Plan: | Nijmegen Bottendaal Galgenveld |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0268.BP7000-VG02 |
De wijken Bottendaal en Galgenveld liggen ingeklemd tussen de spoorlijn (naar Venlo) en de Groesbeekseweg. De St. Annastraat vormt de grens tussen beide wijken. In de stadsplattegrond van Nijmegen vormen de wijken Bottendaal en Galgenveld dichtbevolkte wijken in de nabijheid van het stadscentrum. Rondom het centrum van Nijmegen is in de eerste helft van de vorige eeuw in een halve cirkel een band van wijken gerealiseerd. Kenmerkend voor deze wijken is de hoge bebouwingsdichtheid en de gedifferentieerdheid van bebouwing en functies. Gedeelten van Bottendaal en Galgenveld maken deel uit van de samenhangende stadsuitleg van eind 19e eeuw. Bottendaal wordt gekenmerkt door vooroorlogse woningbouw. De negentiende eeuwse bebouwing is vaak gedetailleerd, afwisselend en bepaald het sfeervolle karakter van de wijk. In stedenbouwkundige zin zijn in de wijk Bottendaal 7 samenhangende deelgebieden te onderscheiden (vgl p. 16 e.v. Raamwerk).
De hoofdstructuur van Galgenveld is ontstaan aan het eind van de negentiende eeuw, begin 20e eeuw en wordt in hoofdzaak gevormd door drie radialen: de St. Annastraat en de Groesbeekseweg vanaf het Keizer Karelplein en de Heyendaalseweg vanuit de binnenstad. De invulling van het gebied heeft in verschillende perioden op basis van verschillende plannen plaatsgevonden. Aansluitend op de structuur van de 19e eeuwse schil is vanaf het begin van de twintigste eeuw de Indische buurt aangelegd. Na de tweede wereldoorlog is de Professorenbuurt aangelegd met een nieuwe rechtlijnige, min of meer orthogonale structuur. De wig tussen de Heyendaalseweg en de Groesbeekseweg is in verschillende tijdsperioden in de twintigste eeuw bebouwd. Naast de hiervoor genoemde gebieden, zijn in Galgenveld nog twee samenhangende gebieden te onderscheiden.
De beeldkwaliteit van Nijmegen is vastgelegd in een tweetal nota's: