direct naar inhoud van 3.5 Economie
Plan: Nijmegen Kern Lent - Visveld
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0268.BP19000-OH01

3.5 Economie

3.5.1 Detailhandel

Detailhandelstructuur Nijmegen Noord (maart 2005)

In 2004 is er een (distributie-planologisch) onderzoek gedaan naar de gewenste detailhandelsstructuur in de Waalsprong. Het rapport heet Waalsprong Nijmegen, Advies Detailhandelsstructuur en is opgesteld door Droogh Trommelen Broekhuis. In het rapport is per deelgebied een analyse gemaakt van de grootte van het winkelcentrum in bedrijfsvloeroppervlak (bvo) en de gewenste functie van de verschillende centra. Op 15 maart 2005 heeft het college de gewenste detailhandelsstructuur voor Nijmegen-Noord vastgesteld. Dit houdt in:

  • qua typologie/karakteristiek een hoofdwinkelcentrum in het Centrumgebied (Citadel), een nieuw buurtwinkelcentrum in Oosterhout en een fullservicesupermarkt annex klein buurtwinkelcentrum in Lent-Oost (bestemmingsplan Laauwik biedt de mogelijkheid voor een supermarkt van 1500 m2, via vrijstelling 1800 m2);
  • een omvang van 20.000 m² bvo voor het hoofdwinkelcentrum (marge van circa 3.000 m² naar boven en beneden (afhankelijk van o.a. goede bereikbaarheid, lay-out winkelcentrum en marktomstandigheden)), van circa 3.000 m² bvo voor het nieuwe buurtwinkelcentrum in Oosterhout en van 1.500 - 1.800 m² bvo voor de fullservicesupermarkt/het kleine buurtwinkelcentrum in Lent-Oost;
3.5.2 Buurteconomie

Een van de speerpunten van het Nijmeegse economische beleid is het terugbrengen van economische activiteiten naar de stad én de wijken. Hierbij gaat het met name om de vestiging van kleinschalige (ambachtelijke) ondernemingen en het stimuleren van starters. Ruimtelijk kan dit zich uiten in:

  • ondernemen in / aan huis (met een maximum van 50 m2 oppervlakte);
  • behoefte aan woon-werkpanden;
  • economische herontwikkeling van kleinschalige bedrijvigheid.

De aard en omvang van de activiteiten moet uiteraard aansluiten bij de functie van de directe omgeving (wonen) en de behoefte. Gedacht dient te worden aan ambacht, nijverheid, financiële en zakelijke dienstverlening.

3.5.3 Kleine kantoren

Met betrekking tot kleinschalige kantoren geldt het beleid zoals vastgesteld in 2001. In dat raadsbesluit is vastgelegd de vraag naar kleinschalige kantoren als volgt te accommoderen:

  • tot 1.000 m² toestaan langs singels en hoofdradialen in Nijmegen;
  • tot 1.500 m² kan in het kader van behoud van waardevolle panden een omzetting naar kantoorbestemming plaatsvinden;
  • tot 500 m² is een kantoorvestiging overal toegestaan.

Voor dit plangebied geldt met name de laatste regeling voor kleinschalige kantoren tot 500 m². Voor de vraag tot 500 m2 kan worden voorzien in woonwijken. Hierbij dient een afweging te worden gemaakt of de nieuwe kantoorfunctie bijdraagt aan een evenwichtige ontwikkeling van de wijk gelet op verkeersdruk, parkeerdruk, milieuwetgeving, etc. Vertrekpunt is het beperkten van de overlast voor de buurt. Het is niet toegestaan om woningen volledig als kantoor te gebruiken, maar een kantoor aan huis is (onder beperkende voorwaarden) wel mogelijk.

3.5.4 Horeca

Met betrekking tot horeca is in de Horecanota 'Eten en drinken in Nijmegen', een ruimtelijk-economische visie op de Nijmeegse horeca (januari 2006), een onderscheid gemaakt tussen horeca in het stadscentrum en horeca buiten het stadscentrum. Horeca in Nijmegen Noord valt in deze laatste categorie. De beleidslijn voor de horeca voor de Nijmeegse wijken buiten het stadscentrum is steeds geweest dat horeca de ruimte krijgt, mits het een aanvulling betreft op het bestaande aanbod en gericht is op de bewoners van die wijk.

Voor ondersteunende horeca buiten het stadscentrum wordt door de gemeente een aparte beleidslijn gehanteerd. Er wordt onderscheid gemaakt tussen ondersteunende horeca bij food-detailhandel, ondersteunende horeca bij non-food-detailhandel en ondersteunende horeca bij bijzondere en recreatieve doeleinden.

Voor ondersteunende horeca bij bijzondere en recreatieve doeleinden geldt voorts dat:

  • de horeca-activiteit ondergeschikt dient te zijn aan de hoofdactiviteit;
  • openingstijden aangepast dienen te zijn aan openingstijden van de hoofdactiviteit;
  • toegang tot horeca-activiteit uitsluitend via de hoofdactiviteit plaats mag vinden;
  • in het pand een vrij toegankelijke sanitaire ruimte aanwezig is;
  • voor de horeca-activiteit geen aparte reclame mag worden gemaakt.
  • het aantal m² ondersteunende horeca mag niet meer dan 10% van de totale oppervlakte van de hoofdfunctie bedragen. Voor sporthallen (12%) en sportvelden (150 m² voor één veld, 75 m² voor elk volgend veld met een maximum van 375 m²) gelden andere maten.
3.5.5 Hotelonderzoek

Uit het hotelonderzoek van de gemeente Nijmegen uit 2008 komt naar voren dat er ruimte is op de Nijmeegse hotelmarkt voor nieuwe initiatieven. Dit heeft er toe geleid dat er een algemene beleidslijn voor hotels is vastgesteld om de komst van nieuwe hotels in Nijmegen mogelijk te maken.