Plan: | Nijmegen Kanaalhavens |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0268.BP10000-VG02 |
Bij nieuwe geluidsgevoelige bestemmingen, zoals wonen en onderwijs, moet worden onderzocht of de geluidsbelasting niet te hoog is. De Wet geluidhinder stelt eisen aan de geluidhinder die wordt veroorzaakt door verkeer over weg, water en spoor en van gezoneerde industrieterreinen met als doel de geluidhinder te beperken. Aanvullend hierop wordt het Nijmeegs Geluidsbeleid gehanteerd. In de Wet geluidhinder zijn voorkeurswaarden opgenomen (zie onderstaande tabel). Bij geluidsbelastingen t/m deze voorkeurswaarden is er over het algemeen sprake van een prettig akoestisch klimaat. Om uiteenlopende redenen kan het toch wenselijk zijn om een hogere geluidsbelasting toe te staan. De wet geeft deze mogelijkheid, maar kent ook maximale waarden die niet mogen worden overschreden. Hogere geluidsbelastingen dan de voorkeurswaarde mogen pas worden toegestaan als hiervoor een aparte procedure is doorlopen: de hogere waarde procedure.
Geluidsbron | Voorkeurswaarde (voor woningen) |
Wegverkeerslawaai | 48 dB (Lden) |
Railverkeerslawaai | 55 dB (Lden) |
industrielawaai | 50 dB (A) (LAeg) |
De voorkeurswaarden gelden alleen binnen wettelijk vastgelegde zones langs verkeerswegen, waterwegen en spoorwegen en langs gezoneerde industrieterreinen. Deze zones zijn zogenaamde aandachtsgebieden waarbinnen de geluidsbelasting op geluidsgevoelige bestemmingen bekeken moet worden. Bij nieuwe ontwikkelingen binnen deze zones is altijd een akoestisch onderzoek vereist als het gaat om geluidsgevoelige bestemmingen. Wegen waarop een 30 km/uur regime van toepassing is kennen geen wettelijke zone. Er is dan ook geen wettelijke plicht deze wegen in een akoestisch onderzoek te betrekken.
Op basis van hoofdstuk V van de Wet geluidhinder (Wgh) dient rondom een industrieterrein waarop bepaalde typen lawaaiproducerende bedrijven zijn gevestigd of kunnen worden gevestigd, een geluidzone te worden vastgesteld. Sinds de Crisis en herstelwet (31 maart 2010) wordt een geluidgezoneerd industrieterrein gedefineerd als: "een terrein waar in hoofdzaak een bestemming is gegeven voor de vestiging van inrichtingen en waarvan de bestemming voor het gehele terrein of een gedeelte daarvan de mogelijkheid insluit van vestiging van inrichtingen, behorende tot een bij een algemene maatregel van bestuur aan te wijzen categorie van inrichtingen, die in belangrijke mate geluidhinder kunnen veroorzaken."
De geluidzone vormt een bufferzone tussen de bedrijven op het industrieterrein en de geluidsgevoelige bestemmingen in de omgeving. Buiten deze zone mag de geluidsbelasting vanwege alle bedrijven op het industrieterrein tezamen niet hoger zijn dan 50 dB(A). Binnen de zone gelden beperkingen voor geluidgevoelige bestemmingen.
Geluidgezoneerd industrieterrein
Een deel van het bedrijventerrein Noord- en Oostkanaalhavens betreft een industrieterrein waaromheen krachtens artikel 53 van de Wet geluidhinder een geluidzone is vastgesteld. De Wet geluidhinder regelt de toegestane geluidbelasting vanwege het industrieterrein op de zone en op gevoelige bestemingen binnen de zone. De geldende zonegrenswaarden moeten in acht worden genomen. In de huidige situatie wordt hieraan voldaan. Het bestaande geluidgezoneerde industrieterrein en de bijbehorende geluidzone worden in dit plan ongewijzigd vastgelegd. Nagenoeg het gehele plangebied valt binnen deze geluidzone.
Bedrijfswoningen
Volgens vaste jurisprudentie van de Raad van State kan een woning op een gezoneerd industrieterrein worden beschermd tegen geluidhinder voor zover dat niet leidt tot weigering van de vergunning of tot aantasting van het speciale vestigingsklimaat voor inrichtingen op dat terrein. Op het industrieterrein zijn weliswaar woningen aanwezig, maar die zijn alle bestemd als bedrijfswoning. Aan bedrijfswoningen op industrieterreinen kunnen op grond van de jurisprudentie formeel geen (maximum) geluidgrenzen worden gesteld.
Woonboten
In het Maas-Waalkanaal liggen voorts, langs de kade ter hoogte van het bedrijf Koole Tankstorage Nijmegen, in totaal 8 woonboten. In het oude bestemmingsplan waren deze woonboten niet positief bestemd. Uit onderzoek is gebleken dat Rijkswaterstaat voor in totaal 6 woonboten een ligplaatsvergunning op grond van de Wet beheer rijkswaterstaatswerken dan wel op grond van de Waterwet heeft verleend. De woonboten zijn in dit bestemmingsplan onder het persoonsgebonden overgangsrecht geplaatst. Een positieve bestemming van de woonboten is niet in overeenstemming met een goede ruimtelijke ordening en niet mogelijk in verband met de regels op het gebied van de externe veiligheid. De woonboten liggen namelijk binnen de 10-6 contour van het plaatsgebonden risico in verband met het vervoer van gevaarlijke stoffen over het Maas-Waalkanaal. Om recht te doen aan de belangen van de woonbootbewoners, zijn de woonboten onder het persoonsgebonden overgangsrecht geplaatst, wat betekent dat de huidige bewoners ter plaatse mogen blijven wonen. Indien de huidige bewoners vertrekken, mogen de woonboten niet door andere bewoners worden bewoond.
Volgens de definitie van een geluidgevoelig terrein in de Wet geluidhinder (artikel 1 Wgh) in combinatie met de uitwerking daarvan in het Besluit geluidhinder (artikel 1:2 Bgh en de toelichting in Staatsblad 2012, 164 geldt een ligplaats voor een woonboot als geluidgeluidvoelig terrein, wanneer deze als zodanig is bestemd in een bestemmingsplan. Nu de woonboten niet positief worden bestemd, behoeven deze woonboten niet aangemerkt te worden als een geluidgevoelig terrein.
Geluidzone
Op basis van hoofdstuk V van de Wet geluidhinder (Wgh) dient rondom een industrieterrein waarop bepaalde typen lawaaiproducerende bedrijven zijn gevestigd of kunnen worden gevestigd, een geluidzone te worden vastgesteld. Sinds de Crisis en herstelwet (31 maart 2010) wordt een geluidgezoneerd industrieterrein gedefineerd als: "een terrein waar in hoofdzaak een bestemming is gegeven voor de vestiging van inrichtingen en waarvan de bestemming voor het gehele terrein of een gedeelte daarvan de mogelijkheid insluit van vestiging van inrichtingen, behorende tot een bij een algemene maatregel van bestuur aan te wijzen categorie van inrichtingen, die in belangrijke mate geluidhinder kunnen veroorzaken." De geluidzone vormt een bufferzone tussen de bedrijven op het industrieterrein en de geluidsgevoelige bestemmingen in de omgeving. Buiten deze zone mag de geluidsbelasting vanwege alle bedrijven op het industrieterrein tezamen niet hoger zijn dan 50 dB(A). Binnen de zone gelden beperkingen voor geluidgevoelige bestemmingen.
In het bestemmingsplan is het geluidgezoneerde industrieterrein zoals hiervoor bedoeld, vastgelegd door middel van de gebiedsaanduiding 'geluidgezoneerd industrieterrein'. De bijbehorende geluidzone is vastgelegd door middel van de aanduiding 'geluidzone-industrie'.
Bedrijfswoningen
In het plangebied en op het bedrijventerrein is sprake van bestaande bedrijfswoningen. De vestiging van nieuwe bedrijfswoningen wordt voor het hele plangebied uitgesloten. In het bestemmingsplan zijn de bestaande bedrijfswoningen aangegeven met de aanduiding 'bedrijfswoning' binnen de bedrijfsbestemming. De 7 bedrijfswoningen ten zuidoosten van de sluis, zijn positief bestemd door daaraan, binnen de bestemming Groen, de aanduiding 'specifieke vorm van groen-bedrijfswoningen' toe te kennen. Aan bedrijfswoningen op industrieterreinen kunnen op grond van de jurisprudentie formeel geen (maximum) geluidgrenzen worden gesteld.
Woonboten
In het bestemmingsplan zijn de woonboten in het Maas-Waalkanaal onder het persoonsgebonden overgangsrecht geplaatst. Ter plaatse van de woonboten is de aanduiding “specifieke vorm van water - persoonsgebonden overgangsrecht” gelegd.