direct naar inhoud van 9.2 Maatschappelijke uitvoerbaarheid
Plan: Nijmegen-Lindenholt
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0268.BP6000-OH01

9.2 Maatschappelijke uitvoerbaarheid

9.2.1 Inspraak

Over het voorontwerp bestemmingsplan Nijmegen-Lindenholt heeft in de periode van 25 juni tot en met 22 juli 2009 inspraak plaatsgevonden. De inspraaknota geeft een overzicht van degenen die een inspraak hebben ingediend, de inhoud van de inspraakreacties en de beoordeling ervan door het college van burgemeester en wethouders. Hierbij wordt volstaan met het verwijzen naar deze inspraaknota.

9.2.2 Vooroverleg ex artikel 3.1.1 Bro

VROM-Inspectie, Directie uitvoering Regioafdeling Oost, t.a.v. R.J.M. van den Bogert, Postbus 136, 6800 AC Arnhem

Het voorontwerp bestemmingsplan geeft geen aanleiding tot het maken van opmerkingen.


Provincie Gelderland, Ruimtelijke Ordening Advisering, t.a.v. W.S.G. Meijer, Postbus 9090, 6800 GX Arnhem


De provinciale afdelingen achten het voorontwerp bestemmingsplan een plan van lokale aard. Zij zien vanuit de provinciale verantwoordelijkheid geen redenen om hierover advies uit te brengen. Indien er een verzoek om bouwvergunning of vrijstelling is ingediend voor 1 juli 2008 kan het voorontwerp bestemmingsplan worden aangemerkt als categorie van gevallen zoals bedoeld in artikel 19, lid 2 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening. De VROM-inspectie dient positief te adviseren voordat een dergelijke vrijstellingsprocedure kan worden opgestart.


Waterschap Rivierenland, t.a.v. T.M.P. Riemersma, Postbus 599, 4000 AN Tiel

Overlegreactie
In de toelichting van het bestemmingsplan ontbreekt het voor het plangebied relevant beleidskader. Het Waterschap ziet graag haar beleid toegevoegd worden. Het plan is verder conform de eisen en wensen vanuit het beleid met betrekking tot de waterhuishouding.


Beoordeling overlegreactie

In paragraaf 4.6 Water van het raamwerk Lindenholt is ingegaan op het Waterplan 2001 en de watertoets. Daarbij heeft afstemming plaatsgevonden met het hogere (Rijks- en regionale) beleid. Het is niet noodzakelijk om nog apart op het hogere beleid in te gaan.


Vitens Gelderland, t.a.v. J.B. ten Brinke, Postbus 1090, 8200 BB Lelystad


Overlegreactie

Ten aanzien van het plan als zodanig heeft Vitens geen opmerkingen. Wel wordt aangegeven dat zich binnen de planbegrenzing drinkwaterleidingen van Vitens bevinden. Verzocht wordt om stroken openbare grond waarin leidingen zijn gelegen, of wel waarin deze dienen te worden aangelegd, hiervoor te reserveren. Indien een nadere uitwerking van het plan aanpassingen aan drinkwaterleidingen vordert, of anderszins leidingen verlegd of aangelegd dienen te worden, wordt verzocht hierover vroegtijdig contact op te nemen met de afdeling Infra projectenbureau in Arnhem.


Beoordeling overlegreactie

De drinkwaterleidingen zijn in het bestemmingsplan niet verder aangegeven. Drinkwaterleidingen kunnen binnen de verschillende bestemmingen worden aangelegd. Bij bouwplannen zal rekening worden gehouden met de ligging van drinkwaterleidingen en zal vooraf contact worden opgenomen wanneer aanpassing van deze leidingen noodzakelijk is.


N.V. Nederlandse Gasunie, t.a.v. A. Schilder, Postbus 19, 9700 MA Groningen

Overlegreactie

Zoals aangegeven in het Raamwerk Nijmegen-Lindenholt liggen in het plangebied twee aardgastransportleidingen. Opgemerkt wordt dat in dit gebied leiding N-576-02 ligt en niet leiding N-576-20. Zowel het groepsrisico en het plaatsgebonden risico zijn in de bijlagen correct weergegeven. Tevens zijn de ligging van de aardgastransportleidingen en de belemmerende strook juist ingetekend. Ook kan de Gasunie akkoord gaan met het bepaalde in artikel 24 van het voorontwerp bestemmingsplan. Het bestemmingsplan geeft dan ook geen reden tot het maken van op- of aanmerkingen. Mocht er in de toekomst sprake zijn van toename van de hoeveelheden toegelaten mensen in dit gebied, wordt verzocht contact op te nemen met de Gasunie.

Beoordeling overlegreactie

Bij nieuwbouwplannen binnen de 1% letaliteitscontour van de leidingen zal een nadere afweging dienen plaats te vinden in het kader van het groepsrisico. Hiervoor zal dan in overleg worden getreden met de Gasunie.


Liandon B.V., locatie 2NJ8841, t.a.v. J.R. Meijers, Postbus 50, 6920 AB Duiven


Aan de noord- en westzijde van het plangebied bevindt zich de 150 kV-hoogspanningslijn Nijmegen-Teersdijk. Het bestemmingsplangebied valt gedeeltelijk binnen de zakelijk rechtstrook van deze hoogspanningslijn. Liandon heeft, namens de netbeheerder TenneT, geen op- en of/aanmerkingen op het bestemmingsplan.


Kamer van Koophandel Centraal Gelderland, A. van de Haar, Postbus 9292, 6800 KZ Arnhem


Overlegreactie

Verzocht wordt het voorschrift dat beroeps- en bedrijfsmatige activiteiten vanuit de woning niet zijn toegestaan in bijgebouwen te laten vervallen. Dit is een onnodige beperking en niet wenselijk om dit de ontplooiing van economische activiteiten in de wijk belemmert.


Er dient voor te worden gewaakt dat detailhandel (op termijn) uit buurt- en wijkcentra verdwijnt en wordt ingevuld met andere economische functies. Om hierin te kunnen sturen wordt geadviseerd de detailhandel in buurt- en wijkwinkelcentra specifiek te bestemmen als detailhandel en alleen middels vrijstelling andere economische functies toe te staan.


Beoordeling overlegreactie

Op grond van de algemene regel "Aan huis verbonden beroeps- en bedrijfsactiviteiten" zijn in woningen alsmede in aan- en uitbouwen onder voorwaarden andere functies toegestaan in de vorm van aan huis verbonden beroeps- en bedrijfsactiviteiten. Aan huis verbonden beroeps- en bedrijfsactiviteiten zijn niet toegestaan in (vrijstaande) bijgebouwen. Het uitoefenen van een beroeps- of bedrijfsactiviteit in een (vrijstaand) bijgebouw in de tuin gaat de reikwijdte van de woonfunctie te buiten. De beroeps- of bedrijfsactiviteit is dan immers niet meer direct gerelateerd aan de woning. Een dergelijke functieverandering kan ingevolge vaste jurisprudentie uitsluitend worden bewerkstelligd middels een wijziging of herziening van het bestemmingsplan (uitspraak ABR 06/04/2005, 200404674/1). In de regels is onder de begrippen gedefiniƫerd wat onder aan huis verbonden beroeps- en bedrijfsactiviteiten moet worden verstaan.


Uitgangspunt is een flexibel en toekomstgericht bestemmingsplan. Binnen de bestemmingen Centrum en Centrum-1 is detailhandel overal op de begane grond toegestaan. Een uitwisseling van functies is ook mogelijk. Binnen de bestemmingen Gemengd-1 en Gemengd-2 is een aanduiding 'detailhandel' opgenomen voor de bestaande detailhandelslocaties. Uitbreiding van het aantal detailhandelsvestigingen buiten de winkelcentra is niet toegestaan. Wanneer een detailhandelvestiging stopt, kan hier een andere functie voor in de plaats komen. Deze flexibiliteit is gewenst om leegstand van winkelpanden te voorkomen.