Plan: | Nijmegen Centrum - Stationsomgeving |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0268.BP5500-VG01 |
Tijdens een inspraakbijeenkomst op 21 juni 2011 is het voorontwerp bestemmingsplan Nijmegen Centrum-Stationsomgeving aan de bewoners en ondernemers uit het plangebied gepresenteerd. Vervolgens heeft het voorontwerp bestemmingsplan in de periode van 23 juni tot en met 3 augustus 2011 voor inspraak ter inzage gelegen. Er zijn 2 inspraakreacties binnengekomen. De inspraakreacties zijn opgenomen in Bijlage 4
Overlegreactie
Aangegeven wordt dat de reactie van de Kamer van Koophandel Centraal Gelderland wordt onderschreven.
Beoordeling reactie
Zie reactie Kamer van Koophandel Centraal Gelderland.
Overlegreactie
De Kamer van Koophandel geeft aan zich te kunnen vinden in het uitgangspunt om te komen tot een flexibel en toekomstgericht bestemmingsplan. In grote lijnen kan ingestemd worden met het bestemmingsplan.
Voor de visie van de KvK op verkeer en vervoer wordt verwezen naar de inbreng tijdens de klankbordgroepbijeenkomsten en de schriftelijke reactie ten behoeve van de nieuwe beleidsnotitie Nijmegen Duurzaam Bereikbaar. Verzocht wordt de uitgangspunten van dit nieuwe beleidsplan mee te nemen in dit bestemmingsplan. De parkeercapaciteit tijdens piekmomenten schiet tekort. Door de jaren heen is er veel capaciteit aan parkeerplaatsen onttrokken. Zelfs met de geplande komst van de parkeervoorzieningen op Plein 44 en de Van Schaeck Mathonsingel is het aantal parkeervoorzieningen nog steeds lager dan in het verleden. Dit terwijl de cijfers van de gemeente laten zien dat het winkelend publiek in toenemende mate de voorkeur geeft te winkelen met de auto. Verzocht wordt om tot creatieve oplossingen te komen, door bijvoorbeeld capaciteit bij te lenen bij organisaties die op deze tijdstippen capaciteit over hebben. Tevens wordt verzocht om te komen tot een parkeerring voor het centrum. Dit voorkomt zoekend verkeer en zal de doorstroming bevorderen.
De Kamer van Koophandel geeft aan benieuwd te zijn naar de ontwikkelingen rondom het Centraal Station en gaat er vanuit betrokken te zullen worden bij de planontwikkeling. Gevraagd wordt om zeer terughoudend te zijn met de ontwikkeling van nieuwe kantoren. Uit de "Vastgoedrapportage Stadsregio Arnhem Nijmegen 2011" blijkt dat ruim 47.000 m2 kantoorruimte in Nijmegen leeg staat. De verwachting is dat deze leegstand in de komende jaren alleen maar verder zal toenemen.
Gevraagd wordt voor aandacht voor het Centraal Station als één van de poorten naar de binnenstad. De loopverbindingen vanuit het Centraal Station naar de binnenstad verdienen verbetering.
In het bestemmingsplan komt naar voren dat er mogelijkheden worden gegeven voor nieuw vestiging van detailhandel. Door diverse ontwikkelingen zal het aantal vierkante meters winkelgebied de komende jaren eerder af dan toenemen. Verwezen wordt naar het rapport Restructure 2020. Ook in dit bestemmingsplan dient met deze ontwikkelingen rekening te worden gehouden. Tevens dienen de (geplande) uitbreidingen elders in Nijmegen (Plein 1944, Hof van Holland/Citadel) betrokken te worden. Wanneer deze ontwikkelingen niet in samenhang worden beschouwd, zal dit leiden tot leegstand met nadelige gevolgen van dien.
In de begripsomschrijving is aangegeven wat onder afhaalcentra wordt verstaan. Gevraagd wordt om streng toe te zien op dat consumptie anders dan ter plaatse plaatsvindt en waar nodig handhavend op te treden. Hierdoor wordt oneerlijke concurrentie met reguliere horecabedrijven voorkomen.
De Kamer van Koophandel is voorstander van wonen en werken in de woonomgeving en is verheugd dat beroeps- en bedrijfsmatige activiteiten vanuit de woning onder voorwaarden zijn toegestaan. In de regels wordt aangegeven dat bijgebouwen niet mogen worden gebruikt voor de uitoefening van aan huis verbonden beroeps- en/of bedrijfsactiviteiten. Deze toevoeging houdt een onnodige beperking in is niet wenselijk omdat dit de ontplooiing van economische activiteiten belemmert. Verzocht wordt om deze regel te laten vervallen.
Beoordeling overlegreactie
Het Huis van de Binnenstad heeft zitting gehad in de klankbordgroep van de nota Nijmegen Duurzaam Bereikbaar. Door tijdens de totstandkoming van de nota regelmatig gebruik te maken van de input en feedback van de klankbordgroep ligt er nu een document met een breed draagvlak. De Kamer van Koophandel en het Huis voor de Binnenstad hebben gezamenlijk een inspraakreactie geschreven, waarop de gemeente heeft gereageerd en delen heeft overgenomen. In 2013 wordt het parkeerverwijssysteem vervangen. Hoe dit wordt vormgegeven maakt mede onderdeel uit van de nieuwe Parkeernota.
In de Vastgoedrapportage staat dat Nijmegen beleidsmatig rekening wil houden met een toekomstige 10.000 m2 kantoor in het centrum (spoorzone en binnenstad). Deze 10.000 m2maakt onderdeel uit van de totale planvoorraad van 92.000 m2 kantoorruimte in de stad (waarvan 65.000 m2 in Nijmegen Noord). De 10.000 m2 in het centrum is 'zachte' planvoorraad waarmee we uitgaan dat deze de eerste 5 jaar nog niet wordt gerealiseerd. In die zin zijn we zeker voorzichtig met de planvoorraad en wensen we niet mee te werken aan "bouwen voor leegstand".
Er is door het college om een ontwikkelingsvisie voor de spoorzone gevraagd. Deze is inmiddels afgerond en aan het College, de Raad en omwonenden gepresenteerd. In deze stedenbouwkundige ontwikkelingsvisie wordt middels een globaal plan aangegeven wat de ambities en intenties zijn. Daarin wordt onder andere aandacht besteed aan de looprelaties richting binnenstad v.v.
Het primaat voor de winkelfunctie ligt bij het stadscentrum. We weten dat die winkelfunctie door nieuwe ontwikkelingen als internet, veranderend koopgedrag en economisch mindere tijden onder druk staat. Tegelijkertijd zien we dat andere functies in het stadscentrum zich steeds meer aandienen. Het stadscentrum is een gebied waar bezoekers ook naar toekomen om te verblijven en cultuur op te snuiven, iets te beleven of een terrasje te pakken. Op het station in Nijmegen zijn dagelijks 40.000 in- en uitstappers. Ook gaat het bij deze in- en uitstappers om bezoekers van het stadscentrum. De routing van station naar stadscentrum vraagt om verbetering. Het gaat daarbij om zowel de routing via de Van Schaeck Mathonsingel als via de Burgemeester Hustinxstraat-Bloemerstraat. Voor verbetering van deze laatstgenoemde route wordt verdere invulling met detailhandel overwogen. In de nieuwe ontwikkeling op de locatie Metterswane wordt op termijn -beperkt- ruimte voor detailhandel in de plint mogelijk gemaakt dat zich richt op deze groep.
Afhaalcentra vallen onder detailhandel. Bij afhaalcentra is ondersteunende horeca toegestaan. In artikel 32.4 van de planregels van het bestemmingsplan zijn voorwaarden opgenomen waaraan ondersteunende horeca moet voldoen. Wanneer niet aan deze voorwaarden wordt voldaan, zal handhavend worden opgetreden. De begripsomschrijving voor afhaalcentra is overigens uit de regels verwijderd omdat afhaalcentra niet in het bestemmingsplan worden genoemd.
Op grond van de algemene regel "Aan huis verbonden beroeps- en bedrijfsactiviteiten" zijn in woningen alsmede in aan- en uitbouwen onder voorwaarden andere functies toegestaan in de vorm van aan huis verbonden beroeps- en bedrijfsactiviteiten. Aan huis verbonden beroeps- en bedrijfsactiviteiten zijn niet toegestaan in (vrijstaande) bijgebouwen. Het uitoefenen van een beroeps- of bedrijfsactiviteit in een (vrijstaand) bijgebouw in de tuin gaat de reikwijdte van de woonfunctie te buiten. De beroeps- of bedrijfsactiviteit is dan immers niet meer direct gerelateerd aan de woning. Een dergelijke functieverandering kan ingevolge vaste jurisprudentie uitsluitend worden bewerkstelligd middels een wijziging of herziening van het bestemmingsplan (uitspraak ABR 06/04/2005, 200404674/1). In de regels is onder de begrippen gedefiniëerd wat onder aan huis verbonden beroeps- en bedrijfsactiviteiten moet worden verstaan.
Overlegreactie
Op pagina 47 en 48 van het raamwerk wordt het beleid van kantoren aangegeven. De provincie mist een toets aan de SER-ladder. Dat een ontwikkelaar een mooi pand wil neerzetten en de eindgebruiker bekend is, is onvoldoende toetst aan de SER-ladder om mee te werken aan nieuwbouw van kantoren.
Beoordeling overlegreactie
De tekst van paragraaf 4.3.10 van het raamwerk Nijmegen Centrum is aangepast.
Overlegreactie
Nabij het plangebied vindt transport van gevaarlijke stoffen plaats over het spoortraject Nijmegen-'s-Hertogenbosch. Vanwege dit transport dient de planontwikkeling te worden getoetst aan de Circulaire Risiconormering vervoer gevaarlijke stoffen (CRnvgs). In de CRnvgs staan twee risicomaten centraal: het plaatsgebonden risico en het groepsrisico. Voor het plaatsgebonden risico gelden grens- en richtwaarden. Voor het groepsrisico is een verantwoordingsplicht van toepassing. Binnen deze verantwoordingsplicht is het bestuur van de Veiligheidsregio aangewezen als adviseur betreffende de mogelijkheden voor de rampenbestrijding en de zelfredzaamheid van burgers.
Uit onze analyse blijkt dat, als gevolg van het transport van gevaarlijke stoffen over het spoor door Nijmegen, calamiteiten denkbaar zijn met zeer grote effecten ter hoogte van het plangebied. De kansen op dergelijke calamiteiten zijn echter zeer klein. Om de gevolgen van deze mogelijke calamiteiten inzichtelijk te maken zijn maatscenario's benoemd voor het transport van brandbare vloeistoffen, tot vloeistof verdichte gassen en toxische stoffen.
De mogelijkheden voor de rampenbestrijding ten gevolge van deze calamiteiten zijn beperkt. Voor de bestrijding van een calamiteit op het spoor is onvoldoende blus-/ koelwater beschikbaar om escalatie van het maatscenario te voorkomen of de effecten zo veel mogelijk te beperken. Daarnaast is de bereikbaarheid van incidenten op het spoor onvoldoende en stijgt het aantal te verwachten slachtoffers van twee van de drie maatscenario's boven de mogelijkheden van de geneeskundige hulpverlening uit.
Ook de mogelijkheden tot zelfredding zijn niet optimaal. De bestemmingen Gemengd-1, Gemengd-2, Gemengd-4, Gemengd-7 en Maatschappelijk bieden expliciet de mogelijkheid tot realisering van functies die specifiek zijn bedoeld voor verblijf of gebruik door verminderd of niet-zelfredzame personen. Ook worden aanwezige personen niet bij alle maatscenario's in staat geacht het gevaar goed in te schatten. Daarnaast voert de gemeente Nijmegen in zijn algemeenheid geen actieve risicocommunicatiecampagne(s). Een dergelijke campagne, gericht op de bewoners van en bedrijven in de spoorzone, kan een bijdrage leveren aan het verhogen van het risicobewustzijn en daarmee de zelfredzaamheid deze personen.
Ter verbetering van de mogelijkheden voor de rampenbestrijding en de zelfredzaamheid van burgers, zijn in de analyse in de bijlage mogelijke maatregelen benoemd. Wij wijzen u er echter op dat, hoewel deze maatregelen bijdragen aan het terugdringen van de risico's, de risico's niet tot nul kunnen worden gereduceerd. Ook na het treffen van de benoemde maatregelen kunnen zich calamiteiten voordoen waarbij de mogelijkheden voor de rampenbestrijding worden overstegen. Het is aan het bevoegd gezag dit risico expliciet te accepteren en in het ruimtelijk besluit te verantwoorden binnen de verantwoordingsplicht groepsrisico.
Beoordeling overlegreactie
In paragraaf 6.2 is ingegaan op externe veiligheid en het advies van Veiligheidsregio.
Overlegreactie
Verzocht wordt om meer aandacht te besteden aan de drinkwaterwinning Nieuwe Marktstraat. Hiertoe wordt een tekstvoorstel gedaan.
Beoordeling overlegreactie
In paragraaf 4.6.2 van het raamwerk Nijmegen Centrum is ingegaan op het waterwingebied Nieuwe Marktstraat.
Het bestemmingsplan geeft de betrokken rijksdiensten geen aanleiding tot het maken van opmerkingen, gelet op de nationale belangen in de Realisatieparagraaf Nationaal Ruimtelijk Beleid.
Het toegezonden bestemmingsplan geeft geen aanleiding tot het maken van opmerkingen. Deze reactie is aan te merken als wateradvies in het kader van de watertoetsprocedure.