Plan: | Nijmegen Vossenpels Zuid |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0268.BP22100-OH01 |
Nijmegen had in de jaren tachtig van de vorige eeuw behoefte aan uitbreiding. Deze uitbreidingsbehoefte werd onderkend door zowel het Rijk als de Provincie. In 1992 heeft de provincie Gelderland (onverplicht) een MER Woningbouw Regio Nijmegen opgesteld. Daarin is gekeken waar in de regio Nijmegen een uitbreiding van woningbouw en bedrijventerrein het meest op zijn plaats zou zijn. Het gebied van de Waalsprong kwam daaruit als Meest Milieuvriendelijke Alternatief naar voren. In de Vierde nota Ruimtelijke Ordening Extra (VINEX) is vervolgens voor het Waalsprong gebied een taakstelling voor de realisatie van 10.000 tot 12.000 woningen en 50 ha bedrijventerrein vastgelegd. De gemeente Nijmegen heeft deze taakstelling uitgewerkt in het structuurplan “Land over de Waal” (1996). Door aanpassing van de gemeentegrenzen is in dezelfde periode het gehele Waalspronggebied Nijmeegs grondgebied geworden. Als uitwerking van het structuurplan “Land over de Waal” zijn 4 masterplannen opgesteld, die vervolgens zijn uitgewerkt in planologische procedures volgens de (oude) WRO. In 2001 bleek echter dat de door B&W verleende vrijstelling ex artikel 19 WRO voor het woongebied Oosterhout Midden volgens de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State niet gedragen werden door een (verplichte) milieueffectrapportage.
De Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State was verder van mening dat de gemeente in een dergelijk geval de betrokken ministers om ontheffing had moeten vragen, hetgeen de gemeente had verzuimd (aldus de uitspraak van 3 mei 2001, nummer 200002213/1)
Daarop heeft de gemeente besloten de milieueffecten alsnog te onderzoeken. Uit het verrichte onderzoek volgde in eerste instantie de Milieueffectrapportage 2002, die de basis heeft gevormd voor de bestemmingsplannen Woonpark Oosterhout, Lent Oost en Stadsas Noord. Vervolgens zijn de aanbevelingen uit het MER 2002 verder onderzocht en uitgewerkt in het MER 2003. Eén van de onderzochte activiteiten in het MER betrof de bouw van circa 12.000 woningen.
Voorkeursmodel 2003
Op basis van dit MER is het zogenoemde Voorkeursmodel 2003 uitgewerkt, waarin de hoofdstructuur en de verschillende deelgebieden van de Waalsprong zijn vastgelegd. In het Voorkeursmodel is gekozen voor een ander ontwerp dan in het eerder genoemde Structuurplan "Land over de Waal". Anders dan in het Structuurplan is het centrum van de Waalsprong niet meer concentrisch in het hart van de Waalsprong gelegen, maar verschoven naar de rivier de Waal.
Hierdoor wordt de Waalsprong niet “een wijk achter de dijk”, maar een deel van Nijmegen aan de overkant van de rivier. Er wordt nadrukkelijk gezocht naar samenhang met het centrum van Nijmegen en de ontwikkeling van het Waalfront. De Waal vormt door de ontwikkeling van de Waalsprong niet langer de noordelijke begrenzing van de stad, maar stroomt tussen het historische centrum van Nijmegen en het nieuwe centrum van de Waalsprong. Door de aanleg van een nieuwe stadsbrug ontstaat er een binnenstedelijke verkeersring die de verschillende stadsdelen met elkaar verbindt. De nieuwe stadsbrug (en de aanleg van de Graaf Alardsingel) is van belang om de bereikbaarheid van de Waalsprong te kunnen garanderen.
In het Voorkeursmodel werd rekening gehouden met een eventuele dijkteruglegging. Indien deze geen doorgang zou vinden, zou de Vossenpels gevrijwaard kunnen blijven van woningbouw (zie afbeelding).
In de situatie dat de dijkteruglegging wel doorgang zou vinden, zou de Vossenpels wel ingezet worden voor woningbouw (zie afbeelding onderstaand, Voorkeursmodel Waalsprong).
De Vossenpels is dus een "compensatie-locatie" voor het verloren gaan van bouwmogelijkheden elders. Aangezien de dijkteruglegging doorgang vindt en de bestemmingsplanprocedure voor Nijmegen Ruimte voor de Waal inmiddels volop is opgestart, is inzet van de Vossenpels noodzakelijk geworden om het beoogde woningbouwprogramma te realiseren.
Over deze compensatie ( en de aanpassing van de Waalsprong) zijn tussen Rijk en gemeente Nijmegen afspraken gemaakt in het kader van het project Nijmegen Ruimte voor de Waal1 .
Op 20 juli 2004 heeft het College van B&W de nota “de weg naar bestemmingsplannen” vastgesteld. Deze nota biedt het kader om via bestemmingsplannen het Voorkeursmodel Waalsprong (vastgesteld door de raad medio 2003) nader uit te werken.
Om woningbouw mogelijk te maken in de Vossenpels is een bestemmingsplan herziening noodzakelijk.