direct naar inhoud van 5.2 Uitgangspunten per functie
Plan: Nijmegen Brakkenstein
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0268.BP16000-OH01

5.2 Uitgangspunten per functie

5.2.1 Bedrijven

In het bestemmingsplan wordt de toelaatbaarheid van bedrijven gekoppeld aan de “Staat van Bedrijfsactiviteiten model Nijmegen”. Dit is een lijst met bedrijven in Nijmegen, die al naar gelang de te verwachten milieubelasting zijn ingedeeld in milieucategorieën. Het betreft een algemene lijst, gebaseerd op de VNG-uitgave “Bedrijven en milieuzonering ”.

De reeds bestaande bedrijven in het plangebied zijn allemaal recentelijk bezocht en beoordeeld op de daadwerkelijke milieubelasting. De in de bedrijfsinventarisatielijst opgenomen milieucategorieën zijn maatwerk en kunnen afwijken van de in de algemene lijst opgenomen milieucategorieën. Voor nieuw te vestigen bedrijven is echter de “Staat van bedrijfsactiviteiten model Nijmegen" uitgangspunt.

Wat betreft de toelaatbaarheid van bedrijven is onderscheid gemaakt tussen bedrijven aan 50 km/uur wegen en overige verspreid in de wijk voorkomende bedrijven. Dit onderscheid heeft te maken met het feit dat de hindergevoeligheid van een woonwijk ten opzichte van bedrijven niet overal binnen de wijk gelijk is. Binnen een woonwijk kan onderscheid worden gemaakt tussen delen die beschouwd kunnen worden als rustige woonwijk en delen die beschouwd kunnen worden als drukke woonwijk c.q. gemengd gebied. Voor een duidelijke afbakening van de rustige woonwijk enerzijds en de drukke woonwijk of gemengd gebied anderzijds is ervoor gekozen om de doorgaans drukkere (qua verkeer) en/of gemengde (qua functies) 50 km/uur wegen aan te merken als drukke woonwijk c.q. gemengd gebied en de rest als rustige woonwijk.

Bedrijven aan 50 km/uur wegen

In het plangebied liggen de volgende gebiedsontsluitingswegen c.q. 50 km/uur wegen: St, Annastraat, Houtstraat, Kwekerijweg, d'Almarasweg, Sionsweg, Scheidingsweg, Heyendaalseweg, Driehuizerweg. De algemeen toelaatbare categorie op bestaande bedrijfslocaties aan 50 km/uur wegen (drukke woonwijk/gemengd gebied) wordt aangegeven als categorie 1-2, 2+. Dit betekent dat bedrijven in categorie 1 en 2 van de “Staat van bedrijfsactiviteiten model Nijmegen” zijn toegestaan alsmede bedrijven in categorie 3 voorzover die voorkomen op de “Toevoeging op Staat van bedrijfsactiviteiten model Nijmegen”. Daarnaast zijn bestaande categorie 3 bedrijven (die niet voorkomen op de “Toevoeging op Staat van bedrijfsactiviteiten model Nijmegen”) op hun huidige locatie toegestaan. Overigens dienen de bedrijven direct aan een 50 km/uur weg te liggen. Bedrijven geadresseerd aan een 50 km/uur weg, maar gelegen op binnenterreinen en/of omgeven door woonbebouwing, worden net zo beoordeeld als de overige bedrijven.

Overige verspreid in de wijk voorkomende bedrijven

De algemeen toelaatbare categorie op bestaande bedrijfslocaties in een rustige woonwijk wordt aangegeven als categorie 1-2. Dit betekent dat bedrijven in categorie 1 en 2 van de “Staat van bedrijfsactiviteiten model Nijmegen” zijn toegestaan. Daarnaast zijn bestaande categorie 3 bedrijven op hun huidige locatie toegestaan.

5.2.2 Cultuur en ontspanning

In het plangebied is een saunabedrijf gevestigd. Volgens de DURP-standaard 2008 valt die functie binnen de bestemming Cultuur en Ontspanning. Hiervoor geldt geen specifiek beleid.

Volgens diezelfde standaard zou ook de speeltuin Brakkefort onder deze bestemming vallen. Er zijn echter ook andere opties, namelijk binnen de bestemming Recreatie. Voor deze laatste optie is gekozen omdat die dichter bij het doel van een speeltuin ligt en, bij een andere invulling, de bestemming Cultuur en Ontspanning functies mogelijk maakt die wellicht niet of minder wenselijk zijn op deze locatie.

5.2.3 Detailhandel

Wat betreft de toelaatbaarheid en uitbreidingsmogelijkheden van detailhandel wordt onderscheid gemaakt in: detailhandel in het winkelcentrum en geconcentreerd winkelgebied en overige detailhandel.

Detailhandel in het winkelcentrum en concentraties van detailhandel

In winkelcentrum De Fest aan de Kanunnik Mijllinckstraat is onbeperkt detailhandel toegestaan. Wel is het aantal supermarkten gemaximeerd vanwege de grootschaligheid van deze vorm van detailhandel. Per winkelcentrum/geconcentreerd winkelgebied is maximaal 1 supermarkt toegestaan.

Overige detailhandel

Detailhandel buiten het winkelcentrum is alleen toegestaan op bestaande detailhandellocaties. Eventuele andere locaties kunnen alleen middels een postzegelplan ex artikel 3.1. Wro worden gehonoreerd, mits passend in onder meer het detailhandelbeleid en het parkeerbeleid. De uitbreidingsmogelijkheden van detailhandelsbedrijven buiten het winkelcentrum/geconcentreerd winkelgebied zijn beperkt. Om te voorkomen dat een naast de winkel gelegen pand bij de winkel wordt betrokken, mogen winkels uitsluitend binnen het toegekende bouwvlak op het bestaande bouwperceel worden uitgebreid. Bestaand bouwperceel is gedefinieerd als het bouwperceel ten tijde van het van kracht worden van het bestemmingsplan.

Detailhandel-inventarisatielijst  
  Adres   Naam   Detailhandel in  
winkelcentrum De Fest/
geconcentreerd winkelgebied Heyendaalseweg  
     
De Fest   Kanunnik Mijllinckstraat 7   Aldi   Levensmiddelen  
  Kanunnik Boenenstraat 16   De Vernieuwing   bloemen  
    Schlecker   drogist  
  Kanunnik Pelsstraat 70   Evers Janssen Tweewielers BV   Rijwielen  
Heyendaalseweg   215   Bloembinderij Heyendaal   Bloemen  
  216/218   Jacobs Brakkenstein BV   Drogist postagentschap  
  209   Drabbe   Rijwielhandel  
  233   voorheen: Groos    
  207   Bonaparte   Wijnhandel en slijterij  
  200   Aqualife Nijmegen   Aquariumspeciaalzaak  
  165   Gaertner Ergonomische meubelen BV   Kantoor- en bedrijfsmeubelen  
  205   G.J. Pijfers & Zn.   Levensmiddelen  
  219   De Bruin & de Bruin   Groenten en fruit  
  222   Slagerij Erik Theunissen   Vlees en vleeswaren  
  217   Strik Patisserie Brood en Banket  
5.2.4 Horeca

Onder horeca wordt verstaan een bedrijf of instelling waar als hoofddoel bedrijfsmatig dranken en/of etenswaren voor gebruik ter plaatse worden verstrekt en/of waarin bedrijfsmatig logies wordt verstrekt, niet zijnde detailhandel en/of ondersteunende horeca of bed and breakfast. Een broodjeszaak hoeft dus niet zonder meer horeca te zijn, maar kan ook detailhandel of detailhandel met ondersteunende horeca zijn.

In het bestemmingsplan wordt de toelaatbaarheid van horecabedrijven gekoppeld aan de “Staat van horeca-activiteiten model Nijmegen”. Dit is een lijst met horecabedrijven in Nijmegen, die al naar gelang de te verwachten hinder zijn ingedeeld in categorieën. Het betreft een algemene lijst, gebaseerd op de VNG-uitgave “Bedrijven en milieuzonering”, aangevuld met de volgende (ruimtelijk relevante) criteria: de over het algemeen gebruikelijke openingstijden en de verkeersaantrekkende werking.

Wat betreft de toelaatbaarheid van horeca is onderscheid gemaakt in horeca in winkelcentrum, horeca in de wijk en ondersteunende horeca.

Horeca in winkelcentrum

De algemeen toelaatbare categorie wordt aangegeven als categorie 1 tot en met 2a. Dit betekent dat horecabedrijven in categorie 1a, 1b en 2a van de Staat van horeca-activiteiten zijn toegestaan. Horecabedrijven in het winkelcentrum/geconcentreerd winkelgebied zijn niet plaatsgebonden, maar het aantal horecabedrijven en de vloeroppervlakte per horecabedrijf zijn wel gemaximeerd. In het winkelcentrum zijn maximaal twee horecabedrijven toegestaan. In winkelcentrum De Fest zijn twee horecabedrijven aanwezig. De vloeroppervlakte van de twee horecabedrijven samen mag niet meer dan 200 m² bedragen.

In het project Kerk en Klooster, waarvoor een rechtstreekse bouwmogelijkheid wordt opgenomen in dit plan (zie par. 11.2.1), is eveneens een horeca-gelegenheid opgenomen.

Overige horeca in de wijk

Horeca in de wijk is toegestaan mits het kleinschalig is en gericht op de wijk. Aan de Heyendaalseweg zijn twee horecabedrijven gevestigd, een restaurant en een cafe. De vloeroppervlakte van deze horeca mag per bedrijf niet meer dan 250 m2 bvo bedragen.

Nieuwvestiging horeca

Eventuele nieuwe locaties kunnen alleen middels een postzegelplan ex artikel 3.1. Wro worden gehonoreerd, mits passend in onder meer het horecabeleid en het parkeerbeleid. De algemeen toelaatbare categorie op bestaande horecalocaties aan 50 km/uur wegen (drukke woonwijk/gemengd gebied) wordt aangegeven als categorie 1 t/m 2a. Dit betekent dat horecabedrijven in categorie 1a, 1b en 2a van de Staat van horeca-activiteiten zijn toegestaan.

Ondersteunende horeca

Van ondersteunende horeca is sprake wanneer men in een zaak die geen (planologische) hoofd(horeca)bestemming heeft iets kan consumeren en men daarvoor moet betalen. We kennen verschillende soorten ondersteunende horeca:

- ondersteunende horeca bij een food detailhandel;

- ondersteunende horeca bij de non-food detailhandel;

- ondersteunende horeca bij bijzondere -en recreatieve doeleinden.

Ondersteunende horeca per functie*  
  food
detailhandel  
non-food
detailhandel  
maatschappelijke en recreatieve
voorzieningen  
oppervlakte   20 m² / max.
25% v.v.o.  
50 m² / max.
25%  
max. 10% (maatschappelijke
voorzieningen)
max. 12% (sporthallen)
sportveld 150 m² plus per extra veld,
75 m², met max. van 375 m².  
per straatzijde   max. 1 bedrijf   n.v.t.   n.v.t.  

* bron: Beleidsnotitie Ondersteunende horeca, najaar 2001

Momenteel zijn er 11 locaties waar horeca een ondersteunende functie heeft. Hierbij gaat het met name om ondersteunende horeca bij bijzondere- en recreatieve doeleinden, zoals sportverenigingen, het jongerencentrum en het wijkcentrum.

Ondersteunende horeca dient aan een aantal voorwaarden te voldoen. Zo is bij sportvelden maximaal 75m2 ondersteunende horeca toegelaten. Ten aanzien van de atletiekbaan geldt dat daar geen algemeen beleid voor is opgesteld, maar dat de bestaande oppervlakte aanvaardbaar wordt geacht.

Horeca-inventarisatielijst (zie kaart Raamwerk)  
  Adres   Naam  
Horeca in winkelcentrum      
  Kanunnik Boenenstraat 22/24   Cafetaria De Fest  
  Kanunnik van de Putstraat 39   Menzil Food  
Overige horeca in de wijk      
  Heyendaalseweg 280   Café De Muts  
  Heyendaalseweg 243   Eeetcafe Verrukkelluk  
  Heyendaalseweg ong   Horecagelegenheid in project Kerk en Klooster  
Ondersteunende horeca      
  d’Almarasweg 33   Korfbalvereniging Noviomagum  
  d’Almarasweg 37   NMHC Nijmegen - hockeyclub  
  Heemraadstraat 3   Atletiekvereniging Nijmegen  
  Heemraadstraat 7   Nijmeegse loopschool  
  Heemraadstraat 9   Voetbalvereniging Brakkestein  
  Heyendaalseweg 239   Parochiehuis Rooms Leven  
  Kanunnik Mijllinckstraat 72   Speeltuin Brakkefort  
  Kanunnik Mijllinckstraat 78   Tennisvereniging Brakkestein  
  Nijmeegsebaan 141   Tennisclub Nijmegen Quick  
  Nijmeegsebaan 143   Voetbalvereniging Orion  
  Panovenlaan 3   Saunacentrum De Thermen  
5.2.5 Kantoren, dienstverlening en maatschappelijke voorzieningen

De zakelijke dienstverlening is de meest voorkomende sector in het plangebied. Op afstand gevolgd door de gezondheids-/welzijnssector en de detailhandel .

Op locaties waar reeds één of meer van de functies kantoren, dienstverlening en/of maatschappelijke voorzieningen aanwezig is/zijn of waar een functie met een zwaardere belasting op de omgeving aanwezig is (bijv. detailhandel), ligt het in de rede om deze functies onderling uitwisselbaar te maken, temeer daar het onderscheid tussen deze functies vrij klein is. Zo kan gesteld worden dat een huisartsenpraktijk een maatschappelijke voorziening, maar tevens een vorm van dienstverlening is.

Daar waar grote zelfstandige maatschappelijke voorzieningen zijn gevestigd, zoals kerken en scholen, zijn zelfstandige kantoren en/of dienstverlening niet toegestaan.

5.2.6 Functies in combinatie met wonen

Een groot deel van de bedrijvigheid bevindt zich in woonhuizen in het gebied. Hierbij gaat het vaak om zakelijke dienstverlening, gezondheidsondersteunende diensten en handel . Dit is toegestaan mits de woning in overwegende mate de woonfunctie behoudt en de aard, omvang en uitstraling van de desbetreffende beroeps-cq bedrijfsactiviteit in overeenstemming is met de woonfunctie.

Een omschakeling naar een woning of een woning op de verdieping, waarbij de woning en de economische en/of maatschappelijke functie geen relatie met elkaar hebben, is niet toegestaan.