direct naar inhoud van 2.1 Voorstadslaan, parkeergarage Hezelpoort
Plan: Nijmegen Centrum - Stationsomgeving
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0268.BP5500-VG01

2.1 Voorstadslaan, parkeergarage Hezelpoort

2.1.1 Vigerend bestemmingsplan

In het bestemmingsplan Nijmegen West III-86 (Hezelpoort) is de bouw van een parkeergarage, park, commerciële functies en woontoren aan de Voorstadslaan mogelijk gemaakt. Deze bebouwingsmogelijkheden zijn in dit bestemmingsplan overgenomen. Een aanpassing die in dit bestemmingsplan heeft plaatsgevonden is dat een deel van de geplande woningbouw aan de westzijde (vanaf de entree van de parkeergarage) is komen te vervallen. Hieronder wordt ingegaan op de stedenbouwkundige opzet.

2.1.2 Stedenbouwkundige opzet
2.1.2.1 Parkeergarage

De nieuwe garage is een bovengronds en deels ondergronds parkeergebouw in de luwte van het talud van de spoorzone maar wel op een prominente plek van het knooppunt van Waalfront en Spoorzone. Deze markante plaats vraagt om een bijzondere en herkenbare uitstraling als zelfstandig gebouw. Tevens zal de garage aansluiting moeten krijgen bij de woningbouwontwikkeling. De kopgevel van de garage zal onderdeel worden van de gevelwand aan de Voorstadslaan terwijl de auto-entree en de westgevel onderdeel zijn van de bestaande en nieuwe bebouwing aan de Eerste Oude Heselaan. De kopgevel van de garage en de woontoren sluiten enerzijds aan op de bestaande naastgelegen bebouwing en zullen anderzijds een prominente herkenbare plaats krijgen als entree van de garage en de woontoren. Naast de kopgevel is de westelijke gevelwand de meest zichtbare waardoor er voor deze gevel een bijzondere oplossing moet worden ontworpen waarin 'groen' een belangrijk element is in het verlengde van het de groene uitstraling van het bestaande spoortalud.


Het langwerpige gebouw wordt gesitueerd langs de spoordijk. De parkeergarage zal plaats bieden aan maximaal 900 auto's en zal bestaan uit meerdere bouwlagen, die gedeeltelijk ondergronds zijn gelegen. De maximale bouwhoogte bedraagt 18 meter. De garage krijgt een plat dak. De toegang voor voetgangers komt naast de Hezelpoort en heeft daardoor een directe relatie met het stadscentrum. Het bestemmingsplan biedt de mogelijkheid om commerciële functies op de begane grond van de noordelijke 'kop' van de garage onder te brengen. De in- en uitgang voor gemotoriseerd verkeer wordt ontsloten via een nieuwe weg vanaf de Voorstadslaan. Deze ontsluitingsweg is gelegen op het tracé van de voormalige goederen spoorlijn, de zogenaamde 'stamlijn'.

2.1.2.2 Bebouwing Voorstadslaan

De toekomstige bebouwingswand langs de Voorstadslaan moet continuïteit geven aan de route vanuit Nijmegen-West naar het stadscentrum via de Hezelpoort. De bestaande bebouwingslijn langs de Voorstadslaan wordt daarom doorgetrokken tot de Hezelpoort. De kop van de parkeergarage met de entree voor voetgangers is onderdeel van deze toekomstige bebouwingswand. De begane grond wordt bestemd voor commerciële functies achter een terug te plaatsen gevellijn, waardoor een comfortabele en gevarieerde overbouwing ontstaat van en naar het stadscentrum. Boven deze 'plint' kunnen woningen worden gerealiseerd in drie bouwlagen. De totale bouwhoogte van de wand is maximaal 20 meter. Achter deze 'plint' is de woontoren gesitueerd.

2.1.2.3 Bebouwing langs de 'stamlijn'

De nieuwe ontsluitingsweg naar de auto-entree van de parkeergarage gaat over het voormalige tracé van de stamlijn. Westelijk van deze weg staan de bestaande woningen. De bebouwing bestaat hier uit drie bouwlagen en wordt geflankeerd door een rij bomen. Tegenover deze woningen langs de ontsluiting van de garage zijn nieuwe woningen mogelijk met een bouwhoogte van maximaal 16 meter. De woningen begeleiden de ontsluitingsweg van de garage en geven vorm aan de straat. Tevens zal daarmee het directe zicht op een gedeelte van de garage worden afgeschermd en ontstaat er een rustig binnengebied achter de nieuwe woningen.

2.1.2.4 Woontoren

De samenkomst van het Waalfront en Spoorzone is een markante ruimtelijk knooppunt. Hier ligt - bij de Hezelpoort - de verbinding tussen Nijmegen West en het stadscentrum. Een woontoren kan deze locatie markeren. De vormgeving zal zich primair oriënteren op de Waalhaven maar zal ook een goed zicht geven op de Spoorzone en het stadscentrum. De woontoren kan een maximale bouwhoogte krijgen van 120 meter (ca 40 bouwlagen). De toren steekt uit boven de bebouwingswand langs de Voorstadslaan waardoor hij visueel los staat van de onderbouw. In hiërarchie wordt de woontoren het hoogste gebouw in de directe omgeving. Gelegen op een snijpunt van belangrijke structuren: spoorlijn, bebouwing Waalhaeve en de (toekomstige) bebouwing van de Handelskade (Waalfront). De woontoren past in de reeks van hogere gebouwen in de rand van het stadscentrum, zonder dominant te worden over het historische centrum en de laagbouw in Nijmegen West.