Plan: | Landschapszone |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0268.BP24000-OH01 |
Voorkeursmodel Waalsprong 2003
Naar aanleiding van het MER 2003 en de inspraakreacties daarop op, alsmede de procedures voor de drie toen vastgestelde bestemmingsplannen is het toekomstig ruimtelijk beeld van de Waalsprong bijgesteld. De volgende uitgangspunten zijn daarbij richtinggevend geweest:
1. zuinig omgaan met schaarse ruimte;
2. versterken van de identiteit
3. een beter bereikbare waalsprong
4. meer variatie in de woningbouw
5. meer in het perspectief van de totale stad
6. sterker uitgaan van de Waal en het Betuwse landschap
Deze uitgangspunten hebben geleid tot een ander ontwerp dan waar in het structuurplan Land over de Waal werd uitgegaan, waarbij het centrum van de Waalsprong niet meer in het hart van de Waalsprong is gelegen maar verschoven is richting de rivier. Hierdoor wordt de Waalsprong niet 'een wijk achter de dijk', maar een deel van Nijmegen aan de overkant van de rivier. Samenhang wordt gezocht met het centrum van Nijmegen, de ontwikkeling van het Waalfront en door aanleg van de nieuwe Stadsbrug ontstaat er een binnenstedelijke verkeersring die de verschillende stadsdelen met elkaar verbind. Een nieuwe Stadsbrug is van belang om de bereikbaarheid van de Waalsprong te kunnen garanderen.
In het zuidelijke deel wordt gebouwd in hoge dichtheden, waarbij aansluiting wordt gezocht bij de andere stedelijke kwadranten binnen de nieuwe stedelijke ring; de binnenstad en het Waalfront. Geleidelijk richting het noordelijk deel wordt de bebouwingsdichtheid lager. Woonpark Ressen wordt niet ontwikkeld. Hierdoor kan er ook bewuster omgegaan worden met de beschikbare ruimte en wordt meer aangesloten bij de identiteit van het gebied. Het streven is een sterke menging van functies, zodat gebieden ontstaan die typerend zijn voor een stad of een dorp. Een goede mix tussen wonen, werken en recreëren vergroot de levendigheid van een wijk. De oudere linten zoals de Laauwickstraat en de Griftdijk kunnen een meer informele menging krijgen aan
wijk- of buurtgebonden bedrijvigheid. De hoofdassen (Prins Mauritssingel, Graaf Alardsingel) krijgen een meer formele, stedelijke, monumentale invulling zoals bijvoorbeeld de Oranjesingel of de Brabantse Poort in de bestaande stad. De geplande Landschapszone, als groene buffer tussen het stedelijke, zuidelijke deel en het noordwestelijke gedeelte van de Waalsprong moet overwegend groen zijn. De wens is om een duurzaam watersysteem voor de Waalsprong te ontwerpen en mede daarvoor worden er in de Landschapszone drie plassen gegraven.
De ontwikkeling van een nieuw bedrijventerrein aan de noordzijde van de Waalsprong (De Grift) blijft een belangrijk uitgangspunt ook in dit voorkeursmodel. De uitdaging is om ook van bedrijventerrein De Grift een onderdeel van representatieve poort van Nijmegen te maken.
Ontwikkelingsbeeld Waalsprong 2007
Het Ontwikkelingsbeeld “Waalsprong, Nijmegen bouwt aan een nieuw stadsdeel” is op te vatten als een actualisatie van het Voorkeursmodel, waarbij de laatste stand van zaken in beeld is gebracht en een blik wordt geworpen op de ontwikkelingen die nog plaats gaan vinden. Het Ontwikkelingsbeeld is vastgesteld op 29 mei 2007. De keuzes die zijn gemaakt in het Voorkeursmodel, en de ruimtelijke structuur die op basis daarvan is bepaald voor de Waalsprong, blijven overeind. Het Ontwikkelingsbeeld geeft geen nieuwe koers aan de ontwikkeling van de Waalsprong, maar bevat een totaalbeeld waarin de laatste stand van zaken is verwerkt. In het Ontwikkelingsbeeld zijn de bestaande karakteristieken en waarden van het Waalspronggebied in beeld gebracht. Dit resulteert in een kaartbeeld waarop de “dragers van de Waalsprong” in beeld zijn gebracht. Deze dragers vormen belangrijke aanknopingspunten voor de ontwikkeling van de Waalsprong. Op basis van de bestaande ruimtelijke structuur en het programma (dat grotendeels is vastgelegd in het Voorkeursmodel 2003) is de ontwikkeling van de Waalsprong in beeld gebracht. Dit leidt tot een “nieuwe kaart van de Waalsprong”, waarin de ontwikkelingen op het gebied van wonen, winkelen, kantoren en bedrijvigheid, recreatie, voorzieningen, water en verkeer inzichtelijk zijn gemaakt. De “nieuwe kaart” geeft een beeld van de Waalsprong, zoals het gebied er, op basis van de meest recente ontwikkelingen en inzichten, in 2020 uit kan zien.