Plan: | Nijmegen Ruimte voor de Waal |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0268.BP21000-OH01 |
Ten behoeve van de scheepvaart is radar aanwezig in het plangebied. Verandering van de oeverlijn in zowel locatie als hoogte, kan storingen of blinde vlekken veroorzaken in dit verkeersgeleidende systeem.
Indien verstoring optreedt, is een mogelijke mitigerende maatregel het plaatsen van een extra radarpost of scanner. Opmerking daarbij is dat in verband met de aanleg van de tweede stadsbrug naar waarschijnlijkheid benedenstrooms van de spoorbrug en bovenstrooms van de tweede stadsbrug een extra radarscanner wordt geplaatst. Bij deze keuze wordt aanbevolen ook rekening te houden met het ontwerp van de dijkteruglegging en het effect daarvan op het radarzicht.
Verder kan verstoring beperkt worden door geen bomen of struiken toe te staan in de voormalige uiterwaard van het hoogwatervrije terrein.
De aansluitingen van de nevengeul op de hoofdgeul, zowel bovenstrooms als benedenstrooms, worden zodanig vormgegeven dat geen ongewenste dwarsstromingen optreden die de scheepvaart hinderen.
Bij hoog water dient voorkomen te worden dat schepen die het gebied van stroomopwaarts benaderen, per ongeluk de nevengeul opvaren in plaats van de hoofdgeul volgen. Hiertoe wordt bij de oostelijke aansluiting van de nevengeul op de hoofdgeul een invaarbeveiliging aangebracht.
In het bestemmingsplan wordt een evenemententerrein mogelijk gemaakt, waarop concerten en dergelijke kunnen worden gehouden. Het is niet de verwachting dat de scheepvaart hinder van deze evenementen zal ondervinden. Van evenementen die nu al langs de Waal worden gehouden ( o.a. in het kader van "Havana aan de Waal") is niet bekend dat deze een verstorend effect op de scheepvaart hebben. Scheepvaart wordt overigens niet als geluidgevoelige functie aangemerkt door de Wet Geluidhinder.
Evenementen op het evenemententerrein kunnen lichtoverlast richting de scheepvaart veroorzaken. Daarnaast kan ook recreatievaart op de nevengeul, mede in relatie tot de benedenstroomse aansluiting van de nevengeul op de Waal, lichtoverlast veroorzaken richting beroepsvaart.
Vaarverkeer van en naar de nevengeul zal echter alleen tussen zonsop- en –ondergang plaatsvinden. In de meeste gevallen zal verlichting van passantenbootjes overdag geen hinder opleveren. Evenementen op het evenemententerrein vinden bij voorkeur overdag plaats maar kunnen ook tijdens donkere uren plaatsvinden. In dat geval zullen in de evenementenvergunning voorschriften m.b.t. verlichting kunnen worden opgenomen uit oogpunt van de openbare orde en (vaarverkeers)veiligheid.
Geconcludeerd kan worden dat uit oogpunt van de belangen van de scheepvaart geen bezwaren bestaan tegen het bestemmingsplan.