Plan: | Nijmegen Vossenpels Zuid |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0268.BP22100-OH01 |
Het plangebied ligt binnen de geluidszones van de Turennesingel, de Laauwikstraat en de Vossenpelsestraat. Binnen de zone van een weg bedraagt de voorkeurswaarde 48 dB voor woonbestemmingen. Onder voorwaarden kunnen hogere geluidsbelastingen worden toegestaan. De hoogst toelaatbare geluidsbelasting is 63 dB voor nieuwe woningen langs bestaande wegen. Alleen bij de eerstelijns bebouwing langs een weg zijn geluidsbelastingen boven de 48 dB acceptabel. Bij de woningen achter de eerstelijns bebouwing mag de geluidsbelasting dus niet hoger zijn dan 48
Uit akoestisch onderzoek blijkt dat op de grenzen van de bouwblokken langs de Turennesingel, de Laauwikstraat en de Vossenpelsestraat de geluidsbelasting hoger is dan 48 dB. De maximale geluidsbelasting bedraagt:
51 dB vanwege de Turennesingel;
55 dB vanwege de Laauwikstraat;
55 dB vanwege de Vossenpelsestraat.
Om woningbouw mogelijk te maken moet een hogere waardenprocedure worden doorlopen. Deze procedure loopt parallel aan de bestemmingsplanprocedure.
In het hogere waardenbesluit staat de maximale geluidsbelasting per wegvak en het aantal woningen waarvoor een hogere waarde wordt aangevraagd. Het aantal woningen waarvoor een hogere waarde wordt aangevraagd is gebaseerd op stedenbouwkundige schetsen en aannames. Een definitief stedenbouwkundig ontwerp is nog niet beschikbaar. De hogere waarden gelden alleen voor de eerstelijns bebouwing langs een weg. Aan de woningen waarvoor een hogere waarde is verleend worden aanvullende eisen gesteld. Deze eisen staan in het hogere waardenbesluit. Het akoestisch onderzoek maakt onderdeel uit van het hogere waardenbesluit.