4.3.1 Regionaal Plan Stadsregio Arnhem - Nijmegen
De Stadsregio Arnhem Nijmegen legt in het Regionaal Plan de gemeenschappelijke ambities vast voor de ontwikkeling van de regio Arnhem-Nijmegen. Het Regionaal Plan laat zien hoe de betrokken gemeenten binnen de Stadsregio streven naar hoogwaardige regionale ontwikkeling van het stedelijk netwerk Arnhem-Nijmegen als geheel. Hiermee ontwikkelt de stadsregio ruimtelijk beleid tot 2020.
Het Regionaal Plan wordt door de Provincie beschouwd als uitwerking van het Streekplan en daarmee als toetsingskader voor lokale plannen. Centraal in de ruimtelijke structuur van de stadsregio staat de ontwikkeling van het stedelijk kerngebied: een min of meer verstedelijkte, samenhangende zone die zich uitstrekt van Zevenaar via Arnhem en Nijmegen tot aan Wijchen. De beleidsregels in het Regionaal Plan zijn uitgewerkt aan de hand van de thema's water, natuur, cultuurhistorie, landschap, land- en tuinbouw, recreatie, mobiliteit, wonen, werken, detailhandel en milieu. De hoofdlijnen:
- Wonen: Taakstelling is om in de regio in de periode 2005-2015 tenminste 34.000 woningen toe te voegen aan de woningvoorraad. Binnen de 'Contour woningbouw' bepalen de gemeenten zelf de te ontwikkelen locaties en de aantallen nieuw te bouwen woningen. Nijmegen Oost ligt overwegend binnen deze contour. De programmering van de woningbouw dient tenslotte plaats te vinden in de Concessies Wonen, met in achtneming van de per gemeente vastgestelde kwalitatieve afspraken en inspanningsverplichtingen.
- Werken en bereikbaarheid: doelstelling is het op zorgvuldige wijze ruimte geven en inpassen voor het scheppen van voldoende werkgelegenheid voor de inwoners van de stadsregio, die aansluit bij het opleidingsniveau van de beroepsbevolking. Hiervoor zijn enkele beleidsregels opgenomen: er moeten zoekgebieden worden aangewezen voor bedrijventerreinen, uitbreiding en aanleg van nieuwe bedrijventerreinen gebeurt met een zorgvuldige ruimtelijke inpassing, kantoren voor bedrijven met een (boven)regionale functie worden tenslotte alleen ontwikkeld rond centrale stations, netwerkstations en langs hoogfrequente buslijnen.
- Natuur: Doelstelling is het realiseren van een samenhangend netwerk van kwalitatief hoogwaardige natuurgebiesden en natuurlijke cultuurlandschappen door bescherming, instandhouding en ontwikkeling van de aanwezige bijzondere ruimtelijke waarden en kenmerken. De Stadsregio kent geen aanvullende beleidsregels voor natuur t.o.v. het Streekplan Gelderland.
- Cultuurhistorie: Doelstelling is "behoud door ontwikkeling". De in een plangebiedc aanwezige cultuurhistorische waarden dienen te worden geinventariseerd en zo mogelijk worden geintegreerd in de planuitwerking.
4.3.2 Verstedelijkingsvisie
In navolging van het Regionaal Plan Stadsregio Arnhem - Nijmegen heeft de Stadsregio in juni 2011 de Verstedelijkingsvisie 'Van Koers naar Keuze' vastgesteld: een integrale visie waarin de hoofdlijnen uit het Regionaal Plan worden bevestigd. De Verstedelijkingsvisie is een uitwerking van de Verstedelijkingsopgave voor de periode 2010-2020, waarbij de ambities voor wonen, werken en mobiliteit worden gekoppeld:
- Wonen: de Stadsregio heeft tot 2040 een groeiend bevolkingsaantal, maar binnen de regio ontstaan wel grote verschillen in het tempo van de bevolkingsgroei. Daarnaast krijgen sommige gebieden te maken met een dalend bevolkingsaantal. Voor de periode 2010-2020 is in samenwerking met het Rijk besloten om circa 26.000 woningen te bouwen. Dit vormt ook het uitgangspunt voor afspraken met de provincie in het kader van het Kwalitatief WoonProgramma 3. Het Regionaal Plan heeft geleid tot subregionale afspraken over de gewenste kwalitatieve woningbouwopgave tot 2020, waarbij de bouwopgave wordt afgestemd op de behoefte. Het afronden van de ontwikkeling van de Vinex-locaties is hierbij een belangrijke schakel. Voor Nijmegen betekent dit dat afronding van de Waalsprong prioriteit heeft. Daar staat tegenover dat Nijmegen (tijdelijk) 1500 woningen uit de programmering heeft gehaald in verband met de (beperkte) vraag vanuit de markt. Voor Nijmegen Oost heeft dit geen ingrijpende gevolgen.
- Mobiliteit en economie: naast het woonklimaat is de bereikbaarheid belangrijk voor een goed vestigingsklimaat. De bereikbaarheid van de regio staat echter onder druk. De koppeling tussen ruimtelijke ontwikkelingen en bereikbaarheid is daarom een belangrijk aandachtspunt in de visie. In het Regionaal Plan wordt ingezet op bundeling van vervoersstromen en verknoping van verstedelijking in de regio langs een integrale ontwikkelingszone: de S-as. Dit is de centrale spooras, die loopt van Didam/Zevenaar naar Wijchen via de stedelijke kerngebieden Arnhem en Nijmegen. De verschillende modaliteiten dienen toekomstige groei op te kunnen vangen en goed op elkaar aan te sluiten. Het OV en de fiets hebben daarbij een voorname rol. Ruimtelijke ontwikkelingen rondom (OV) knooppunten worden dan ook gestimuleerd. Op het gebied van economie wordt ingezet op de vijf kansrijke clusters in de regio: Health, halfgeleiders, Energie- en Milieutechnologie, Mode/Vormgeving en Toerisme. Daarnaast is de A73-zone aangemerkt als een van de locaties waar verdere afstemming plaats dient te vinden met betrekking tot ruimte voor bedrijven. Voor Nijmegen Oost heeft dit geen ingrijpende gevolgen