direct naar inhoud van 2.4 Gemeentelijk beleid
Plan: Nijmegen Vossenpels Zuid
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0268.BP22100-OH01

2.4 Gemeentelijk beleid

2.4.1 Wonen

Het gemeentelijk beleid op het gebied van wonen is vastgelegd in de Woonvisie 2009-2020, Wonen Leeft! In deze nota wordt het woonbeleid uiteengezet tot 2020. In de woonvisie worden de volgende strategische keuzes gemaakt voor Nijmegen:

Ongedeelde stad: voorkomen van een tweedeling tussen de bestaande stad en de Waalsprong en binnen wijken en stadsdelen. Het doel blijft om woonmilieus te realiseren waarin mensen graag wonen, met een positief gewaardeerd woonklimaat.

2.4.2 Mobiliteit

Op 12 oktober 2011 heeft de gemeenteraad de Nota Nijmegen Duurzaam Bereikbaar (http://www2.nijmegen.nl/wonen/verkeervervoer/nieuws/_pid/center2/_rp_center2_elementId/1_ 1162053) vastgesteld. In die nota is het beleid ten aanzien van verkeer en vervoer verwoord voor de komende jaren.

De bereikbaarheid van Nijmegen is wezenlijk voor de vitaliteit, leefbaarheid, duurzaamheid en het economisch klimaat van de stad en de omliggende regio. We streven ernaar om de bereikbaarheid van de knooppunten en de belangrijkste bestemmingsgebieden binnen de stad verder te verbeteren.

We kiezen daarbij voor een multimodale aanpak. Soms is de auto de beste keuze, soms de fiets, soms het openbaar vervoer en soms een combinatie van vervoerswijzen. We bieden de reiziger een keuze tussen een aantal aantrekkelijke alternatieven. Wij verstrekken actuele en betrouwbare informatie zodat iedereen bij elke reis een bewuste keuze kan maken. Daarnaast nemen we diverse maatregelen om het verkeerssysteem als totaal duurzamer te maken. We bieden alle vervoerswijzen een volwaardig alternatief aan, binnen de grenzen die deze vervoerswijzen hebben.

Auto

Door de bouw van de nieuwe stadsbrug (de Oversteek) ontstaan meer mogelijkheden om het verkeer te spreiden. Hierdoor ontstaat een goed alternatief voor een deel van de verplaatsingen die nu nog door het centrum gaan. Wij willen inzetten op een goede doorstroming van het verkeer in de stad en ontwikkelen daarvoor de Groene Route. Dat is een aaneengesloten route, die gevormd wordt door de James Gavinweg (Waalbrug), Prins Mauritssingel, Graaf Alardsingel, de Oversteek, Energieweg, Neerbosscheweg, Weg door Jonkerbosch, Grootstalselaan en Scheidingsweg. Op deze route wordt

de doorstroming optimaal. Vanaf de Groene Route kan men inprikken naar de eindbestemming. Als de doorstroming op deze route op piekmomenten onder druk staat, wordt het verkeer op de invalswegen naar deze route toe 'gebufferd'. We zetten zwaar in op dynamisch verkeersmanagement: we monitoren het verkeer en waar nodig sturen we bij. Zo krijgen we steeds meer grip op verkeer. Ten noorden, zuiden en westen van Nijmegen bieden we transferia aan waar automobilisten kunnen overstappen op openbaar vervoer of (elektrische) fiets. Ten behoeve van het centrum breiden we het aantal parkeergarages uit op de Van Schaeck Mathonsingel (Keizer Karelgarage), achter de Hezelpoort en onder Plein 1944. Hierdoor kan een deel van het straatparkeren verdwijnen waardoor het verblijfsklimaat in het centrum wordt verbeterd.

Openbaar vervoer

We zetten in op een netwerk van StadsregioRail en Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) als dragers van het openbaar-vervoernetwerk in Nijmegen en de regio. Deze verbinden de belangrijkste knooppunten en bestemmingen met elkaar en bedienen de meeste reizigers. Het HOV biedt de reiziger comfort en maakt zoveel mogelijk gebruik van vrijliggende infrastructuur en rijdt vaak, snel en betrouwbaar. Voor Bemmel / Elst - Waalsprong - centrum - Nijmegen CS - Heyendaal (en wellicht door naar Groesbeek en Kleve) zien we kansen voor een tramverbinding, op de overige HOV-lijnen rijden HOV-bussen. Ten opzichte van de HOV-visie van de Stadsregio wil Nijmegen een HOV-lijn toevoegen tussen Beuningen, station Goffert en Heyendaal. De overige buslijnen bedienen de wijken en bieden enerzijds rechtstreekse verbindingen en anderzijds aansluiting op StadsregioRail en HOV. Daarnaast verbeteren wij de toegankelijkheid van het openbaar vervoer (ophogen haltes) en willen wij de dynamische reisinformatie uitbreiden.

Fiets

De fiets wordt steeds belangrijker. Met de komst van de elektrische fiets en de aanleg van snelfietsroutes wordt de fiets ook voor langere afstanden in het woon-werkverkeer interessant. Deze snelfietsroutes zijn vaak gericht op het centrum en station, maar we willen ook een aantal dwarsverbindingen aanbrengen. Deze snelfietsroutes moeten rechtstreeks, comfortabel, veilig en herkenbaar zijn. Om te voorkomen dat fietsers veel uitlaatgassen inademen, liggen de snelfietsroutes bij voorkeur niet vlak langs drukke autoroutes. Het onderliggende fietsnetwerk is fijnmazig en biedt tevens een goede kwaliteit. Fietsvoorzieningen langs gebiedsontsluitingswegen (50 km/h) zijn zoveel mogelijk vrijliggend. Daarnaast bieden we voldoende stallingsvoorzieningen. In het centrum breiden wij de capaciteit uit en bij de nieuwbouw van Doornroosje komt een grote openbare stalling voor ca. 3.500 fietsen.

Integratie van de drie netwerken

Hét kenmerk van mobiliteit op stedelijk niveau is dat de verschillende netwerken elkaar aanvullen en elkaar ook kruisen. Wij kunnen zo steeds weer een keuze maken welke vervoerwijze prioriteit krijgt. Alleen zo ontstaat een goed en evenwichtig verkeerssysteem en is de stad optimaal bereikbaar. Dit werken wij uit door te zorgen voor slimme uitwisselpunten. Ook stellen wij via Multimodaal Verkeers Management prioriteiten op kruispunten van netwerken.

Goederenvervoer

Vrachtvervoer zien we graag zoveel mogelijk rijden via de A50 en eventueel de nieuwe Oversteek en zo min mogelijk via het centrum. De bevoorrading van het centrum willen we milieuvriendelijker en efficiënter maken ('duurzame differentiatie'). De schoonste voertuigen krijgen daarbij ruimere toegangstijden voor het roadbarriergebied. Daarnaast streven we naar distributiecentra aan de rand van de stad in combinatie met gebundelde bevoorrading van het centrum.

Nieuwe technieken; nieuwe mogelijkheden

Door de nieuwste informatietechnologie kennen we steeds sneller en accurater de actuele verkeerssituatie voor autoverkeer en openbaar vervoer. Door de nieuwste communicatietechnologie kunnen we verkeersdeelnemers daarover snel informeren. Met de komst van smartphones en tablets kunnen mensen altijd en overal online zijn. Stimulering van Het Nieuwe Werken biedt kansen om de pieken van de spitsuren af te halen. Door een betere spreiding van het verkeer wordt het verkeerssysteem betrouwbaarder. Mensen werken vaker een dagje thuis of onderweg, of werken eerst twee uurtjes thuis en reizen pas na de spits naar hun werk. Het zijn vooral de werkgevers die dit moeten faciliteren en stimuleren. Een samenwerkingsverband zoals het Bereikbaarheidsoffensief kan daarin een belangrijke roOp 12 oktober 2011 heeft de gemeenteraad de Nota Nijmegen Duurzaam Bereikbaar (http://www2.nijmegen.nl/wonen/verkeervervoer/nieuws/_pid/center2/_rp_center2_elementId/1_ 1162053) vastgesteld. In die nota is het beleid ten aanzien van verkeer en vervoer verwoord voor de komende jaren.

De bereikbaarheid van Nijmegen is wezenlijk voor de vitaliteit, leefbaarheid, duurzaamheid en het economisch klimaat van de stad en de omliggende regio. We streven ernaar om de bereikbaarheid van de knooppunten en de belangrijkste bestemmingsgebieden binnen de stad verder te verbeteren.

We kiezen daarbij voor een multimodale aanpak. Soms is de auto de beste keuze, soms de fiets, soms het openbaar vervoer en soms een combinatie van vervoerswijzen. We bieden de reiziger een keuze tussen een aantal aantrekkelijke alternatieven. Wij verstrekken actuele en betrouwbare informatie zodat iedereen bij elke reis een bewuste keuze kan maken. Daarnaast nemen we diverse maatregelen om het verkeerssysteem als totaal duurzamer te maken. We bieden alle vervoerswijzen een volwaardig alternatief aan, binnen de grenzen die deze vervoerswijzen hebben.