Plan: | Nijmegen Woonpark Oosterhout 2013 |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0268.BP28000-VG01 |
In het noordelijke deel van het plangebied, in de oksel van de Griftdijk en de Oude Groenestraat, wordt het werkpark Oosterhout ontwikkeld. Het werkpark zal worden ingevuld met (para)medische functies en (kleinschalige) kantoren. Het werkpark is voor een groot deel nog onbebouwd, ondanks het feit dat in het bestemmingsplan Woonpark Oosterhout 2002 op deze gronden wel bouwvlakken zijn gelegd. Met andere woorden: de gronden mogen reeds op basis van het bestemmingsplan Woonpark Oosterhout 2002 in gebruik genomen worden voor (para)medische voorzieningen, praktijkruimten en voor (kleinschalige) kantoren. Het werkpark wordt ontsloten via de Zegelringstraat op de Griftdijk.
In het bestemmingsplan Woonpark Oosterhout 2002 zijn op de gronden in het werkpark Oosterhout de bestemming "Kantoren en maatschappelijke doeleinden" inclusief twee bouwvlakken gelegd. Deze gronden zijn onder andere bestemd voor kantoren, praktijkruimten, en (para)medische voorzieningen. Verder is aan gronden in het werkpark de bestemming "Groenvoorzieningen" gegeven. Deze gronden mogen, afgezien van voor groenvoorzieningen, ook gebruikt worden ten behoeve van parkeren. Aan de Zegelringstraat is de bestemming "Verkeersdoeleinden" gegeven. In het voorliggende bestemmingsplan is aan het werkpark een vergelijkbare regeling opgenomen.
Het verkeer van en naar het werkpark zal, net zoals in de huidige situatie, ook in de toekomst ontsloten worden via de Zegelringstraat-Griftdijk. De infrastructuur ten behoeve van de ontsluiting van het werkpark via de Zegelringstraat op de Griftdijk is namelijk reeds aanwezig. Er zal voorts een langzaamverkeersverbinding worden aangelegd tussen het werkpark en de Oude Groenestraat. In de toekomst, na realisatie van alle functies in het werkpark, zullen in totaal circa 1380 ritten per etmaal door het werkpark en de Zegelringstraat worden gegenereerd. Bij een dergelijk aantal ritten is het niet nodig een verkeersregelinstallatie bij de T-aansluiting te plaatsen. Daarvoor is de zogenoemde 'kruispuntbelasting' te laag. In de toekomst, na realisatie van alle functies in het werkpark, kan het nemen van andere verkeersmaatregelen, zoals het aanleggen van een linksafstrook op de Griftdijk, overwogen worden. In de bestaande situatie (2013) vormt de Zegelringstraat de hoofdaansluiting op de Griftdijk en de Carbatinastraat een afslag van de Zegelringstraat. Wellicht dat er in de toekomst, na realisatie van alle functies in het werkpark, aanleiding bestaat om de verkeerssituatie aan te passen. Dit zou bijvoorbeeld gedaan kunnen worden door de Carbatinastraat de hoofdaansluiting op de Griftdijk te laten zijn en de Zegelringstraat een afslag van de Carbatinastraat (zie onderstaande schets). Het bestemmingsplan maakt een dergelijke aanpassing mogelijk.
Voorbeeld van een alternatieve aansluiting Zegelringstraat-Carbatinastraat
Het aantal benodigde parkeerplaatsen kan worden bepaald aan de hand van de Nota Parkeernormen en de Beleidsregels parkeren. Daaruit blijkt dat voor de toegelaten functies in het werkpark maximaal 160 parkeerplaatsen nodig zijn. Dit is een zogenoemde “worst-casebenadering”, omdat in deze berekening uitgegaan is van 2,25 parkeerplaatsen per 100 m2 (kantoren met baliefunctie) en een totaal brutovloeroppervlak van 7100 m2. Voor andere functies, zoals bijvoorbeeld kantoren zonder baliefunctie, geldt echter geen norm van 2,25 parkeerplaats per 100 m2 brutovloeroppervlak, maar van 1,35. Zou voor het gehele werkpark met deze norm van 1,35 gerekend worden, dan zijn maximaal 96 parkeerplaatsen nodig. De parkeerplaatsen zullen worden aangelegd langs de Carbatinastraat en enkele straatjes vanaf de Carbatinastraat richting de bedrijfspanden. Indien nodig, kunnen langs deze straatjes of bij de bedrijfspanden nog meer parkeerplaatsen worden aangelegd. Definitieve toetsing aan de parkeernormen vindt overigens plaats bij de omgevingsvergunning voor bouwen.
Om ervoor te zorgen dat het werkpark stedenbouwkundig en landschappelijk goed wordt ingepast in de bestaande omgeving, is er een beeldkwaliteitsplan Werkpark Oosterhout gemaakt. De omgevingsvergunning voor bouwen (bouwvergunning) zal aan dit beeldkwaliteitsplan worden getoetst. De toetsing betreft niet alleen de uiterlijke verschijningsvorm van de gebouwen, maar ook de landschappelijke inpassing daarvan en de inrichting van de openbare ruimte. Onderstaande schets uit het beeldkwaliteitsplan geeft een indruk van de landschappelijke inpassing van het werkpark.
Indruk van de landschappelijke inpassing van het werkpark