijn al diverse horecabedrijven gevestigd.

De algemeen toelaatbare categorie op bestaande horecalocaties aan 50 km/uur wegen (drukke woonwijk/gemengd gebied) wordt aangegeven als categorie 1, 2a. Dit betekent dat horecabedrijven in categorie 1a, 1b en 2a van de Staat van horeca-activiteiten zijn toegestaan.

Ondersteunende horeca

Een broodjeszaak hoeft niet zonder meer horeca te zijn, maar kan ook detailhandel of detailhandel met ondersteunende horeca zijn. Ondersteunende horeca is altijd ondergeschikt aan de hoofdfunctie.

Momenteel zijn er in het plangebied een aantal locaties waar horeca een ondersteunende functie heeft. Hierbij gaat het met name om maatschappelijke en recreatieve voorzieningen, zoals de speeltuinvereniging, het wijkcentrum en het Oud Burgeren Gasthuis.

In onderstaande tabel is aangegeven welke oppervlakte voor ondersteunende horeca mag worden gebruikt.

Ondersteunende horeca per functie*  
  food
detailhandel  
non-food
detailhandel  
maatschappelijke en recreatieve
voorzieningen  
oppervlakte   20 m² / max.
25% v.v.o.  
50 m² / max.
25%  
max. 10% (maatschappelijke
voorzieningen)
max. 12% (sporthallen)
sportveld 150 m² plus per extra veld,
75 m², met max. van 375 m².  
per straatzijde   max. 1 bedrijf   n.v.t.   n.v.t.  

* bron: Beleidsnotitie Ondersteunende horeca, najaar 2001

Horeca in winkelcentrum

Horecabedrijven in een winkelcentrum zijn niet plaatsgebonden, maar het aantal horecabedrijven en de vloeroppervlakte per horecabedrijf zijn gemaximeerd.

Inventarisatie horeca in de wijk 

In onderstaande tabel zijn de bestaande bedrijfslocaties opgenomen:

Naam/soort bedrijf
 
adres  
Cafetaria Emmi's   Archipelstraat 31  
Café Ada   Arend Noorduijnstraat 25  
Mediterraans Restaurant De Vondelpoort   Arend Noorduijnstraat 26  
Café Asjemenou   Arend Noorduijnstraat 30  
Café Maxim   Burghardt van den Bergstraat 87-89  
Café restaurant de Kluizenaar   Burghardt van den Bergstraat 96  
Pizza service Chipito   Burghardt van den Bergstraat 103  
Café Restaurant Ankara   Burghardt van den Bergstraat 144  
Cafetaria Avrupa   Burghardt van den Berghstraat 175  
Café de Nieuwe Kroeg   De Ruijterstraat 2  
Café The Dog   De Ruijterstraat 23  
Café Hooglandt   De Ruijterstraat 26  
Cafetaria Family   Fransestraat 47  
Café Rif   Graafseweg 102  
De Ontmoeting   Graafseweg 27  
Restaurant de Stadstuyn   Graafseweg 32-34  
Biljartcentrum House of Billiards   Graafseweg 39  
Restaurant Koks en Ko   Graafseweg 65  
Lunchcafé Blixem   Groesbeekseweg 75-77  
Café Frowijn   Pontanusstraat 51  
Bella Italia Restaurant   St. Annastraat 45 a  
Iwan Restaurant   St. Annastraat 53  
Café bar St. Anneke   St. Annastraat 55  
Ararat Armeens restaurant   St. Annastraat 58  
Cafetaria Het Eethuis   Van Goorstraat 11  
4.2.3 Detailhandel

Detailhandel is alleen toegestaan op bestaande detailhandellocaties. Eventuele nieuwe locaties kunnen alleen middels een postzegelplan ex artikel 3.1 Wro worden gehonoreerd, mits passend in het detailhandel- en het parkeerbeleid. De uitbreidingsmogelijkheden van detailhandelsbedrijven buiten de winkelcentra zijn beperkt. Om te voorkomen dat een naast de winkel gelegen pand bij de winkel wordt betrokken (om zodoende uit te breiden zonder dat het aantal winkels toeneemt), mogen winkels uitsluitend binnen het toegekende bouwvlak op het bestaande bouwperceel worden uitgebreid.

4.2.4 Kantoren, dienstverlening en maatschappelijke voorzieningen

Kantoren, dienstverlening en maatschappelijke voorzieningen zijn veelal reeds mogelijk als aan huis verbonden beroeps- en bedrijfsactiviteiten, maar zijn dan slechts beperkt van omvang. Op locaties waar reeds één of meer van deze functies aanwezig zijn, ligt het in de rede om deze functies onderling uitwisselbaar te maken, temeer daar het onderscheid tussen deze functies vrij klein is. Zo kan gesteld worden dat een huisartsenpraktijk een maatschappelijke voorziening maar tevens een vorm van dienstverlening is. Ook staan de meeste kantoren niet op zichzelf, maar verlenen ze ook diensten.

4.2.5 Functies in combinatie met wonen

In het plangebied komen diverse functies voor, al dan niet in combinatie met wonen. Op locaties waar reeds een (voormalig) woonpand aan de straatzijde aanwezig is, ligt het in de rede ook de woonfunctie toe te staan. Immers alleen economische en/of maatschappelijke functies toestaan heeft als consequentie dat ter plaatse hooguit bedrijfswoningen zijn toegestaan. Een omschakeling naar een woning of een woning op de verdieping, waarbij de woning en de economische en/of maatschappelijke functie verder geen relatie met elkaar hebben, is dan niet toegestaan. In diverse situaties is dit echter wel aanvaardbaar of zelfs wenselijk gezien de ligging tussen andere woningen.