Plan: | Nijmegen Kern Lent - Visveld |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0268.BP19000-OH01 |
Inleiding
In een bestemmingsplan worden de functies in een gebied (op)nieuw vastgelegd. Het gaat hier voornamelijk om een consoliderend bestemmingsplan. Middels dit bestemmingsplan worden er dus zo goed als geen nieuwe geluidsgevoelige bestemmingen toegestaan. Omdat in het consoliderende deel geen nieuwe geluidsgevoelige bestemmingen worden toegestaan, hoeft daarvoor geen akoestisch onderzoek te worden verricht en ook hoeft er geen hogere waarde procedure te worden doorlopen. Voor de enkele nieuwe geluidsgevoelige bestemmingen die worden toegevoegd aan het bestemmingsplan, is akoestisch onderzoek uitgevoerd. Daaruit is gebleken dat voor drie locaties een hogere waarde procedure moet worden doorlopen.
In onderstaande paragraaf wordt ingegaan op de werking van de Wet geluidhinder en de geluidsbronnen die vallen onder de werking van de Wet geluidhinder.
Wet geluidhinder
Bij nieuwe geluidsgevoelige bestemmingen zoals bijvoorbeeld wonen en onderwijs moet worden onderzocht of de geluidsbelasting niet te hoog is. De Wet geluidhinder stelt eisen aan de geluidsbelasting veroorzaakt door verkeerswegen, spoorlijnen en gezoneerde industrieterreinen. Aanvullend hierop wordt het Nijmeegs Geluidsbeleid gehanteerd.
De Wet geluidhinder heeft tot doel geluidshinder veroorzaakt door wegverkeer, railverkeer en gezoneerde industrieterreinen te beperken. Daarom zijn er in de wet voorkeurswaarden opgenomen. Bij geluidsbelastingen tot en met deze voorkeurswaarden is er over het algemeen sprake van een prettig akoestisch klimaat. Om uiteenlopende redenen kan het toch wenselijk zijn om een hogere geluidsbelasting toe te staan. De Wet geluidhinder geeft deze mogelijkheid, maar kent ook maximale waarden die niet mogen worden overschreden. Hogere geluidsbelastingen dan de voorkeurswaarde mogen pas worden toegestaan als hiervoor een aparte procedure is doorlopen, de hogere waarde procedure.
De voorkeurswaarden gelden alleen binnen vastgestelde zones langs de verkeers- en spoorwegen en de zones rond industrieterreinen. Deze zones zijn aandachtsgebieden waarbinnen aandacht moet worden besteed aan de geluidsbelasting op geluidsgevoelige bestemmingen. Wegen met een 30 km/uur regime en wegen die binnen een als woonerf aangeduid gebied liggen, hebben geen zone en hoeven in eerste instantie niet te worden onderzocht. Echter in het kader van een goede ruimtelijke ordening zijn deze wegen, afhankelijk van de verkeersintensiteit, mogelijk wel van belang.
In en rond het gebied van het bestemmingsplan Kern Lent - Visveld liggen gezoneerde geluidsbronnen die het gebied belasten.Voor railverkeer gaat het om een gezoneerde spoorlijn:
Voor wegverkeer gaat het om zes gezoneerde wegen:
In de onderstaande tabel staan de voorkeurswaarden uit de Wet geluidhinder voor woningen weergegeven.
Geluidsbron | Voorkeurswaarden |
Wegverkeerslawaai | 48 dB |
Railverkeerslawaai | 55 dB |
Industrielawaai | 50 dB(A) (Laeq) |
Nieuwe geluidsgevoelige bestemmingen zijn toegestaan buiten de zone van de spoorlijn Nijmegen-Arnhem (traject 245), Prins Mauritssingel, Vrouwe Udasingel, Het Buske, Turennesingel, Laauwikstraat en Griftdijk Zuid. Als nieuwe geluidsgevoelige bestemmingen binnen de zone van één van bovenstaande geluidsbronnen ligt, maar de voorkeurswaarde niet wordt overschreden, dan zijn deze ook toegestaan. Als de voorkeurswaarde wordt overschreden dan zijn geluidsgevoelige bestemmingen alleen toegestaan als er een hogere waarde is vastgesteld door het college van B&W.
Alleen onder voorwaarden kan een hogere waarde worden vastgesteld. Daarbij moet rekening worden gehouden met de “Beleidsregels Hogere Waarde(n) Wet geluidhinder” d.d. maart 2007 vastgesteld door de gemeente Nijmegen. In de beleidsregels staat onder andere dat elke woning minimaal één geluidsluwe zijde moet hebben en ook dat de buitenruimten die als verblijfsruimte worden gebruikt aan de geluidsluwe zijde gesitueerd moeten liggen. Ook moet bij een geluidsbelasting hoger dan 53 dB vanwege wegverkeer, 58 dB vanwege railverkeer en 55 dB(A) vanwege industrielawaai worden voldaan aan indelingseisen, te weten:
De hogere waarden-procedure moet gelijk oplopen met de procedure voor het bestemmingsplan. Het ontwerpbesluit hogere waarden moet tegelijk met het ontwerp-bestemmingsplan 6 weken ter inzage worden gelegd. De raad neemt vervolgens een definitief besluit.
Op een viertal locaties maakt het (ontwerp)bestemmingsplan nieuwe geluidgevoelige bestemmingen mogelijk:
De Wet geluidhinder (Wgh) is van toepassing binnen de wettelijke vastgestelde zone van een (spoor)weg. Wegen waarvoor een maximum toegestane snelheid geldt van 30 km/uur en die binnen een als woonerf aangeduid gebied liggen zijn niet gezoneerd en daardoor niet onderzoeksplichtig.
De woningen, onderwijsgebouwen, verzorgingstehuizen en medisch centra liggen binnen de zones van de Prins Mauritssingel, toekomstige Parmasingel, Vrouwe Udasingel, Het Buske en de spoorlijn Nijmegen-Arnhem. Voor deze (spoor)wegen is akoestisch onderzoek verricht. De Weverstraat, Groot Brittanniëstraat en Lentse Tuinstraat zijn volgens de Wet geluidhinder niet gezoneerd omdat de maximum toegestane snelheid 30 km/uur bedraagt. Ondanks dat deze wegen niet gezoneerd zijn, zijn deze wegen wel in het akoestisch onderzoek betrokken.
Uit de Wgh blijkt dat de voorkeurswaarde voor wegverkeer, in geval van woningen, 48 dB bedraagt. Ook voor onderwijsgebouwen, verzorgingstehuizen en medisch centra bedraagt die 48 dB maar dat is terug te vinden in het Besluit geluidhinder (Bgh). In het Bgh zijn ook de voorkeurswaarden voor railverkeer opgenomen, voor onderwijsgebouwen, verzorgingstehuizen en medisch centra bedraagt deze 53 dB en voor woningen 55 dB. Deze waarden mogen bij voorkeur niet worden overschreden. Als de voorkeurswaarde wordt overschreden kan onder voorwaarden een hoge waarde worden vastgesteld. In de Wgh, Bgh en de “Beleidsregels Hogere Waarden Wet geluidhinder” staan deze voorwaarden omschreven.
Uit de Wgh blijkt dat de maximum toegestane geluidsbelasting voor wegverkeer, in geval van woningen, 63 dB bedraagt. Ook voor onderwijsgebouwen bedraagt die 63 dB maar dat is terug te vinden in het Bgh. In het Bgh staat ook dat de maximum toegestane geluidsbelasting voor wegverkeer, in geval van verzorgingstehuizen en medisch centra, 53 dB bedraagt. Verder zijn nog de maximum toegestane geluidsbelastingen voor railverkeer in het Bgh opgenomen, deze bedragen voor woningen, onderwijsgebouwen, verzorgingstehuizen en medisch centra 68 dB.
In de Beleidsregels Hogere Waarden Wet geluidhinder zijn voorwaarden opgenomen voor woningen. Als aan deze voorwaarden wordt voldaan kunnen woningen worden gerealiseerd. In het kort zijn de voorwaarden als volgt:
De indelingseisen zijn als volgt:
Locatie Weverstraat
Uit akoestisch onderzoek blijkt dat ten gevolge van wegverkeer de voorkeurswaarde niet wordt overschreden en ten gevolge van railverkeer op de spoorlijn Nijmegen-Arnhem wel. De hoogst berekende geluidsbelasting ten gevolge van railverkeer op de spoorlijn Nijmegen-Arnhem bedraagt 60 dB, daarmee wordt de maximum toegestane geluidsbelasting niet overschreden.
Op dit moment wordt in het bestemmingsplan alleen de mogelijkheid geschapen voor het realiseren van geluidgevoelige bestemmingen maar is nog niet bekend hoe deze binnen het bouwvlak worden gesitueerd. De locatie kan zo worden ingericht dat aan de Beleidsregels Hogere waarden Wet geluidhinder wordt voldaan.
Locatie De Ster aan de Vrouwe Udasingel
Uit akoestisch onderzoek blijkt dat ten gevolge van wegverkeer op de Vrouwe Udasingel de voorkeurswaarde wordt overschreden. De hoogst berekende geluidsbelasting ten gevolge van wegverkeer op de Vrouwe Udasingel bedraagt 52 dB, daarmee wordt de maximum toegestane geluidsbelasting niet overschreden.
Op dit moment wordt in het bestemmingsplan alleen de mogelijkheid geschapen voor het realiseren van geluidgevoelige bestemmingen maar is nog niet bekend hoe deze binnen het bouwvlak worden gesitueerd. De locatie kan zo worden ingericht dat aan de Beleidsregels Hogere waarden Wet geluidhinder wordt voldaan.
Locatie Lentse Tuinstraat
Uit akoestisch onderzoek blijkt dat alleen ten gevolge van wegverkeer op de Prins Mauritssingel de voorkeurswaarde wordt overschreden. De hoogst berekende geluidsbelasting ten gevolge van wegverkeer op de Prins Mauritssingel bedraagt 54 dB, daarmee wordt de maximum toegestane geluidsbelasting niet overschreden.
Op dit moment wordt in het bestemmingsplan alleen de mogelijkheid geschapen voor het realiseren van geluidgevoelige bestemmingen maar is nog niet bekend hoe deze binnen het bouwvlak worden gesitueerd. De locatie kan zo worden ingericht dat aan de Beleidsregels Hogere waarden Wet geluidhinder wordt voldaan.
Locatie Groene Oever / Dansende villa's aan de Groot-Brittanniëstraat
Uit akoestisch onderzoek blijkt dat ten gevolge van wegverkeer de voorkeurswaarde niet wordt overschreden. De hoogst berekende geluidsbelasting ten gevolge van wegverkeer bedraagt 48 dB.
Conclusie
Ten gevolge van wegverkeer op de Prins Mauritssingel en Vrouwe Udasingel en railverkeer op de spoorlijn Nijmegen-Arnhem wordt de voorkeurswaarde overschreden maar de maximum toegestane geluidsbelasting niet. Er wordt aan de Beleidsregels Hogere Waarden Wet geluidhinder voldaan. Voor de locaties Weverstraat en De Ster aan de Vrouwe Udasingel moeten hogere waarden worden vastgesteld voor woningen, onderwijsgebouwen, verzorgingstehuizen en medisch centra. Terwijl voor de locatie Lentse Tuinstraat alleen hogere waarden moeten worden vastgesteld voor woningen.
Verder moet bij de woningen, onderwijsgebouwen, verzorgingstehuizen en medisch centra worden voldaan aan de geluidweringseisen, zodanig dat voor de toegestane binnenwaarden minimaal wordt voldaan aan de eisen van het Bouwbesluit. Hierbij moet worden uitgegaan van de totale geluidsniveau's. In het kader van het bestemmingsplan is dit nog niet aan de orde, pas in het kader van de bouwaanvraag.